Cyberbullying – a Real Threat to Children and Young People. A Brief Review of Selected Intervention Programs
Abstract
The article aims to present the problem of cyberbullying and to show the practical use of selected intervention programs against online aggression among children and adolescents. In this research work, the literature review method was used. Currently, cyberbullying is an increasingly common social phenomenon not only in Poland but also in the world. This is a particularly important topic because it involves young people. The study focuses on the Internet as one of the most popular media, showing its positive aspects and various threats resulting from it. Then, the phenomenon of cyberbullying was characterized, emphasizing its various forms, which are primarily related to the actions of the aggressor online, and the effects suffered by the victim were presented. Taking into account the specificity of the problem and the dangers associated with it, potential preventive actions were also indicated. During the analysis of the problem, reference was made to various research meta-analyses in the discussed area. Particular attention was paid mainly to exemplary intervention programs against cyberbullying. Particular attention was paid to exemplary intervention programs against cyberbullying. The presented examples of support and assistance for children and adolescents showed significant improvement in their functioning, contributing to improving their quality of life.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bednarz, E. (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8(1), 54–58. DOI: 10.26881/tutg.2023.1.06
Bębas, S. (2023). Cyberzagrożenia a bezpieczne zachowania w Internecie. W: E. Jasiuk, A. Chochowska (red.), Budowanie poczucia bezpieczeństwa w czasach pandemii oraz zagrożenia terroryzmem i wojną (s. 200–219). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Uczelni Łazarskiego. DOI: 10.26399/978-83-66723-65-8/14/s.bebas
Buils, R.F., Miedes, A.C., Oliver, M.R. (2020). Efecto de un programa de prevención de ciberacoso integrado en el currículum escolar de Educación Primaria. Revista de psicodidáctica, 25(1), 23–29. DOI: 10.1016/j.psicod.2019.08.001
Cantone, E., Piras, A.P., Vellante, M., Preti, A., … Bhugra, D. (2015). Interventions on Bullying and Cyberbullying in Schools: A Systematic Review. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 11(1), 58–76. DOI: 10.2174/1745017901511010058
Chisholm, J.F. (2014). Review of the Status of Cyberbullying and Cyberbullying Prevention. Journal of Information Systems Education, 25(1), 77–87.
Curyło-Sikora, P., Kaczmarska, A. (2016). Rola profilaktyki pozytywnej w kształtowaniu zdrowia holistycznego. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 22(4), 253–259.
Ferrer-Cascales, R., Albaladejo-Blázquez, N., Sánchez-SanSegundo, M., Portilla-Tamarit, I., … Ruiz-Robledillo, N. (2019). Effectiveness of the TEI Program for Bullying and Cyberbullying Reduction and School Climate Improvement. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 1–13. DOI: 10.3390/ijerph16040580
Halista-Telus, E. (2023). Mediacje rówieśnicze w profilaktyce cyberbullyingu. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, (1), 44–56. DOI: 10.15290/parezja.2023.19.04
Hernacka-Janikowska, A.M. (2023). (Nie)bezpieczeństwo dziecka w sieci – analiza krytyczna zjawiska sharentingu, troll parentingu i monetyzacji wizerunku dziecka. Studia Prawnoustrojowe, (61), 77–92. DOI: 10.31648/sp.9217
Huczek, K. (2023). Cyfrowi tubylcy i cyfrowi imigranci. O społecznych wyzwaniach i zagrożeniach w cyberprzestrzeni. Cybersecurity and Law, 10(2), 414–429. DOI: 10.35467/cal/174954
Kałdon, B. (2016). Cyberprzestrzeń jako zagrożenie dla człowieka XXI wieku. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 37(2), 87–101. DOI: 10.21852/sem.2016.2.07
Kumar, V.L., Goldstein, M.A. (2020). Cyberbullying and Adolescents. Current Pediatrics Reports, 8(3), 86–92. DOI: 10.1007/s40124-020-00217-6
Ortega-Barón, J., Buelga, S., Ayllón, E., Martínez-Ferrer, B., Cava, M.J. (2019). Effects of Intervention Program Prev@cib on Traditional Bullying and Cyberbullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4), 1–13. DOI: 10.3390/ijerph16040527
Rao, T.S.S., Bansal, D., Chandran, S. (2018). Cyberbullying: A Virtual Offense with Real Consequences. Indian Journal of Psychiatry, 60(1), 3–5. DOI: 10.4103/psychiatry.IndianJPsychiatry_147_18
Rukat, M. (2023). Cyberbullying – wciąż aktualne wyzwanie dla współczesności. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, (5), 18–27. DOI: 10.5604/01.3001.0053.6033
Rumińska-Szalska, A. (2023). Nauczyciel, uczeń i rodzic w obliczu zjawiska cyberprzemocy rówieśniczej – analiza problemu, profilaktyka, wyzwania. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 36(2), 89–107. DOI: 10.17951/j.2023.36.2.89-107
Salem, A.A.M.S., Al-Huwailah, A.H., Abdelsattar, M., Al-Hamdan, N.A.H., … Griffiths, M.D. (2023). Empathic Skills Training as a Means of Reducing Cyberbullying among Adolescents: An Empirical Evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1–17. DOI: 10.3390/ijerph20031846
Vismara, M., Girone, N., Conti, D., Nicolini, G., Dell’Osso, B. (2022). The Current Status of Cyberbullying Research: A Short Review of the Literature. Current Opinion in Behavioral Sciences, 46. DOI: 10.1016/j.cobeha.2022.101152
Wojtasik, Ł. (2008). Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół. W: A. Borkowska, D. Macander (red.), System reagowania w szkole na ujawnienie cyberprzemocy (s. 12–22). Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Dzieci Niczyje.
Wojtkowiak, M., Szumilas-Praszek, W. (2013). Internet jako współczesne medium zagrożenia czy edukacji? Rola Internetu w ponowoczesnym społeczeństwie. Społeczeństwo i Rodzina, (4), 133–142.
Zajęcka, B. (2012). Internet – przyjaciel czy wróg współczesnej młodzieży? Pedagogika. Studia i Rozprawy, 21, 213–224.
Ziemian, K.M. (2021). Hejt internetowy jako zniewaga oraz zniesławienie. Roczniki Administracji i Prawa, 21(3), 73–86. DOI: 10.5604/01.3001.0015.7554
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2024.37.2.81-92
Date of publication: 2024-09-30 16:58:48
Date of submission: 2024-01-01 13:04:56
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Amanda Błaszczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.