Parental Stress and Attitudes of Children’s Mothers Aged 0 to 10 Years

Magdalena Gajderowicz

Abstract


The main research question posed in this paper is: Does parental stress correlate with parental attitudes in mothers of children aged 0 to 10 years? The research objective derived from this question was to analyse the extent to which parental stress correlates with maternal parental attitudes. The study included 60 women aged between 20 and 40 years who are mothers of children aged between 0 and 10 years. The following tools were used for the research: the Parental Attitude Scale (PAS) and the Parenting Stress Index, 4th edition (PSI-4). The following hypothesis was formulated: There is a relationship between the level of perceived parental stress and maternal parental attitudes. The results of the conducted research confirmed the hypothesis. The analysis showed that all determinants of parental attitudes, such as acceptance, demand, autonomy, inconsistency, and protection, correlated with parental stress. Mothers who experienced higher levels of stress tended to exhibit inappropriate attitudes towards their children. They were more inclined to adopt a rejecting attitude towards their children, often displaying exaggerated expectations and demands or excessive protection. Women also had greater difficulty respecting the autonomy of their children and showed a tendency towards inconsistency.


Keywords


parental stress; parental attitudes; mothers; level of stress; inappropriate attitudes; children

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Abidin, R. (2021). Inwentarz Stresu Rodzicielskiego. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Antonovsky, A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Ćwikła, M. (2018). Czynniki determinujące agresję i przemoc – podobieństwa i różnice. W: E. Żywucka-Kozłowska, A. Szczechowicz, K. Rzeczkowska (red.), Problemy współczesnego świata. Zagadnienia wybrane (s. 27–36). Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2016). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Greszta, E., Ryś, M., Trębicka, P. (2020). Typy par rodzicielskich – współzależność postaw rodzicielskich w diadzie. Kwartalnik Naukowy Fides et Rario, 41(1), 186–205.

Gurycka, A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: WSiP.

Heitzman, J. (2002). Stres w etiologii przestępstw agresywnych. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Heszen, I. (2014). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

Jankowiak, A., Krupiński, R. (2012). Słownik psychologiczny. Leksykon ludzkich zachowań. Konin: Psychoskok.

Kaczmarska, A., Curyło-Sikora, P. (2016). Problematyka stresu – przegląd koncepcji. Hygeia Public Health, 51(4), 317–321.

Kowalewska, A. (2012). Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się. W: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska (red.), Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki (s. 149–188). Warszawa: PWN.

Łosiak, W. (2007). Natura stresu. Spojrzenie z perspektywy ewolucyjnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Niedziela, J., Wrocławska-Warchala, E. (2021). PSI-4. Inwentarz Stresu Rodzicielskiego. Polska adaptacja i normalizacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Ogińska-Bulik, N. (2009). Czy doświadczenie stresu może służyć zdrowiu? Polskie Forum Psychologiczne, 14(1), 33–45.

Piotrowski, K., Dzielińska, M., Sanna, K., Szczygieł, D. (2022). Wypalenie rodzicielskie: wprowadzenie do teorii i badań. Psychologia Rozwojowa, 27(3), 9–23. DOI: 10.4467/20843879PR.22.015.17676

Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich. Warszawa: Vizja Press@IT.

Reber, A., Reber, E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Szatkowska, M. (2022). Postawy wychowawcze rodziców a radzenie sobie w sytuacjach trudnych i z negatywnymi emocjami – ocena z perspektywy dorosłego życia. Zeszyty Naukowe WSG. Edukacja – Rodzina – Społeczeństwo, 40(7), 103–140.

Szymańska, A., Aranowska, E. (2019). „Trudny” temperament dziecka i jego związek ze stresem rodzicielskim w grupach rodziców wychowujących chłopców i dziewczynki. Psychiatria Polska, 53(2), 399–417. DOI: 10.12740/PP/94381

Szymańska, A., Aranowska, E. (2021). Stres rodzicielski, obojętność i wycofywanie się rodzica z relacji z dzieckiem. Ujęcie strukturalne. Psychiatria Polska, 55(3), 675–699. DOI: 10.12740/PP/115967

Włodarczyk, J. (2017). Przemoc wobec dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 192–213.

Ziemska, M. (1973). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.23-41
Date of publication: 2024-09-30 16:58:41
Date of submission: 2023-11-28 19:00:31


Statistics


Total abstract view - 271
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 106

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Magdalena Gajderowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.