Teachers as Key Professionals in Safeguarding Children and Young Adults Against Contemporary Threats

Agata Rzymełka-Frąckiewicz

Abstract


The study addresses the special role of the teacher/school in the area of safeguarding against contemporary social and health threats (such as, for example, modern drugs and legal highs, cyberbullying, gambling, mutilation of body, eating disorders). The modern world is full of civilisation threats, which as consequences – directly or indirectly – affect the development of children and young people. Because of the dynamically changing reality, more and more often the consequences for preparing young people for everyday life or future, lie upon teachers. It is them – teachers/educators – who have (or should have) extensive knowledge about correct development of young people as well as about contemporary threats. At the same time, all preventive measures should not eliminate from this process parents, who do not always have sufficient knowledge about the world in which their children function.


Keywords


teacher; school; parents; contemporary threats; safeguarding; children and young people

Full Text:

PDF

References


Bauman, Z. (2010). 44 Letters from the Liquis Modern World. Cambridge: Polity Press Ltd.

Borzucka-Sitkiewicz, K., Kowalczewska-Grabowska, K. (2013). Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Borzucka-Sitkiewicz, K., Kowalczewska-Grabowska, K. (2014). Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży jako wyzwanie dla współczesnej szkoły. In: A. Rzymełka-Frąckiewicz (ed.), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne (pp. 199–219). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Chodkowska, M. (2012). Współodpowiedzialność rodziców i szkoły za wychowanie młodych pokoleń (w świetle raportów CBOS). In: J. Kirenko, T. Zubrzycka-Maciąg, D. Wosik-Kawali (eds.), Wychowawcza rola szkoły (pp. 13–21). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Drożdż, M., Grzesiak-Witek, D., Witek, P. (2019). Uczeń a współczesne zagrożenia. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Dziewiecki, M. (2003). Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Rubikon.

Dziewiecki, M. (2009). Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce: Jedność.

Front-Dziurkowska, K. (2014). Uzależnienie a wzory komunikowania młodzieży w Internecie (rozmiary, uwarunkowania i konsekwencje). In: A. Rzymełka-Frąckiewicz (ed.), Współczesna szkoła w następstwie przemian społeczno-kulturowych. Studia i refleksje socjopedagogiczne (pp. 164–183). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Gaś, Z.B. (1993). Profilaktyka uzależnień. Warszawa: WSiP.

Gaś, Z.B. (1994). Uzależnienia. Skuteczność programów profilaktycznych. Warszawa: WSiP.

Gaś, Z.B. (2003). Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny. Warszawa: MENiS.

Gaś, Z.B. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa: WSiP.

Grabowska, M., Gwiazda, M. (eds.). (2017). Opinie i Diagnozy nr 38: Młodzież 2016. Warszawa: CBOS.

Grabowska, M., Gwiazda, M. (eds.). (2019). Opinie i Diagnozy nr 43: Młodzież 2018. Warszawa: CBOS.

Jak zwiększyć skuteczność profilaktyki problemów młodzieży? Siedem sprawdzonych sposobów działania opartych na badaniach naukowych i wieloletniej pracy z młodzieżą. (2018). Kobyłka: Fundacja Instytut Profilaktyki Zintegrowanej.

Klimowicz, A. (2005). Metody nauczania w pracy z dorosłymi. In: M. Owczarz (ed.), Poradnik edukatora (pp. 190–205). Warszawa: CODN.

Kowalski, M., Śliwa, S., Kania, S. (eds.). (2018). Profilaktyka społeczna, edukacja, zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kozaczuk, F. (1997). Profilaktyka pedagogiczna wobec zagrożeń cywilizacyjnych. In: F. Kozaczuk, B. Urban, (eds.), Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży (pp. 25–42). Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Mead, M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: PWN.

Nowak, B.M., Krawczyk, J. (eds.). (2014). Problemy i wyzwania współczesnej pedagogiki szkolnej. Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych.

Olubiński, A., Zaworska-Nikoniuk, D. (eds.). (2019). Dzieci i młodzież w społeczeństwie ryzyka. Od wyzwań edukacyjnych do działań społecznych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Pasek, M. (2000). Narkotyki przy tablicy. Warszawa: Toret.

Radziewicz-Winnicki, A. (1999). Modernizacja niedostrzeganych obszarów rodzimej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Radziewicz-Winnicki, A. (2001). Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rzymełka-Frąckiewicz, A. (2010). Politycy wobec przemian edukacyjnych. Studium odpowiedzialności społecznej. Toruń: Adam Marszałek.

Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji.

Wilk, T., Rzymełka-Frąckiewicz, A. (2010). Czy dzisiejsza szkoła kształtuje cechy zapewniające jednostce tożsamość kompetencji cywilizacyjnej w adekwatnej postindustrialnej rzeczywistości? In: M. Kamińska-Juckiewicz, L. Tomaszewska (eds.), Demokratyczne ścieżki edukacji (pp. 145–154). Płock: PWSZ w Płocku.

Wysocka E. (2010). Wizja edukacji i szkoły w perspektywie młodego pokolenia. In: M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski (eds.), Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji (pp. 172–192). Warszawa: Pedagogium Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.109-117
Date of publication: 2021-04-27 15:38:03
Date of submission: 2020-03-04 12:11:32


Statistics


Total abstract view - 1124
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 787

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.