Obraz siebie u młodzieży wyalienowanej

Katarzyna Tomaszek

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest określenie specyficznych cech obrazu siebie młodzieży wyalienowanej. Analizy teoretyczne i empiryczne wskazują, że doświadczanie wyalienowania przez młodzież wiąże się z poważnymi zniekształceniami w percepcji siebie w kierunku nadmiernej krytyki siebie, braku akceptacji siebie, mniejszej zwartości struktury obrazu siebie oraz obecności tendencji sprzecznych w percepcji siebie, jak również skłonności do zafałszowywania opisu własnej osoby. Ponadto badania ujawniły obecność u młodzieży wyalienowanej zaburzeń w zakresie koncepcji siebie, szczególnie wzmożonej obronności, wysokiego ogólnego nieprzystosowania, obecności defektów i nieprawidłowości osobowości oraz silnej tendencji do zachowań neurotycznych. Wyniki przeprowadzonej krokowej regresji wielokrotnej wskazują, że na całkowity poziom ogólnego wyobcowania w badanej grupie nastolatków wpływ ma wynik ogólny obrazu siebie (WO) i neurotyzm (N). Współczynnik wielokrotnej determinacji (R²=0,465) wskazuje na to, że 46% wariancji wyników ogólnego poziomu wyalienowania może być wyjaśniane za pomocą wyodrębnionych zmiennych psychologicznych. 


Słowa kluczowe


poczucie alienacji; adolescencja; obraz siebie; zaburzenia koncepcji siebie

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Biegasiewicz M. (2010), Poczucie alienacji a wsparcie społeczne u nieletnich, „Studia Psychologica UKSW”, 10.

Brzezińska A. (2006), Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chlewiński Z. (2000), Religia a osobowość człowieka, [w:] H. Zimoń (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin: TN KUL.

Chodkiewicz J., Śmiałkowska M. (2007), Poczucie osamotnienia a wsparcie społeczne i zadowolenie z życia u mężczyzn uzależnionych od alkoholu, „Acta Univesitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, 11.

Cierpiałkowska L. (2006), Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań: Wyd. UAM.

Domeredzka A. (2002), Skąd tyle agresji?, „Edukacja i Dialog”, 3.

Erikson E.H. (2002), Dopełniony cykl życia, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Freud Z. (1982), Wstęp do psychoanalizy, wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Freud Z. (1997), Poza zasadą przyjemności, Warszawa: PWN.

Fromm E. (1996), Zdrowe społeczeństwo, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Januszewski A. (1986), Funkcje samoakceptacji w poznawaniu siebie i innych ludzi, [w:] A. Biela, C. Walesa (red.), Problemy współczesnej psychologii. Materiały z I konferencji naukowo-szkoleniowej psychologów regionu lubelskiego, Lublin: PTP.

Kmiecik-Baran K. (1995), Poczucie alienacji – destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Korzeniowski K. (1991), O psychologicznych przesłankach poczucia podmiotowości – alienacji politycznej, „Przegląd Psychologiczny”, XXXIV, 2.

Kozłowski W. (1996), Samotność i osamotnienie, „Nowa Szkoła”, 5.

Lewicka-Zelent A., Abramciów R. (2014), Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, VII, Folia 159.

Lynch J.J., Convey W.H. (1979), Loneliness Disease, and Death. Alternative Approaches, “Psychosomatics”, 20.

Newman B.M., Newman P.R. (2001), Group Identity and Alienation: Giving the we its Due, “Journal of Youth and Adolescence”, 30, 5, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02673843.2001.9747889.

Nicol A.A.M. (2007), Social Dominance Orientation, Right – Wing Authoritarianism, and their Relation with Alienation and Spheres of Control, “Personality and Individual Differences”, 43, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2007.02.014.

Niewiadomska I. (2006), Psychospołeczne uwarunkowania alienacji społecznej byłych więźniów, „Zamojskie Studia i Materiały. Pedagogika”, 2 (22).

Otto L.B., Featherman D.L. (1975), Social Structural and Psychological Antecedents of Self-estrangement and Powerlessness, “American Sociological Review”, 40, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2094175.

Piotrowski P. (2001), Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji, „Szkoła Specjalna”, 1.

Piotrowski P., Zajączkowski K. (1999), Poczucie alienacji chłopców z grupy wysokiego ryzyka. Efektywność oddziaływań profilaktycznych, „Psychologia Wychowawcza”, 5.

Płużek Z. (1994), Psychologia pastoralna, Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Rogers C.R. (2002), O stawaniu się osobą, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Seeman M. (1959), On the Meaning of Alienation, “American Sociological Review”, 24, DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2088565.

Seemann M. (1975), Alienation Studies, “Annual Review of Sociology”, 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1146/annurev.so.01.080175.000515.

Steuden S. (1997), Dynamika zmian osobowości u osób z rozpoznaną schizofrenią, Lublin: RW KUL.

Tarquin K., Cook-Cottone C. (2008), Relationships Among Aspects of Student Alienation and Self Concept, “School Psychology Quarterly”, 23, 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1037/1045-3830.23.1.16.

Tomaszek K. (2007), Korelaty osobowościowe poczucia alienacji u młodzieży, Lublin: Archiwum KUL (niepublikowana praca magisterska).

Tomaszek K. (2009), Przyczyny poczucia alienacji młodzieży, „Katecheta”, 7–8.

Tomaszek K. (2010), Podmiotowe uwarunkowania poczucia alienacji u młodzieży, Lublin: Archiwum KUL (niepublikowana rozprawa doktorska).

Tomaszek K., Tucholska S. (2012), Psychospołeczne następstwa poczucia alienacji u młodzieży, „Paedagogia Christiana”, 2/30.

Uchnast Z. (2007), Tennessee Skala Obrazu Siebie, Lublin: KUL, Katedra Psychologii Ogólnej (mps).

Windle M., Davies P.T. (2003), Teoria rozwojowa i związane z nią badania, [w:] K.E. Leonard, H.T. Blane (red.), Picie i alkoholizm w świetle teorii psychologicznych, Warszawa: PARPA.

Woźniak-Krakowian A., Ortenburger D. (2003), Poczucie alienacji młodzieży i jej konsekwencje, „Tolerancja”, 10.

Zawadzki P. (2007), Poczucie alienacji, samotności i depresji u współczesnej młodzieży, „Wychowanie na co Dzień”, 12.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2015.28.2.109
Data publikacji: 2016-09-07 12:34:48
Data złożenia artykułu: 2015-11-04 19:32:02


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2499
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1497

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Katarzyna Tomaszek

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.