Government Communication in Poland in the First Year of the Coronavirus Pandemic – Selected aspects

Waldemar Sobera

Abstract


This article presents selected tools and communication channels used by the Polish government during the crisis management related to the SAR S-CoV-2 pandemic in Poland. The aim of the research was to analyze the most popular tools used in the crisis communication, their characteristics and an evaluation of their effectiveness. Crisis communication during the fight against a pandemic is especially important because its purpose is to preserve the health and life of citizens. Mixed research methods and techniques were used in the study, such as desk research, content analysis and comparative analysis. The methods and techniques allowed for answering the research questions, for example: adaptation of communication tools to the different age of recipients; the channels and forms of communication used; changes in the methods of communication related to restrictions; using new technologies. The comparison of the used methods of reaching the audience, visual creations, and costs incurred helps to assess the effectiveness of communication of the authorities in the first year of the pandemic.


Keywords


coronavirus, government, public relations tools, crisis communication

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamus-Matuszyńska, A., Austen, A. (red.) 2011. Public relations w jednostce samorządu terytorialnego, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Agley, J., Xiao, Y. 2021. Misinformation about COVID-19: evidence for differential latent profiles and a strong association with trust in science, “BMC Public Health”, nr 21, s. 89. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-020-10103-x.AK/KPRM 2021. KPRM zachęca do pobierania aplikacji STOP COVID, https://bit.ly/3cPlWcT (dostęp: 25.11.2021).

Anaszewicz, M. 2015. Komunikowanie rządowe w Polsce. Perspektywa instytucjonalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. 1997. Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Ska, Poznań.

Basch, C.H., Hillyer, G. C., Meleo-Erwin, Z., Mohlman, J., Cosgrove, A., Quinones, N. 2020. News coverage of the COVID-19 pandemic: Missed opportunities to promote health sustaining behaviors. “Infection, Disease and Health”, Volume 25, Issue 3, s. 205–209. DOI: https://doi.org/10.1016/j.idh.2020.05.001.

Bednarowska, Z. 2015. Desk research — wykorzystanie potencjału danych zastanych w prowadzeniu badań marketingowych i społecznych, „Marketing i Rynek”, nr 7, s. 18–26.

Benoit, W.L., Henson, J.H. 2009. President Bush’s image repair discourse on Hurricane Katrina, “Public Relations Review”, nr 35, Issue 1, s. 40–46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2008.09.022.

Boczek, K. 2020. Eksperci: oto 15 rażących błędów rządu w walce z koronawirusem, https://bit.ly/3cSJBta (dostęp: 13.04.2021).

Bugajski, M. 2010. Kultura tabloidów a język, [w:] Tabloidyzacja języka i kultury, I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Bukowski, M. 2018. Obserwacja uczestnicząca, [w:] Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Business Insider Polska. 2020. Koronawirus w Polsce. Rząd rozdaje ulotki na stacjach Orlenu, a Poczta wrzuci je do skrzynek, https://bit.ly/3DWU6aK (dostęp: 21.11.2021).

Chcemy się szczepić! Profesjonalna i szeroko zakrojona kampania rządu przynosi dobre efekty. 2021, https://bit.ly/3lcObHi (dostęp: 20.03.2021).

Daszkiewicz, M. 2019. Kampanie społeczne o tematyce zdrowotnej – analiza treści i form przekazów komunikacyjnych, [w:] Zdrowie i style życia: wyzwania ekonomiczne i społeczne, W. Nowak, K. Szalonka

(red.), E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. DOI: https://doi.org/10.34616/23.19.124.

Dobek-Ostrowska, B. 2012. Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Dobek-Ostrowska, B., Sobera, W. 2017. Rola metod badawczych w studiach komunikologicznych, [w:] Badania ilościowe i jakościowe w studiach nad komunikowaniem, B. Dobek-Ostrowska, W. Sobera (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Garnett, J. L ., Kouzmin, A. 2007. Communicating throughout Katrina: Competing and Complementary Conceptual Lenses on Crisis Communication, “Public Administration Review”, Vol. 67, Issue 1, s. 171–188. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2007.00826.x.

Gawroński, S. 2009. Komunikacja marketingowa samorządów terytorialnych. Świadomość i praktyka działalności podkarpackich jednostek samorządu terytorialnego, BB Consult, Rzeszów.

Gemius. 2020. Kampania Ministerstwa Zdrowia przyciąga na strony rządowe, https://bit.ly/3xy6OKD (dostęp: 20.11.2021).

