Zachowania prozdrowotne młodych dorosłych oraz zdolność regulacji emocji w dobie pandemii koronawirusa
Streszczenie w języku polskim
Pandemiczna rzeczywistość ma ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie ludzi na całym świecie. Młodzi dorośli od jej początku musieli zmagać się z nowymi wymaganiami i barierami, zarówno w szkole, jak i w pracy. Przedłużające się zamknięcie społeczeństwa w domach przez pewien czas było połączone z bierną obserwacją i poznawaniem dynamiki zmian, jakie zachodziły na naszych oczach w trakcie kolejnych miesięcy trwania pandemii. Po pierwotnej reakcji zszokowania i uogólnionego lęku okołotraumatycznego zaobserwowano stopniowe kształtowanie się zachowań adaptacyjnych. W opracowaniu analizie poddano dane zebrane online w dwóch punktach czasowych (kwiecień 2020 r. oraz listopad–grudzień 2020 r.). Jako główne pytanie badawcze obrano eksplorację występowania zmian w zakresie regulacji emocji i natężenia stosowanych zachowań profilaktycznych wśród grupy młodych dorosłych w reakcji na wprowadzone przez rządzących restrykcje związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2. Wśród kobiet i mężczyzn potwierdzono występowanie istotnych statystycznie różnic pomiędzy wynikami w deklarowanych postawach dotyczących przestrzegania higieny oraz zachowań społecznych w dwóch punktach czasowych. Uchwycone w badaniu zależności mogą sugerować stopniowe zmniejszanie się poziomu uogólnionego lęku, związanego z sytuacją zagrożenia pandemią COVID-19. Uzyskane w pierwszym etapie badania podwyższone wyniki w zakresie stosowania zachowań skierowanych na redukcję możliwości prawdopodobnego zakażenia, w drugim etapie badania okazały się istotnie niższe, co świadczy o deeskalacji emocji negatywnych i o normalizacji zachowania.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Al-Omiri, M.K., Alzoubi, I.A., Al Nazeh, A.A., Alomiri, A.K., Maswady, M.N., Lynch, E. (2021). COVID-19 and Personality: A Cross-Sectional Multicenter Study of the Relationship between Personality Factors and COVID-19-Related Impacts, Concerns, and Behaviors. Frontiers in Psychiatry, 12, 608730. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.608730
Ashraf, R., Merunka, D. (2016). The Use and Misuse of Student Samples: An Empirical Investigation of European Marketing Research. Journal of Consumer Behaviour, 16(4), 295–308. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1590
Baka, Ł. (2004). Teoria opanowania trwogi i propozycja jej odniesienia do problematyki jakości życia. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Seria Psychologia, 12, 5–29.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Biggs, A., Brough, P., Drummond, S. (2017). Lazarus and Folkman’s Psychological Stress and Coping Theory. W: C.L. Cooper, J.C. Quick (Eds.), The Handbook of Stress and Health: A Guide to Research and Practice (s. 349–364). New York: Wiley-Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118993811.ch21
Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., … Rubin, G.J. (2020). The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It: Rapid Review of the Evidence. Lancet, 395(10227), 912–920. DOI: https://doi.org/10.1016/s0140-6736(20)30460-8
Carvalho, L.F., Pianowski, G., Gonçalves, A.P. (2020). Personality Differences and COVID-19: Are Extraversion and Conscientiousness Personality Traits Associated with Engagement with Containment Measures? Brief Communication. Trends in Psychiatry and Psychotherapy, 42(2). DOI: https://doi.org/10.1590/2237-6089-2020-0029
