Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój edukacji
Streszczenie w języku polskim
Wiosną 2020 r. w wyniku pandemii konieczne było zarządzenie kwarantanny i wszystkie instytucje edukacyjne przeszły na kształcenie zdalne, co spowodowało znaczące zmiany w dziedzinie edukacji na całym świecie. Konieczne było zbudowanie własnego potencjału do zapewnienia kształcenia i uczenia się na odległość w celu ochrony edukacji oraz stworzenie możliwości bardziej zindywidualizowanego podejścia do nauczania i uczenia się nie tylko podczas przyszłych pandemii, ale i innych wstrząsów, takich jak klęski żywiołowe. Jest to możliwe, o ile powstaną elastyczne programy nauczania, które można realizować bezpośrednio lub online. W artykule dokonano analizy kształcenia na odległość na świecie w czasie pandemii oraz istotnych zmian i realizowanych działań w zakresie edukacji w Ukrainie i na świecie. Podkreślono rolę organizacji społecznych i międzynarodowych podczas wprowadzenia kwarantanny w warunkach pandemii COVID-19, które częściowo przejęły funkcje władz państwowych i samorządowych. Zamknięcie szkół w związku z pandemią COVID-19 doprowadziło de facto do pogorszenia się wyników w uczeniu się, dlatego analizie poddane zostały też skutki kształcenia na odległość i nierówności cyfrowej na świecie. Wskazano również, w jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na dostęp do usług publicznych w Ukrainie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Berezhna, S., Prokopenko, I. (2020). Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1Supp2), 130–135. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/12.1sup2/256
Bol, T. (2020). Inequality in homeschooling during the Corona crisis in the Netherlands. First results from the LISS Panel. Working Paper. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/hf32q
Brammer, S., Clark, Т. (2020). COVID-19 and Management Education: Reflections on Challenges, Opportunities, and Potential Futures. British Journal of Management, 31(3), 453–456. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8551.12425
Engzell, P., Frey, A., Verhagen, M.D. (2020). Learning Loss Due to School Closures During the COVID-19 Pandemic. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/ve4z7
Hall, O.P. (2020). Editorial: COVID-19 and the Future of Management Education. The Graziadio Business Review (GBR), 23(1), 1–6.
Maldonado, J., De Witte, K. (2020). The effect of school closures on standardised student test. British Educational Research Journal. DOI: https://doi.org/10.1002/berj.3754
Tomasik, M.J., Helbling, L.A., Moser, U. (2020). Educational gains of in-person vs. distance learning in primary and secondary schools: A natural experiment during the COVID-19 pandemic school closures in Switzerland. International Journal of Psychology, 56(4), 566–576. DOI: https://doi.org/10.1002/ijop.12728
Patrick, S.W., Henkhaus, L.E., Zickafoose, J.S., Lovell, K., Halvorson, A., Loch, S., Letterie, M., Davis, M.M. (2020). Well-being of Parents and Children During the COVID-19 Pandemic: A National Survey. Pediatrics, 146(4), e2020016824. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2020-016824
Pokhrel, S., Chhetri, R. (2021). A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning. Higher Education for the Future, 8(1), 133–141. DOI: https://doi.org/10.1177/2347631120983481
Son, C., Hegde, S., Smith, A., Wang, X., Sasangohar, F. (2020). Effects of COVID-19 on College Students’ Mental Health in the United States: Interview Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 22(9), e21279. DOI: https://doi.org/10.2196/21279
NETOGRAFIA
Analitychnyy ohlyad. (2021). Zdorovya ta osvita: Yak pandemiya COVID-19 vplynula na dostup do publichnykh posluh v Ukrayini. Analitychnyy ohlyad. Pobrane z: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2021/03/Analitychnyy-oglyad.pdf (dostęp: 22.12.2021).
CBS12. (2020). Experts see rise in child abuse cases tied to COVID-19. Pobrane z: https://cbs12.com/news/local/experts-see-rise-in-child-abuse-cases-tied-to-covid-19 (dostęp: 11.12.2020).
Christodoulou, D. (2020). Baseline Secondary Writing: Have Year 7 Pupils Gone Backwards? Pobrane z: https://blog.nomoremarking.com/baseline-secondary-writing-have-year-7-pupils-gone-backwards-5497ac10b894 (dostęp: 15.12.2020).
Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrayiny. (2020). Pobrane z: https://sqe.gov.ua (dostęp: 23.12.2020).
Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Pobrane z: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC121071/jrc121071.pdf (dostęp: 11.12.2020).
Donnelly, R., Patrinos, H.A. (2020). Is the COVID-19 slide in education real? Pobrane z: https://blogs.worldbank.org/education/covid-19-slide-education-real#:~:text=Across%20ECA%2C%20evidence%20is%20emerging,%E2%80%93%20a%20'COVID%20slide'.&text=This%20finding%20is%20reinforced%20by,during%20the%20school%20closure%20period (dostęp: 13.11.2020).
EdCamp. (2020). Pobrane z: https://www.edcamp.org.ua (dostęp: 25.11.2020).
EdEra. (2020). Pobrane z: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-DECIDE+1+2020/about#developers (dostęp: 25.09.2020).
Education Support. (2020). Covid-19 and the classroom: Working in education during the coronavirus pandemic. Pobrane z: https://www.educationsupport.org.uk/media/rn4ek0hy/covid-19_and_the_classroom.pdf (dostęp: 10.09.2021).