JD. 2020. Holak rapuje w reklamie McDonald’s o konieczności noszenia maseczek, https://bit.ly/3laAwjQ (dostęp: 22.03.2021).

Kancelaria Premiera – Filmy. 2021, https://bit.ly/3reESKG (dostęp: 28.03.2021).

KM. 2020. Prawie połowa Polaków zmęczona pandemią, 43 proc. nie ufa mediom w tej sprawie, https://bit.ly/32EhlIU (dostęp: 22.03.2021).

Koronawirus: informacje i zalecenia. 2021. https://bit.ly/2Zwwz1u (dostęp: 20.03.2021).

KRO . 2021. Kampania #SzczepimySię kosztowała 25 mln. Środki otrzymała m.in. fundacja założona przez o. Rydzyka, https://bit.ly/3nX8udD (dostęp: 20.03.2021).

Kublik, A. 2021. Ile kosztuje misja TVP? Ministerstwo zdrowia wydało 2 mln zł na spoty o noszeniu maseczek, https://bit.ly/3CXMjIp (dostęp: 22.03.2021).

Kumar, A., Nayar, K.R. 2020. COVID 19 and its mental health consequences, “Journal of Mental Health”. DOI: https://doi.org/10.1080/09638237.2020.1757052.

Likwidacja barier w komunikowaniu się. 2021, https://bit.ly/3rd3PGn (dostęp: 27.03.2021).

Lusińska, A. 2019. Kampanie społeczne w służbie publicznej. Komunikowanie rządowe w Polsce w latach 1994–2015 z wykorzystaniem informacyjnych kampanii społecznych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.

Masz pytania dotyczące epidemii koronawirusa? Napisz do nas na WhatsAppie!. 2021. https://bit.ly/3Ebu9Vb (dostęp: 20.03.2021).

Mb/Tol. 2021a. Poczta Polska dostarczyła 15 milionów ulotek. Rząd podał koszt, https://bit.ly/3lcp9bc (dostęp: 20.03.2021).

Mb/Tol. 2021b. Obowiązkowa aplikacja podczas kwarantanny. Rząd podał, ile kosztowała, https://bit.ly/311HQXS (dostęp: 20.03.2021).

Media w czasie powodzi. 1998. Załącznik do sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności. Warszawa.

Mieszko. 2020. Z aplikacji STOP COVID nikt nie korzysta. Ta klęska kosztowała nas już 5 mln zł, https://bit.ly/3leibCF (dostęp: 20.03.2021).

Ministerstwo Zdrowia – statystyki zakażeń z dnia 1.03.2021 r. 2021. https://twitter.com/MZ_GOV_PL/status/1366319915049881602 (dostęp: 28.03.2021).

Mroczko, F. 2012. Media w kreowaniu wizerunku instytucji systemu zarządzania kryzysowego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, t. 20, nr 4, s. 235–246.

MSWiA. 2020. Na Stadionie Narodowym powstaje tymczasowy szpital dla chorych na koronawirusa, https://bit.ly/3lx3WJp (dostęp: 18.03.2021).

MZGOVPL. 2021. Profil Ministerstwa Zdrowia na Facebook.com, https://facebook.com/MZGOVPL (dostęp: 20.03.2021).

Norström, R., Sarna, P. 2021. Internet memes in Covid-19 lockdown times in Poland, “Comunicar”, nr 67, vol. XXIX. DOI: https://doi.org/10.3916/C67-2021-06.

Noś maseczkę – zdrowy rozsądek nic nie kosztuje!”. 2020. https://www.youtube.com/watch?v=6hEzDGrbXdo (dostęp: 28.03.2021).

Ociepka, B. 1999. Komunikacja w administracji publicznej, [w:] Administracja i polityka. Wprowadzenie, A. Ferens, I. Macek (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Olejnik, T. 2017. Zarządzanie kryzysowe a komunikacja, czyli jak i kiedy informować ludzi, „Security, Economy & Law”, nr 1 (XIV). DOI: https://doi.org/10.24356/SEL /14/3.

Pacjent.gov.pl. 2020. Wirtualny asystent odpowie na pytania, https://bit.ly/3xy8lQT (dostęp: 20.03.2021).

Pastwa, R. J. 2020. Komunikowanie religijne na przykładzie Kościoła katolickiego w Polsce z uwzględnieniem kontekstu pandemii koronawirusa, „Kultura – Media – Teologia”, nr 41, s. 38–60. DOI: https://doi.org/10.21697/kmt.41.2.