Carver, C.S., Scheier, M.F., Weintraub, J.K. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267–283. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.56.2.267
Ceron, W., de-Lima-Santos, M.-F., Quiles, M.G. (2021). Fake News Agenda in the Era of COVID-19: Identifying Trends through Fact-Checking Content. Online Social Networks and Media, 21, 100116. DOI: https://doi.org/10.1016/j.osnem.2020.100116
Ceron, W., Gruszynski Sanseverino, G., de-Lima-Santos, M.F., Quiles, M.G. (2021). COVID-19 Fake News Diffusion across Latin America. Social Network Analysis and Mining, 11(1), 47. DOI: https://doi.org/10.1007/s13278-021-00753-z
Chambonniere, C., Lambert, C., Fearnbach, N., Tardieu, M., Fillon, A., … Duclos, M. (2021). Effect of the COVID-19 Lockdown on Physical Activity and Sedentary Behaviors in French Children and Adolescents: New Results from the ONAPS National Survey. European Journal of Integrative Medicine, 43, 101308. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eujim.2021.101308
Costa, M.F. (2020). Health Belief Model for Coronavirus Infection Risk Determinants. Revista de Saúde Pública, 54. DOI: https://doi.org/10.11606/s1518-8787.2020054002494
Crum, A.J., Salovey, P., Achor, S. (2013). Rethinking Stress: The Role of Mindsets in Determining the Stress Response. Journal of Personality and Social Psychology, 104(4), 716–733. DOI: https://doi.org/10.1037/a0031201
Ćosić, K., Popović, S., Šarlija, M., Kesedžić, I. (2020). Impact of Human Disasters and COVID-19 Pandemic on Mental Health: Potential of Digital Psychiatry. Psychiatria Danubina, 32(1), 25–31. DOI: https://doi.org/10.24869/psyd.2020.25
Dąbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: PIW.
Doliński, D., Dolińska, B., Zmaczyńska-Witek, B., Banach, M., Kulesza, W. (2020). Unrealistic Optimism in the Time of Coronavirus Pandemic: May It Help to Kill, If So – Whom: Disease or the Person? Journal of Clinical Medicine, 9(5), 1464. DOI: https://doi.org/10.3390/jcm9051464
Elmer, T., Mepham, K., Stadtfeld, C. (2020). Students under Lockdown: Comparisons of Students’ Social Networks and Mental Health Before and During the COVID-19 Crisis in Switzerland. PloS One, 15(7), e0236337. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0236337
Fancourt, D., Steptoe, A., Wright, L. (2020). The Cummings Effect: Politics, Trust, and Behaviours during the COVID-19 Pandemic. Lancet, 396(10249), 464–465. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)31690-1
Folkman, S., Lazarus, R.S., Gruen, R.J., DeLongis, A. (1986). Appraisal, Coping, Health Status, and Psychological Symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 50(3), 571–579. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.3.571
Galderisi, S., Heinz, A., Kastrup, M., Beezhold, J., Sartorius, N. (2017). Propozycja nowej definicji zdrowia psychicznego. Psychiatria Polska, 51(3), 407–411. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/68914
Gambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Wnuk, A., Oleksy, T., … Maison, D. (2021). Generalized Anxiety and Depressive Symptoms in Various Age Groups During the COVID-19 Lockdown in Poland: Specific Predictors and Differences in Symptoms Severity. Comprehensive Psychiatry, 105, 152222. DOI: https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152222
Garfin, D.R., Silver, R.C., Holman, E.A. (2020). The Novel Coronavirus (COVID-2019) Outbreak: Amplification of Public Health Consequences by Media Exposure. Health Psychology, 39, 355–357. DOI: https://doi.org/10.1037/hea0000875
Glanz, K., Rimer, B.K., Viswanath, K. (Eds.). (2008). Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. New York: Jossey-Bass.
