Pedagogical Diagnosis of Students Abilities and Talents

Kamila Magdalena Kosiak

Abstract


Educating gifted students is a specific challenge for modern schools, it requires an appropriate educational policy and financial outlays for education. However, the necessary and most important factor are properly prepared teachers who are able to recognize the educational and upbringing needs of their students. It is extremely important that teachers accurately diagnose students’ abilities and talents so that they can develop them and create optimal conditions for their development. Currently, the most common form used by teachers is the division into gifted and non-gifted students using school grades. This method seems to be inadequate. Therefore, an attempt has been made to create a research tool – Scale for the Study of Abilities and Giftedness by Stanisław Popek and Kamila M. Kosiak intended for teachers to recognize abilities and giftedness on the basis of theoretical foundations and standardized concepts of abilities and giftedness. The results of the conducted research confirm the correctness of the adopted solutions.


Keywords


teacher; gifted student; pedagogical diagnosis

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bandura, A. (1974). Social Learning Theory. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Borzym, I. (1979). Uczniowie zdolni. Warszawa: PWN.

Butler-Por, N. (1993). Underachieving gifted students. W: K.A. Heller, F.J. Mönks, A.H. Passow (eds.), International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent (s. 649–668). Oxford: Pergamon Press.

Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS.

Dyrda, B. (2007). Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wspomaganie rozwoju uczniów zdolnych – studium społeczno-pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akdemickie „Żak”.

Ekiert-Grabowska, D. (1994). Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Warszawa: WSiP.

Galton, F. (1869). Dziedziczny geniusz. Badanie jego praw i konsekwencji. Londyn: Macmillan & Co.

Giza, T. (2006). Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Gondzik, E. (1978). Kariery szkolne uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. (2012). Argumenty przemawiające za wczesnym rozpoznawaniem uzdolnień u dzieci. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych (s. 31–36). Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.

Grzywak-Kaczyńska, M. (1935). Testy w szkole. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Hoffman, J.L., Wasson, F.R., Christianson, B.P. (1985). Personal development for the gifted underachiever. Gifted Child Today, 8(3), 12–14. DOI: https://doi.org/10.1177/107621758500800305

Hornowski, B. (1985). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: WSiP.

Kingore, B. (2004). Differentiation: Simplified, Realistic, and Effective. Austin: Professional Associates Publishing.

Kwieciński, Z. (1980). Drogi szkolne młodzieży a środowisko. Warszawa: WSiP.

Lewowicki, T. (1986). Kształcenie uczniów zdolnych. Warszawa: WSiP.

Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Gdańsk: GWP.

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny – jak go rozpoznawać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.

Limont, W., Cieślikowska, J., Dreszer, J. (red.). (2008). Zdolności, talent, twórczość (T. 1–2). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Magda-Adamowicz, M. (2015). Twórczy nauczyciele i twórczy uczniowie. W: I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły (s. 286–303). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Magda-Adamowicz, M. (red.). (2011). Twórczy pedagogicznie nauczyciele klas młodszych. Obszary i panorama problematyki. Gniezno: Gnieźnieńska Wyższa Szkoła Humanistyczno-Menedżerska Milenium.

Popek, S. (1987). Z badań nad zdolnościami i uzdolnieniami specjalnymi młodzieży. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Popek, S. (1996). Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Popek, S. (2015). W kręgu aktywności twórczej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Renzulli, J.S., Reid, B.D., Gubbins, E.J. (1992). Setting an Agenda: Research Priorities for the Gifted and Talented Through the Year 2000. Storrs: University of Connecticut, The National Research Center on the Gifted and Talented.

Schwitzgebel, E. (1965). The Unreliability of Naive Introspection. The Philosophical Review, 117(2), 245–273. DOI: https://doi.org/10.1215/00318108-2007-037

Sękowski, A.E. (2001). Osiągnięcia szkolne ucziów zdolnych. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szabos, J. (1989). Bright child, gifted learner. Challenge, 34.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Tyszkowa, M. (1990). Zdolności, osobowość i działalność uczniów. Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.183-206
Date of publication: 2021-04-27 15:38:12
Date of submission: 2021-01-06 19:45:49


Statistics


Total abstract view - 3135
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 6247

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Kamila Magdalena Kosiak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.