Jak osoby publiczne angażują się w walkę z pandemią? Analiza wybranych profili w mediach społecznościowych

Patrycja Cheba

Streszczenie w języku polskim


W związku z nastałą izolacją spowodowaną pandemią koronawirusa media społecznościowe stały się kluczowym elementem w promowaniu aktywności społecznej i zaangażowania obywatelskiego. Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu i analizy profili w mediach społecznościowych osób publicznych, które angażowały się w walkę z wirusem w czasie trwania pandemii w Polsce. Wybór został dokonany na podstawie popularności polskich profili sportowców w mediach społecznościowych. Prezentacja zawiera analizę wyników badań ilościowych oraz jakościowych profili na Facebooku: Roberta Lewandowskiego, Ewy Chodakowskiej oraz Agnieszki Radwańskiej. W artykule autorka podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: Czy odbiorcy, którzy obserwują dany fanpage odbierają aktywności społeczne swojego idola pozytywnie? Czy posty dotyczące pandemii będą bardziej komentowane, lajkowane przez odbiorców niż posty z życia codziennego, a jeśli tak, to dlaczego? Jakie akcje społeczne są publikowane najczęściej? 


Słowa kluczowe


media społecznościowe; fanpage; pandemia; autorytet; osoby publiczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baker, P. (2006). Moral panic and alternative identity construction in Usenet. Journal of Computer-Mediated Communication, 7(1), https://doi.org/10.1111/j.1083-6101. 2001.tb00136.x

Biografia Agnieszki Radwańskiej. (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej Polskiego Komitetu Olimpijskiego]. Pobrane z: https://olimpijski.pl/olimpijczycy/agnieszka-radwanska/

Biografia Ewy Chodakowskiej. (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej BeActiveTV]. Pobrane z: https://beactivetv.pl/osoba/ewa-chodakowska

Całek, A., Lachowska, K., Magdziarz-Lisowska, M., Pielużek, M., Wietoszko, R. (2019). Hejt. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie. Libron, Wyd. AT.

Cebulak, J., Słoń, W. (2018). Sportowy content marketing – efektywność kreowania wizerunku na Instagramie. W: J. Batorski, I. Perechuda, Menedżer wobec przedsięwzięć sportowych (s. 23–37). Instytut Przedsiębiorczości Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Eberl, J.-M., Tolochko, P., Jost, P., Heidenreich, T., & Boomgaarden, H. G. (2020). What’s in a post? How sentiment and issue salience affect users’ emotional reactions on Facebook. Journal of Information Technology & Politics, 17(1), 48-65. https://doi.org/10.1080/19331681.2019.1710318

Jędrychowska, B. (2017). Wychowawca, nauczyciel, mistrz. O potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lasswell, H., Abraham, K. (1950). Power and Society: A Framework for Political Inquiry. W: M. Cichmińska, A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Postać w kulturze wizualnej. Tom 4: Media, słowa, wizerunki, (s. 147–156). Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Lazarus, R. S., Smith, C. A. (1988). Knowledge and Appraisal in the Cognition—Emotion Relationship. Cognition & Emotion, 2(4), 281–300. https://doi.org/10.1080/02699938808412701

Matusiak, I., Naruszewicz-Duchlińska, A. (2009). (Anty)Marketingowa rola negatywnych komentarzy w internetowym serwisie aukcyjnym Allegro. Mińsk: Паланістыка. – Полонистика–Polonistyka, 71–82.

Myśliwiec, M. (2019). Portale społecznościowe. Czy są miejscem występowania zjawisk społecznych? W: I. Koutny, I. Stria. (red.). (2020). Język, komunikacja, informacja, (14), 118–138. Pobrane z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/jki/article/view/22645/21490

Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy, (3), 95–109.

Miotk, A. (2016). Nowy PR: jak Internet zmienił public relations. Słowa i Myśli.

Oficjalny profil Agnieszki Radwańskiej. (2020, 14 kwietnia). Pobrane z: https://www.facebook.com/AgnieszkaRadwanska1/

Oficjalny profil Ewy Chodakowskiej. (2020, 20 marca). Pobrane z: https://www.facebook.com/chodakowskaewa/

Oficjalny profil Roberta Lewandowskiego. (2020, 21 marca). Pobrane z: https://www.facebook.com/rl9official/

Oficjalna strona UNICEF Polska. (2020, 21 marca). Pobrane z: https://www.unicef.pl/O-nas/Nasz-zespol/Ambasadorowie-Dobrej-Woli-UNICEF/Robert-Lewandowski

Różańska, D. (2016, 10 czerwca). Liczne marki, które promuje Robert Lewandowski, nie zyskają już na prestiżu. Press. Pobrane z: https://www.press.pl/tresc/44319,liczne-marki_ktore-promuje-robert-lewandowski_-nie-zyskaja-juz-na-prestizu

Raport coronavirus disease (COVID-19) pandemic. (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej World Health Organization]. Pobrane z: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Raport mapa zakażeń koronawirusem (SARS-CoV-2). (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w Polsce]. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/koronawirus/ wykaz-zarazen-koronawirusem-sars-cov-2

Raport profili sportowców w mediach społecznościowych. (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej SoTrendera]. Pobrane z: https://www.sotrender.com/trends/facebook/poland/202004

Raport Statista. (2020, marzec). [Wpis na stronie internetowej Statista]. Pobrane z: https://www.statista.com/statistics-/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/

Simon, Y. R. (1993). Filozofia rządu demokratycznego. W: A. Tasak, Autorytet władzy – władza autorytetu. Autorytety w polskiej przestrzeni publicznej, (15), 193–204. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie.

Szlachta, B. (2004). Autorytet. W: Słownik społeczny (s. 27). Wyd. Wam.

Sztumski, W. (2009). Frymarczenie autorytetami. W: B. Jędrychowska, Wychowawca, nauczyciel, mistrz. O potrzebie mądrości, autorytetu i cnoty (s. 27). Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ziegele, M., Weber, M., Quiring, O., & Breiner, T. (2018). The dynamics of online news discussions: effects of news articles and reader comments on users’ involvement, willingness to participate, and the civility of their contributions. Information, Communication & Society, 21(10), 1419-1435. https://doi.org/10.1080/ 1369118x.2017.1324505




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ks.2020.8.2.141-159
Data publikacji: 2021-05-18 13:49:26
Data złożenia artykułu: 2021-05-18 11:35:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1339
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 548

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2021 Patrycja Cheba

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.