Goodman, J.K., Cryder, C.E., Cheema, A. (2013). Data Collection in a Flat World: The Strengths and Weaknesses of Mechanical Turk Samples. Journal of Behavioral Decision Making, 26(3), 213–224. DOI: https://doi.org/10.1002/bdm.1753
Góra, K., Bijas, K., Dziubek, J.N., Korniluk, A., Kurtyka, J., … Gerłowska, J. (2020). Students’ Welfare during SARS-CoV-2 Pandemic. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(3), 261–278. DOI: https://doi.org/10.17951/J.2020.33.3.261-278
Greenberg, J., Solomon, S., Pyszczynski, T. (1997). Terror Management Theory of Self-Esteem and Cultural Worldviews: Empirical Assessments and Conceptual Refinements. Advances in Experimental Social Psychology, 29(C), 61–139. DOI: https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60016-7
Hamer, K., Baran, M. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania, postawy i dobrostan Polaków – podsumowanie 10 miesięcy pandemii. Raport z badań. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.13406.36166
Hanel, P.H.P., Vione, K.C. (2016). Do Student Samples Provide an Accurate Estimate of the General Public? Plos One, 11(12), e0168354. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0168354
Hardin, B.S., Smith, C.V., Jordan, L.N. (2021). Is the COVID-19 Pandemic Even Darker for Some? Examining Dark Personality and Affective, Cognitive, and Behavioral Responses to the COVID-19 Pandemic. Personality and Individual Differences, 171, 110504. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110504
Heitzman, J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne. Psychiatria Polska, 54(2), 187–198. DOI: https://doi.org/10.12740/PP/120373
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa: PWN.
Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2021). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
Ho, H.-Y., Chen, Y.-L., Yen, C.-F. (2020). Different Impacts of COVID-19-Related Information Sources on Public Worry: An Online Survey through Social Media. Internet Interventions, 22, 100350. DOI: https://doi.org/10.1016/j.invent.2020.100350
Hochbaum, G., Rosenstock, I., Kegels, S. (1952). Health Belief Model. Washington: Public Health Service.
Huber, L. (2010). Style adaptacyjne do sytuacji stresowych w różnych grupach wiekowych a choroby cywilizacyjne XXI wieku. Problemy Higieny i Epidemiologii, 91(2), 268–275.
Jones, C.L., Jensen, J.D., Scherr, C.L., Brown, N.R., Christy, K., Weaver, J.J. (2015). The Health Belief Model as an Explanatory Framework in Communication Research: Exploring Parallel, Serial, and Moderated Mediation. Health Communication, 30(6), 566–576. DOI: https://doi.org/10.1080/10410236.2013.873363
Kolluri, N.L., Murthy, D. (2021). CoVerifi: A COVID-19 News Verification System. Online Social Networks and Media, 22, 100123. DOI: https://doi.org/10.1016/j.osnem.2021.100123
Lalot, F., Heering, M.S., Rullo, M., Travaglino, G.A., Abrams, D. (2020). The Dangers of Distrustful Complacency: Low Concern and Low Political Trust Combine to Undermine Compliance with Governmental Restrictions in the Emerging Covid-19 Pandemic. Group Processes and Intergroup Relations, 1368430220967986. DOI: https://doi.org/10.1177/1368430220967986
Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., … Liu, W. (2020). Prevalence and Predictors of PTSS during COVID-19 Outbreak in China Hardest-Hit Areas: Gender Differences Matter. Psychiatry Research, 287, 112921. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112921
McCracken, L.M., Badinlou, F., Buhrman, M., Brocki, K.C. (2021). The Role of Psychological Flexibility in the Context of COVID-19: Associations with Depression, Anxiety, and Insomnia. Journal of Contextual Behavioral Science, 19(4), 28–35. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.11.003
Moccia, L., Janiri, D., Pepe, M., Dattoli, L., Molinaro, M., … Di Nicola, M. (2020). Affective Temperament, Attachment Style, and the Psychological Impact of the COVID-19 Outbreak: An Early Report on the Italian General Population. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 75–79. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.048
Moss-Morris, R., Petrie, K.J., Weinman, J. (1996). Functioning in Chronic Fatigue Syndrome: Do Illness Perceptions Play a Regulatory Role? British Journal of Health Psychology, 1(1), 15–25. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-8287.1996.tb00488.x
Mullinix, K.J., Leeper, T.J., Druckman, J.N., Freese, J. (2015). The Generalizability of Survey Experiments. Journal of Experimental Political Science, 2(2), 109–138. DOI: https://doi.org/10.1017/XPS.2015.19
Newton, K. (2020). Government Communications, Political Trust and Compliant Social Behaviour: The Politics of Covid‐19 in Britain. Political Quarterly, 91(3), 502–513. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-923X.12901
Nitsch, K., Jabłoński, M., Samochowiec, J., Kurpisz, J. (2015). Zaburzenia pod postacią somatyczną: problematyczne zjawisko – problematyczna diagnoza. Psychiatria, 12(2), 77–84.
