Wiek jako źrodłowy, społeczno-kulturowy konstrukt w społeczeństwach tradycyjnych, nowoczesnych i ponowoczenych: co to znaczy być młodym?
Streszczenie w języku polskim
Społeczno-kulturowy konstrukt wieku, w swym obiektywnym i subiektywnym znaczeniu, zmieniał się wraz z rozwojem społecznym. Celem artykułu jest analiza przemian w percepcji wieku jako konstruktu społeczno-kulturowego, zmierzająca do odkrycia tego, co to znaczy być młodą osobą. Zagadnienia te są analizowane w kontekście strukturalistyczno-funkcjonalistycznej teorii Parsonsa, teorii strukturacji formułowanej przez Giddensa, jak również w kontekście teorii cyklów życia autorstwa Becka.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Aapola S., Exploring Dimensions of Age in Young People’s Lives. A discourse analytical approach, “Time & Society” 2002, Vol. 11, No. 2/3, p. 295–314.
Arnett J. J., Emerging Adulthood in Europe: A Response to Bynner, “Journal of Youth Studies“ 2006, Vol. 9, No. 1, p. 11–123.
Bansal P. Youth in Contemporary India: Images of Identity and Social Change, Springer, New Delhi – New York 2013.
Bar-Haim G., Eastern European Youth Culture: The Westernization of a Social Movement, “The International Journal of Politics Culture and Society” 1988, No. 2 (1), p. 45–65.
Beck U., Risk society: Towards a New Modernity, Sage Publications, London – Newbury Park 1992.
Beck U., Lau C., Second modernity as a research agenda: theoretical and empirical explorations in the meta-change“ of modern society, “The British Journal of Sociology” 2005, No. 56 (4), p. 525–557.
Bendit R., Youth Sociology and Comparative Analysis in the European Union Member States, “Papers” 2006, No. 79, p. 49–76.
Brukner H., Mayer K. U., De-standardization of the Life Course: What it Might Mean? And if it Means Anything, Whether it Actually Took Place, “Advanced in Life Course Research” 2005, No. 9, p. 27–53.
Demografijos metraštis 2010 (Demographic Yearbook 2010), Lietuvos statistikos departamentas, Vilnius, 2011.
Elchardus M., Smits W., The Persistence of the Standardized Life Cycle, “Time Society” 2006, No. 15, p. 303–326.
Elder G., Age differentiation and the life course, “Annual Review of Sociology” 1975, No. 1, p. 65–190.
Giddens A., Modernybė ir asmens tapatumas: asmuo ir visuomenė vėlyvosios modernybės amžiuje (Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age), Pradai, Vilnius 2000.
Giddens A., The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration, Hutchison, London 1984.
Heinz W. R., Kruger H., Life Course: Innovations and Challenges for Social Research, “Current Sociology” 2001, No. 49 (2), p. 29-45.
Hutchison E. D., A Life Course Perspective, [in:] E. D. Hutchison, Dimensions of Human Behavior: The Changing Life Course, Sage Publications, Thousand Oaks 2008.
Jaunimo statistinis portretas (Youth Statistical Portrait), Vilnius 2013.
Kelly P., Youth at Risk: Processes of Individualization and Responsibilasion in the Risk Society, „Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education“ 2001, Vol. 22, No. 1, p. 23–33.
Kraniauskienė S., Tapatybės konstravimas biografijose (kartos ir lyties identitetas XX a. Lietuvių autobiografijose), PhD thesis, social sciences, 2003.
Kok J., Principles and Prospects of the Life Course Paradigm, “Annales de Demographie Historique” 2007, No. 1, p. 203–230.
The Law on Youth Policy Framework of the Republic of Lithuania, 2003 m. gruodžio 4 d. Nr. IX-1871, Vilnius. Changed 2005–11–22, Žin., 2005, Nr. 144-5238.
Leonavičius V., Sociologija, Vytauto Didžiojo universitetas, Kaunas 2003.
Leonavičius V., Norkus Z., Tereškinas A., Sociologijos teorijos, Vytauto Didžiojo universitetas, Kaunas 2005.
Leonavičius V., Rutkienė A., Aukštojo mokslo sociologija. Studijų pasirinkimas ir vertinimas, Vytauto Didžiojo universitetas, Kaunas 2010.
Mead M., Culture and Commitment: a study of the generation gap. Natural History Press / Doubleday & Company, Garden City – New York 1970.
Moterys ir vyrai Lietuvoje 2010 (Women and Men in Lithuania 2010), Lietuvos statistikos departamentas, Vilnius 2011.
Parsons T., The social systems. Routledge, London 1997.
Serdedakis N., Tsiolis G., Biographical trajectories and identity: Traditional overdetermination and individualisation, “Young” 2000, No. 8–2, p. 2-23.
Silva J M., Constructing Adulthood in an Age of Uncertainty, “American Sociological Review” 2012, No. 77(4), p. 505–522.
Status of the Situation of Young People in the European Union, EU Youth Report. European Commission Staff Working Document, Brussels 2012.
Stankūnienė V., Jonkarytė A., Mikulionienė S., Mitrikas A. A., Maslauskaitė A., Šeimos revoliucija? Išūkiai šeimos politikai, Socialinių tyrimų institutas, Vilnius 2003.
Tomlinson J., Globalizacija ir kultūra, Mintis, Vilnius 2002.
Youth in Europe: A Statistical Portrait, EUROSTAT, Publications Office of the European Opinion, Luxembourg 2009.
Vinken H., New life course dynamics?: Career orientations, work values and future perceptions of Dutch youth, “Young” 2007, No. 15, p. 9–30.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2013.8.117
Data publikacji: 2015-07-07 04:48:53
Data złożenia artykułu: 2015-07-07 04:23:50
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Agne Dorelaitiene
##submission.licenseURL##: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl