Barack Obama and Donald Trump in Poland – media coverage of visits of American presidents in Polish daily press

Monika Karolina Góra

Abstract


Visits by American presidents in Poland are important, socio-political and media events. This fact was the motivation to conduct research on media presentation of the visits of two American presidents – Barack Obama in 2011 and Donald Trump in 2017 – to Poland which were presented in Polish daily newspapers. The content analysis was based on opinion-forming titles: “Gazeta Wyborcza”, “Rzeczpospolita” and “Dziennik Gazeta Prawna”, and tabloids: “Fakt” and “Super Express”. The aim of the paper is to show the differences in how selected dailies cover two visits and explain where these differences might come from. The research hypothesis assumes that the ideological profile of chosen daily press determines media image of the American presidential visits in Poland, and that the significance of press materials may impact the formation of readers’ views and opinions about leaders of the USA. The author tried to answer the following questions: do the selected titles show bias against any of the presidents?, is the narration of daily newspapers similar to the tabloid press?, and do they undergo tabloidization? The article consists of five parts. The first part discusses the special relationship between Poland and the USA and the perception of American presidents’ visits to Poland. The second section describes agenda-setting, which is the theoretical framework for this study. The third part of the article describes the research methodology, which is based on content analysis. The fourth section is a description of the study of materials published in Polish daily press. The article ends with a summary of the study results. The bias was demonstrated in “Gazeta Wyborcza” (numerous articles, critical of Donald Trump), “Fakt” (numerous articles with positive attitude towards Barack Obama and Donald Trump) and “Super Express” (numerous satirical articles about Barack Obama). In the context of the discussed issues, daily newspapers did not make their narration similar to tabloid press and did not succumb to the tabloidization of media.


Keywords


media coverage, content analysis, Polish daily press, Barack Obama, Donald Trump

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


godzin w Warszawie, 2017, „Super Express”, nr 149, s. 6.

Anculewicz, Z. 2012. Obraz wizyty Prezydenta Federacji Rosyjskiej Dmitrija Miedwiediewa w Polsce 6–7 grudnia 2010 roku w oczach polskiej opinii publicznej, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, vol. 3, s. 193–202.

Bartoń, K. 2012. Axel Ringer Springer. Historia i działalność wydawnicza, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, L. Pokrzycka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Borowik, B. 2012. Agora S.A. i jej media w latach 1989–2011, [w:] Inwestycje koncernów na polskim rynku medialnym. Wybrane zagadnienia, L. Pokrzycka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii

Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Clarke, M., Ricketts, A. 2017. Donald Trump and American foreign policy: The return of the Jacksonian tradition, „Comparative Strategy”, vol. 36, s. 366–379. DOI: https://doi.org/10.1080/01495933.2017.1361210.

Czechowska-Derkacz, B. 2012. Magia politycznych wizerunków w mediach: Aleksander Kwaśniewski i Andrzej Lepper: studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Dobek-Ostrowska, B. 2006. Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wrocław.

Dobek-Ostrowska, B. 2011. Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Dogadają się po niemiecku. 2017. „Super Express”, nr 154, s. 3.

Goban-Klas, T. 2004. Media i komunikowanie masowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Góra, M. 2019. Kreacyjna funkcja prasy – studium przypadku. Wnioski dla komunikatorów politycznych, [w:] Najważniejsze wybory od 1989 roku? Wybory do Parlamentu Europejskiego w 2019 r.: wybrane aspekty kampanii wyborczej, M. Kolczyński (red.), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Gremimedia.pl, Media. Nasze portfolio. Rzeczpospolita, https://gremimedia.pl/portfolio.html (dostęp: 19.02.2019).

Grupazpr.pl, Super Express, https://www.grupazpr.pl/marka/1014 (dostęp: 20.02.2019).

Holding.infor.pl, Dziennik Gazeta Prawna, http://holding.infor.pl/index.php/Oferta/prasa/Dziennik-Gazeta-Prawna (dostęp: 23.01.2019).

Klepka, R. 2018. Medialna walka o dobrą zmianę: obraz wyborów parlamentarnych w 2015 roku w wybranych mediach, Wydawnictwo Libron, Kraków.

Kolczyński, M. (red.) 2011. Obraz prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej (2011) w wybranych tytułach prasy polskiej, Wydawnictwo Gnome, Katowice.

Konopka, J. 2013. Ogólnopolska prasa codzienna po 1989 roku, [w:] Polski system medialny 1989–2010, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM.

Krippendorff, K. 2004. Content analysis. An introduction to its methodology. Secondedition, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.

Kurdupski, M. Czołowe dzienniki z najniższą sprzedażą w historii w I półroczu 2017, najwięcej straciła „Gazeta Wyborcza”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-gazet-codziennych-i-polrocze-2017 (dostęp: 11.06.2018).

Lasiuk, P. 2018. Donald Trump w Polsce. Analiza dyskursu prawicowych tygodników opinii, „Studia Medioznawcze”, nr 73, s. 55–66. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2018.0.262.

Lynch, T. 2017. President Donald Trump: A Case Study of Spectacular Power, “The Political Quarterly”, vol. 88, Issue 4, s. 612–621. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-923X.12433.

McQuail, D. 2008. Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Michalczyk, S. 2015. Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów: klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Michalczyk, S. 2008. Społeczeństwo medialne, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.

Omyłka-Rudzka, M. 2019. Stosunek Polaków do innych narodów, „Komunikat z badań nr 17”, Centrum Badania Opinii Społecznej, https://cbos.pl/SPISKOM.POL /2019/K_017_19.PDF (dostęp: 24.03.2019).

Orhan, E. 2017. Tureckie media za rządów Recepa Tayyipa Erdoğana (2003–2014), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Pantti, M. (red.) 2016. Media, Communication Power and the Ukraine Conflict: Narratives and Practices of War in a Hybrid Media Environment, Peter Lang, Nowy Jork. DOI: https://doi.org/10.3726/978-1-4539-1878-4.

Pisarek, W. 1983. Analiza zawartości prasy, Ośrodek Badań Prasoznawczych, Kraków.

Przybylski, J. 2011. Obama znów w Europie, „Rzeczpospolita”, nr 118, s. 11.

Smirnova, O.V., Lin, Ch. 2020. The media presentation of political leaders: research approaches, “RUDN Journal of Studies in Literature and Journalism”, vol. 25, ss. 766–774. DOI: https://doi.org/10.22363/2312-9220-2020-25-4-766-774.

Stolarczyk, M. 2019. Dilemmas of Poland’s foreign and security policies in the post-Cold War period in the context of its geopolitical location between Russia and Germany, “Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, t. 26, s. 45–101. DOI: https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.03.

Wirtualnemedia.pl, I półrocze 2011 r.: dzienniki w dół, najwięcej “Wyborcza” i “Fakt”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/i-polrocze-2011-r-dzienniki-w-dol-najwiecej-wyborcza-i-fakt (dostęp: 10.06.2019).

Wroński, P. 2017. Amerykanin w Warszawie, „Gazeta Wyborcza”, nr 151, s. 11–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2022.29.1.87-103
Date of publication: 2022-09-13 11:18:48
Date of submission: 2021-05-31 19:59:53


Statistics


Total abstract view - 884
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 520

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Monika Karolina Góra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.