Obiała, J., Obiała, K., Mańczak, M., Owoc, J., Olszewski, R. (2021). COVID-19 Misinformation: Accuracy of Articles about Coronavirus Prevention Mostly Shared on Social Media. Health Policy and Technology, 10(1), 182–186. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hlpt.2020.10.007
Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M.J., Luis-García, R. de (2020). Psychological Effects of the COVID-19 Outbreak and Lockdown among Students and Workers of a Spanish University. Psychiatry Research, 290, 113108. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108
Pappas, G., Kiriaze, I.J., Giannakis, P., Falagas, M.E. (2009). Psychosocial Consequences of Infectious Diseases. Clinical Microbiology and Infection Perspective, 15(8), 743–747. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-0691.2009.02947.x
Pawińska, M., Zyzik, B. (2021). Pandemia jako wyzwanie behawioralne. Policy Paper, (1), 4–25.
Perloff, R.M. (2016). An Integrative Terror Management Theory Perspective on Media Effects: A Model and 12 Hypotheses for Research. Studies in Media and Communication, 4(1), 49–62. DOI: https://doi.org/10.11114/smc.v4i1.1600
Peterson, R.A., Merunka, D.R. (2014). Convenience Samples of College Students and Research Reproducibility. Journal of Business Research, 67(5), 1035–1041. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.08.010
Rajkumar, R.P. (2020). COVID-19 and Mental Health: A Review of the Existing Literature. Asian Journal of Psychiatry, 52, 102066. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102066
Rammstedt, B., Lechner, C.M., Weiss, B. (2021). Does Personality Predict Responses to the COVID-19 Crisis? Evidence from a Prospective Large-Scale Study. European Journal of Personality, 36(1), DOI: https://doi.org/10.1177/0890207021996970
Schraff D. (2021). Political Trust during the COVID-19 Pandemic: Rally around the Flag or Lockdown Effects? European Journal of Political Research, 60(4), 1007–1017. DOI: https://doi.org/10.1111/1475-6765.12425
Slovic, P., Peters, E. (2006). Risk Perception and Affect. Current Directions in Psychological Science, 15(6), 322–325. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2006.00461.x
Sundarasen, S., Chinna, K., Kamaludin, K., Nurunnabi, M., Baloch, G.M., … Sukayt, A. (2020). Psychological Impact of COVID-19 and Lockdown among University Students in Malaysia: Implications and Policy Recommendations. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6206. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17176206
Talarowska, M., Chodkiewicz, J., Nawrocka, N., Miniszewska, J., Biliński, P. (2020). Mental Health and the SARS-CoV-2 Epidemic – Polish Research Study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7015. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17197015
Tian, F., Li, H., Tian, S., Yang, J., Shao, J., Tian, C. (2020). Psychological Symptoms of Ordinary Chinese Citizens Based on SCL-90 during the Level: Emergency Response to COVID-19. Psychiatry Research, 288, 112992. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112992
Tintori, A., Cerbara, L., Ciancimino, G., Crescimbene, M., La Longa, F., Versari, A. (2020). Adaptive Behavioural Coping Strategies as Reaction to COVID-19 Social Distancing in Italy. European Review for Medical and Pharmacological Sciences, 24(20), 10860–10866. DOI: https://doi.org/10.26355/eurrev_202010_23449
Viner, R.M., Russell S.J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., … Booy, R. (2020). School Closure and Management Practices during Coronavirus Outbreaks Including COVID-19: A Rapid Systematic Review. Lancet Child and Adolescent Health, 4(5), 397–404. DOI: https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30095-X