European Commission. (2020). Educational inequalities in Europe and physical school closures during Covid-19. Pobrane z: https://knowledge4policy.ec.europa.eu/sites/default/files/fairness_pb2020_wave04_covid_education_jrc_i1_19jun2020.pdf (dostęp: 13.11.2020).
Fond „Demokratychni initsiatyvy” im. Ilka Kucheriva. (2020). Osvita i pandemiya: shcho ukrayintsi dumayut pro dystantsiyne navchannya ta yak otsinyuyut ZNO. Pobrane z: https://dif.org.ua/article/osvita-i-pandemiya-shcho-ukraintsi-dumayut-pro-distantsiyne-navchannya-ta-yak-otsinyuyut-zno (dostęp: 22.12.2020).
Life.Liga. (2020). Vseukrayinska shkola onlayn-2: koly pochnut translyuvaty uroky ta shcho zminytsya u proekti. Pobrane z: https://life.liga.net/poyasnennya/interview/vseukrainskaya-shkola-onlayn-2-kogda-nachnut-translirovat-uroki-i-chto-izmenitsya-v-proekte (dostęp: 22.12.2020).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (2020a). Orhanizatsiya dystantsiynoho navchannya v shkoli. Pobrane z: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf (dostęp: 19.10.2020).
Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. (2020b). Vseukrayinska shkola onlayn. Pobrane z: https://lms.e-school.net.ua (dostęp: 22.12.2020).
Ministerstvo ta Komitet tsyfrovoyi transformatsiyi Ukrayiny. (2020). Pobrane z: https://thedigital.gov.ua/news/17-tisyach-naselenikh-punktiv-ne-mayut-zhodnogo-optichnogo-provaydera-doslidzhennya-mintsifri (dostęp: 22.12.2020).
Nazarenko, Y., Syrbu, O., Kohut, I. (2020). Koronavirus ta osvita: analiz problem i naslidkiv pandemiyi. Pobrane z: https://cedos.org.ua/researches/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkiv-pandemii (dostęp: 11.12.2020).
Nowa Ukrainska Szkola. (2020). COVID-19: uroky dlya uchniv 6–10 klasiv. Pobrane z: https://nus.org.ua/covid19 (dostęp: 25.09.2020).
Osvitniy ombudsmen Ukrayiny. (2020). Rezultaty opytuvannya batkiv „Navchannya ditey pid chas karantynu”. Pobrane z: https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-taty-opytuvannia-22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf (dostęp: 13.11.2020).
Osvitniy ombudsmen Ukrayiny. (2021). Shchob znaty, yak kompensuvaty vtraty osvity pid chas pandemiyi, potribni yakisni osvitni vymiryuvannya. Pobrane z: https://eo.gov.ua/shchob-znaty-iak-kompensuvaty-vtraty-osvity-pid-chas-pandemii-potribni-iakisni-osvitni-vymiriuvannia. (dostęp: 17.10.2020).
Postery dlya navchalnykh zakladiv. (2020). Pobrane z: https://drive.google.com/drive/folders/1BU8azeIHZevydNs17c2HPBTed6acK2rL (dostęp: 25.11.2020).
Rasulova, O. (2020). Pandemiya vseredyni pandemiyi. Yak karantyn v Ukrayini vplyvaye na domashnye nasylstvo. Pobrane z: https://hromadske.ua/posts/pandemiya-vseredini-pandemiyi-yak-karantin-v-ukrayini-vplivaye-na-domashnye-nasilstvo (dostęp: 13.12.2020).
Reytynh. (2020). Psykhoemotsiynyy stan ukrayintsiv na karantyni. Pobrane z: http://ratinggroup.ua/research/ukraine/psihoemocionalnoe_sostoyanie_ukraincev_na_karantine.html (dostęp: 22.11.2020).
The World Bank. (2021). Vplyv COVID-19 na osvitu – rekomendatsiyi ta mozhlyvosti dlya Ukrayiny. Pobrane z: https://www.worldbank.org/uk/news/opinion/2021/04/02/the-impact-of-covid-19-on-education-recommendations-and-opportunities-for-ukraine (dostęp: 13.12.2020).
UKRSTAT. (2019). Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny. Pobrane z: https://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2020/zb/07/zb__dd_in19.pdf (dostęp: 22.08.2020).
UNESCO. (2020a). COVID-19 Education Response: Preparing the reopening of schools. Pobrane z: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373401?web=1 (dostęp: 11.12.2020).
UNESCO. (2020b). Adverse consequences of school closures. Pobrane z: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences (dostęp: 17.11.2020).
UNICEF. (2020). Shkolo, my hotovi. Pobrane z: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/back-school-campaign (dostęp: 22.12.2020).
Universal Declaration of Human Rights. (2020). Pobrane z: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_Translations/eng.pdf (dostęp: 17.12.2020).
University of Cambridge. (2020). School closures may have wiped out a year of academic progress for pupils in Global South. Pobrane z: https://phys.org/news/2021-03-school-closures-year-academic-pupils.html (dostęp: 11.10.2020).
University of Oxford. (2021). Children learned ‘little or nothing’ during school closures, despite online learning: Study. Pobrane z: https://phys.org/news/2021-04-children-school-closures-online.html (dostęp: 10.09.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.1.33-43
Data publikacji: 2022-04-29 12:29:48
Data złożenia artykułu: 2022-02-18 10:18:19
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Olena Bida, Oleksandr Kuczaj, Antonina Czyczuk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.