Od pop-polityki do e-populizmu? Projekt i działanie najnowszych ruchów kontestacyjnych na przykładzie partii Podemos w Hiszpanii

Weronika Górnicka

Streszczenie w języku polskim


„Populizm” jest jednym z najpopularniejszych terminów używanych w kontekście działalności partii Podemos w Hiszpanii. Odnosi się on najczęściej do słownikowego rozumienia tego pojęcia, przez co zarówno zjawisko, jak i aktywność ugrupowania zyskują charakter negatywny. W niniejszym tekście za główny punkt odniesienia w analizie strategii politycznej Podemos przyjmuje się koncepcję populizmu stworzoną przez Ernesto Laclaua. Umożliwia to ukazanie kluczowych dla funkcjonowania partii komponentów jako elementów odgórnie założonego procesu, klasyfikowanego przez autora jako pozytywny. Koncentracja na formie przekazu, czyli uwzględnienie aspektu internetowego (e-populizm) oraz wizerunkowego (pop-polityka) przyczynia się z kolei do wyjaśnienia roli i znaczenia odpowiednich narzędzi w realizacji przyjętych przez twórców Podemos założeń.


Słowa kluczowe


populizm, pop-polityka, Hiszpania, Podemos

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Críticas a Podemos por la elección del rostro de Pablo Iglesias para el logo, www.20minutos.es (dostęp: 12.11.2015).

Fuster Morell, M. De la Ley Sinde a la de Propiedad Intelectual: menos libertad en la red, ¿menor movilización?, www.eldiario.es (dostęp: 22.06.2015).

Goban-Klas, T. 2008. Komunikowanie i media, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Kraków, s. 16–17.

Hasło „populizm”, www.sjp.pl (dostęp: 7.11.2015).

Hasło „strategia”, www.sjp.pl (dostęp: 9.11.2015).

Iglesias: “He regalado al rey Juego de Tronos para que pueda entender la crisis política en España”, www.eldiario.es (dostęp: 21.11.2015).

Laclau, E. 2004. Dlaczego puste znaczące mają znaczenie dla polityki?, [w:] E. Laclau, Emancypacje, Wrocław.

Laclau, E. 2009. Rozum populistyczny, Wrocław.

Machuca, P. Pablo Iglesias (Podemos): “falta gente joven y sobra casta política y económica”, www.huffingtonpost.es (dostęp: 24.07.2015).

Manetto, F. Podemos corona a Pablo Iglesias para liderar la pugna al bipartismo, www.elpais.cocm (dostęp: 24.07.2015).

Morawski, K. 2011. „Niemożliwość społeczeństwa”. Analiza postmarksistowskiego stanowiska Ernesta Laclaua, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ”, nr specjalny 3 (2/2011).

Pablo Iglesias, líder de Podemos: “Me compro la ropa en Alcampo”, www.divinity.es (dostęp: 12.11.2015).

Przyłęcki, P. 2013. Założenia teorii dyskursu Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe, „Przegląd Socjologiczny”, nr LXII/4.

www.europapress.es (dostęp: 12.11.2015).

www.facebook.com/Cs.Ciudadanos/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).

www.facebook.com/IglesiasTurrionPablo/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).

www.facebook.com/Podemos-269212336568846/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).

www.facebook.com/pp/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).

www.facebook.com/psoe/?fref=ts (dostęp: 12.11.2015).

www.movimiento15m.org (dostęp: 10.11.2015).

www.play.google.com (dostęp: 24.07.2015).

www.twitter.com/ahorapodemos?lang=pl (dostęp: 12.11.2015).

www.twitter.com/pablo_iglesias_ (dostęp: 12.11.2015).

https://twitter.com/ahorapodemos?lang=pl (dostęp: 12.11.2015).

www.youtube.com/watch?v=BXS5zqijfA4 (dostęp: 10.11.2105).

www.youtube.com/watch?v=g--DQAHoLwU (dostęp: 24.07.2015).

www.youtube.com/watch?v=-q9oxr54X_Y (dostęp: 9.11.2015).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2015.22.2.137
Data publikacji: 2016-06-30 20:09:03
Data złożenia artykułu: 2015-12-01 22:10:26


Statystyki


Widoczność abstraktów - 833
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 413

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2016 Weronika Górnicka

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.