Use of Mnemonic Devices in School Education

Renata Wiechnik

Abstract


This article presents examples of strategies and techniques of learning (from a group of mnemonic devices), which teachers can use, in their work with students, for the purpose of mastering the process of learning (maximising its effectiveness – speed and retention), but also making it more enjoyable and, therefore, motivating for students to undertake further attempts to obtain knowledge. The teacher, as the recipient of the content, has the opportunity to experience the effectiveness of selected memory devices (hence many exercises for the teachers themselves), as well as receives examples of curriculum related mnemonic tasks, which afford the opportunity of utilising given techniques when working with the student.


Keywords


memory; learning; mnemonic devices; control strategies (metacognitive strategies); monitoring strategies; regulating strategies; elaborative rehearsal; mnemonic techniques; narrative chaining; the hook or peg system; method of loci

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Angelow B. (1998), Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie, Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.

Baddeley A.D. (1986), Working Memory, Oxford: Clarendon Press.

Baddeley A.D. (2002), Is Working Memory Still Working?, “American Psychologist”, Vol. 7(2).

Brześkiewicz Z. (1995), Superpamięć, Warszawa: Agencja Wydawnicza Comes.

Brześkiewicz Z. (2005), Superpamięć, Białystok: Studio Astropsychologii.

Chuderski A., Orzechowski J. (2005), Mechanizm dwufazowego przeszukiwania pamięci roboczej: model obliczeniowy, „Studia Psychologiczne”, nr 43.

Czerniawska E., Jagodzińska M. (2007), Jak się uczyć?, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Park.

Czerniawska E., Ledzińska M. (1994), Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się, Warszawa: WSiP.

Dembo M.H. (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa: WSiP.

Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu się, Poznań: Zysk i S-ka.

Dudley G.A. (1994), Jak podwoić skuteczność uczenia się, Warszawa: Wydawnictwo Medium.

Lorayne H. (1996), Superpamięć dla uczących się, Łódź: Wydawnictwo Ravi.

Lorayne H. (1999), Sekrety superpamięci, Łódź: Wydawnictwo Ravi.

Maruszewski T. (2011), Psychologia poznania. Umysł i świat, Gdańsk: GWP.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2013), Psychologia poznawcza, Warszawa: PWN.

Smolińska J., Szychowski Ł. (2011), Techniki efektywnego uczenia się, Mińsk Mazowiecki: Firma Edukacyjno-Wydawnicza Elimat.

Stankiewicz Z. (1999), Trening umysłu, Warszawa: Wydawnictwo Comes.

Szurawski M. (2004), Pamięć. Trening interaktywny, Łódź: Wydawnictwo Ravi.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.3.87-99
Date of publication: 2019-02-26 17:52:11
Date of submission: 2018-06-12 14:32:17


Statistics


Total abstract view - 3017
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1416

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Renata Wiechnik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.