PGNIG. 2020. 16.03.2020 PGNiG wspiera NFZ. Więcej konsultantów na infolinii o koronawirusie, https://bit.ly/32Bozxj (dostęp: 20.03.2021).

Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce. 2020. https://bit.ly/3FTi1rY (dostęp: 22.03.2021).

Połowianiuk, M. 2020. Po 9 miesiącach pandemii ruszyła rządowa strona ze statystykami. Jest gorsza niż ta zrobiona przez licealistę, https://bit.ly/3d7se8d (dostęp: 13.04.2021).

Premier RP 2021. Profil Premiera RP na Twitter.com, www.twitter.com/PremierRP (dostęp: 20.03.2021).

PZG. 2020. Petycja o zagwarantowanie równego dostępu do informacji i komunikatów w polskim języku migowym, https://bit.ly/3p38Q1v (dostęp: 18.03.2021).

RMF FM. 2020. „To jest wojna!”. Wielotysięczne protesty po decyzji TK dot. aborcji [RELACJA], https://bit.ly/3nX6KkB (dostęp: 13.04.2021).

Rogojsz, Ł. 2020. Polacy coraz bardziej boją się epidemii i coraz mniej ufają rządowi [SONDAŻE], https:// bit.ly/3nT7h6P (dostęp: 22.03.2021).

Rogojsz, Ł. 2021. Trzecia fala pandemii to być albo nie być rządu. Badania pokazują: cierpliwość Polaków się kończy [WYKRES DNIA], https://bit.ly/3rgMbS3 (dostęp: 22.03.2021).

Ruszkiewicz, S. 2020. Afera z respiratorami i maseczkami. Zapytaliśmy, co dalej ze śledztwem, https://bit.ly/3lbQOJ8 (dostęp: 13.04.2021).

Sałek, B. 2012. Reklama społeczna jako język filantropii w dobie komunikowania masowego, [w:] Kreowanie i zmiana współczesnego przekazu reklamowego, W. Patrzałek (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań.

Sienkiewicz-Małyjurek, K., Krynojewski, F. R . 2010. Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Zarządzanie bezpieczeństwem, Wydawnictwo Difin SA, Warszawa.

Sobera, W. 2016. Wizerunek organów administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych, [w:] Komunikowanie o bezpieczeństwie. Medialny obraz zagrożeń, W. Świerczyńska-Głownia, T. Sławińska, M. Hodalska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Sobiech, R. 2017. Zaufanie do władz publicznych. Efekt zaklinania deszczu a instytucjonalizacja nieufności, „Zoon Politikon”, nr 8, s. 61–86. DOI: https://doi.org/10.4467/2543408XZOP.17.003.9262.

Szczepienie przeciwko COVID-19. 2021, https://bit.ly/3DRbkWZ (dostęp: 28.03.2021).

SzczepimySię – materiały dla mediów i do pobrania. 2021. https://bit.ly/3p6LKHb (dostęp: 28.03.2021).

Szostok, P., Rajczyk, R. 2013. Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki komunikacyjnej samorządów, Wydawnictwo Gnome, Katowice.

Świeca, P. 2020. Makiawelizm medyczny – medialna dezinformacja w sprawie maseczek chroniących przed koronawirusem w Polsce, [w:] Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Tabernacka, M., Szadok-Bratuń, A. (red.) 2012. Public relations w sferze publicznej. Wizerunek i komunikacja, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa.

Tarczydło, B. 2013. Kampania społeczna w teorii i praktyce, „Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”, nr 157, s. 225–234.

Turch, Ch. 2003. Sztuka przemawiania, Wydawnictwo Astrum, Wrocław.

TW. 2020. „Którą maseczkę wolisz?” – Ministerstwo Zdrowia promuje noszenie maseczek (wideo), https://bit.ly/3FR5gyo, (dostęp: 28.03.2021).

Umięcka, A. 2020. #zostanwdomu. Policja na ulicach Gdańska – zachęca przez megafony do pozostania w domu, https://bit.ly/3xuOA cT, (dostęp: 20.03.2021).

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 roku o zarządzaniu kryzysowym, Dz. U. z 2020 r. poz. 1856 z późn. zmianami.

Wojcik, K. 2015. Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wolters Kluwer SA, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/k.2022.29.1.105-123
Date of publication: 2022-09-13 11:18:50
Date of submission: 2021-11-27 19:59:14


Statistics


Total abstract view - 1590
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1063

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Waldemar Sobera

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.