Koncepcja tożsamości narracyjnej w perspektywie badań socjologicznych nad religijnością i moralnością

Remigiusz Szauer

Streszczenie w języku polskim


Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, na ile w badaniach socjologicznych nad religijnością możliwe jest zastosowanie jako koncepcji teoretycznej, szczególnie dla badań jakościowych, koncepcji narracyjnej Charlesa Taylora. Badając jakikolwiek obszar życia społecznego, potrzebny jest kontekst teoretyczny, w którym zjawisko zostanie opisane poprzez adekwatne pojęcia i kategorie. W socjologii religii szczególnie przydatne dziś są koncepcje m.in. T. Luckmanna, P. Bergera, R. Starka czy Ch. Glocka. Wkład koncepcji Taylora do badań nad religijnością jest cenny z tego względu, że pozwala dodatkowo odkrywać nie tylko przejawy religijności w narracji człowieka, ale ukazywać związek religijności z tożsamością. Opracowanie podzielone jest na trzy części. W pierwszej z nich omówiona jest koncepcja Taylora od strony ogólnego spojrzenia, a następnie od strony poszczególnych pojęć kluczowych. Następnie zaproponowano sposób zastosowania badawczego koncepcji Taylora, wykorzystanych przez autora niniejszego artykułu do analizy narracyjnej konkretnych przykładów indywidualnych narracji.

Słowa kluczowe


tożsamość; narracja; religijność; metoda biograficzno-narracyjna

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Arek. (2006, 14 sierpień). Pobrane z: http://www.apostazja.info/index.php/component/content/article?id=166:arek

Baniak, J. (2010). Między ateizmem a pozorną religijnością. Polscy katolicy niewierzący lecz praktykujący religijnie. Studium socjologiczne. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, S. Grotowska (red.), Religijność i duchowość – dawne i nowe formy (s. 184-205). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Berger P., Luckmann T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Katechizm Kościoła Katolickiego. (1994). Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.

Konecki, K. (2013). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leszczyński, R. (2011, 21 luty). Apostazja R. Leszczyńskiego: druga wizyta na plebanii. Pobrane z: http://apostazja.info/index.php/teksty/19-swiadectwa/320-leszczynski2

Lewandowska, W. J. (2013, 20 październik). Dlaczego młodzi przestają chodzić do kościoła? „Bo to same nudy”. Pobrane z: http://natemat.pl/78625,nie-chodzimy-do-kosciola-bo-jest-w-nim-nudno

Lorenz, C. (1998). Can histories be true? Narrativism, positivism and “metaphoricalturn”. History and Theory, (37), 309-328.

Mariański, J. (2010). Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Merton, R. (1968/2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna (E. Morawska, J.Wertenstein-Żuławski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mrozowicki, A., Li-Chuan, L. (2012). Biograficzno-narracyjna metoda interpretacyjna BNIM. W: K. Konecki, P. Chomczyński (red.), Słownik socjologii jakościowej (s. 43-45). Warszawa: Wydawnictwo Difin.

nastolatek. (2010, 12 sierpień). Wierzę w ciała zmartwychwstanie [Komentarz na forum internetowym]. Pobrane z: http://forum.wiara.pl/viewtopic.php?f=46&t=25876.

Petrażycki, L. (1985). O nauce, prawie i moralności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piwowarski, W. (1977). Religijność miejska w rejonie uprzemysłowionym. Studium socjologiczne. Warszawa: Biblioteka „Więzi”.

Rosner, K. (2003). Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Snaevarr, S. (2007). Don Quixsote and the narrative self. Philosophy Now, (60), March/April, 7-8.

Stark, R. Glock, Ch. Y. (2007). Wymiary zaangażowania religijnego. W: W. Piwowarski (wybór i wprowadzenie), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 182-187). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.

Szauer, R. (2013). Wpływ stylu życia na religijność młodzieży. W: J. Baniak (red.), Religia i Kościół w świadomości katolików świeckich w Polsce i w Niemczech. Kontynuacja czy zmiana nastawienia? (s. 89-104). Poznań: Wydawnictwo UAM.

Szczepański, J. (1979). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Świadectwo Eucharystii. (2013, 2 czerwca). Pobrane z: http://nowy.tezeusz.pl/blog/203749.html

Taylor, C. (2003). Katolicka nowoczesność? Znak, (12), 20-32.

Taylor, C. (2010). Nowoczesne imaginaria społeczne (A. Puchejda, K. Szymaniak, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Taylor, C. (2002). Oblicza religii dzisiaj. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Taylor, C. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny podmiotowości nowoczesnej (M. Gruszczyński, O. Latek i in., tłum.). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Trzebiński, J. (2001). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata (s. 17-42). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wyrwana z przedsionka piekła. (2011, 28 marzec). Pobrane z: http://www.znajomapolonia.com/czytelnia/swiadectwa/wyrwana-z-przedsionka-piekla-dostęp.

Yinger, J. M. (2007). Religia, kultura, społeczeństwo. W: W. Piwowarski (wybór i wprowadzenie), Socjologia religii. Antologia tekstów (s. 297-315). Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Zaręba, S. H. (2008). W kierunku jakiej religijności. Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży. Warszawa: Zakład Wydawnictwo Statystycznych.



Data publikacji: 2020-11-19 19:32:32
Data złożenia artykułu: 2020-11-19 19:03:41


Statystyki


Widoczność abstraktów - 729
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 222

Wskaźniki


Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Remigiusz Szauer

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.