Vowels, L.M., Carnelley, K.B. (2021). Attachment Styles, Negotiation of Goal Conflict, and Perceived Partner Support during COVID-19. Personality and Individual Differences, 171, 110505. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110505
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., … Ho, R.C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Wojtczuk, A. (2020). Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie. Zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 20(13), 101–113. DOI: https://doi.org/10.34739/sn.2020.20.10
Zampetakis, L.A., Melas, C. (2021). The Health Belief Model Predicts Vaccination Intentions against COVID-19: A Survey Experiment Approach. Applied Psychology: Health and Well-Being, 13(2), 469–484. DOI: https://doi.org/10.1111/aphw.12262
Zitek, E.M., Schlund, R.J. (2021). Psychological Entitlement Predicts Noncompliance with the Health Guidelines of the COVID 19 Pandemic. Personality and Individual Differences, 171, 110491. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110491
NETOGRAFIA
Centrum Badania Opinii Społecznej. (2020). Poczucie zagrożenia u progu epidemii koronawirusa. Komunikat z badań. Pobrane z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_040_20.PDF (dostęp: 30.06.2021).
Długosz, P. (2020). Raport z badań „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny Covid-19”. Pobrane z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-m%C5%82odziez-COVID19.pdf (dostęp: 26.06.2021).
Dragan, M. (2020). Zdrowie psychiczne w czasie pandemii Covid-19 – raport wstępny z badania. Pobrane z: http://psych.uw.edu.pl/2020/05/04/zdrowie-psychiczne-w-czasie-pandemii-covid-19-raport-wstepny-z-badania-naukowego-kierowanego-przez-dr-hab-malgorzate-dragan (dostęp: 26.06.2021).
Główny Urząd Statystyczny. (2019). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019 (wyniki wstępne). Pobrane z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/8/6/1/szkolnictwo_wyzsze_w_roku_akademickim_2018_2019.pdf (dostęp: 30.06.2021).
Izdebski, Z. (2020). Zdrowie, relacje w związkach i życie seksualne Polaków. Pobrane z: https://www.uw.edu.pl/zdrowie-relacje-w-zwiazkach-i-zycie-seksualne-polakow (dostęp: 25.05.2021).
Michoń, P. (2020). Polacy o swoich obawach w związku z pandemią. Wstępny raport z badań internetowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pobrane z: https://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/93438/20200420/Badanie%20koronawiurs%20a%20pomoc%20pa%C5%84stwa%20-%20raport%201.pdf (dostęp: 26.06.2021).
World Health Organization (WHO). (2004). Promoting Mental Health: Concepts, Emerging Evidence, Practice (Summary Report). Pobrane z: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42940 (dostęp: 10.08.2022).
World Health Organization (WHO). (2020a). International Classification of Disease (ICD-11). 6B00. Generalised Anxiety Disorder, 6B40 Post Traumatic Stress Disorder. Pobrane z: https://www.icd.who.int/browse11/l-m/en (dostęp: 26.06.2021).
World Health Organization (WHO). (2020b). Coronavirus Disease (COVID-19): Advice for the Public. Pobrane z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public (dostęp: 26.06.2021).
World Health Organization (WHO). (2021). Coronavirus Disease (COVID-19): Weekly Epidemiological Update and Weekly Operational Update. Pobrane z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports (dostęp: 28.06.2021).
AKTY PRAWNE
Rozporządzenie. (2020). Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 405).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.3.117-141
Data publikacji: 2022-12-19 09:09:40
Data złożenia artykułu: 2022-07-19 12:53:44
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Kamil Łukasz Góra, Katarzyna Agnieszka Bijas, Adrian Korniluk, Justyna Gerłowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.