Cultural and economic aspects of intercultural communication

Anna Rutkowska

Abstract


The article reviews various cultural classifications and typologies (concept of G. Hofstede, F. Trompenaars, R.R. Gesteland, Ch. Hampden-Turner, E.T. Hall). An attempt was also made to determine the impact of cultural conditions on the economic sphere and identify the economic aspects of intercultural communication. Cultural determinants influence the functioning of economic and social institutions, creating a specific socio-economic order and order. Economic development, on the other hand, determines the cultural development of society, also indirectly affecting economic well-being and improving the living conditions of individuals. The need for intercultural communication is particularly evident in the conditions of economic globalization and related processes of unification of markets, unification of products, elimination of barriers in international trade and expansion of global corporations and corporations. The cultural dimension of globalization is connected with the diffusion, assimilation and mixing of cultural patterns, especially in the sphere of consumption. Globalization is accompanied by the opposite to it location which is connected with locality, particularity and fragmentation, which together create anti-globalization. Contemporary conditions imply various forms of intercultural communication: cross-cultural, intercultural, international and global.


Keywords


culture; multiculturalism; economy of culture

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Albrow M., Introduction, [w:] Globalization, Knowledge and Socjety: Readings from International Sociology, red. M. Albrow, E. King, SAGE Publications, London 1990.

Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika?, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.

Cliggett L., Wilk R.R., Ekonomie i kultury. Podstawy antropologii ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.

Czarkowska L., Antropologia ekonomiczna, elementy teorii, Wyd. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 1999.

Czerwiński M., Kultura i jej badanie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1985.

Bednarski F.W., Teologia kultury, Wydawnictwo „M”, Kraków 2000.

Dzięcielska S., Znaczenie różnic kulturowych w zarządzaniu, „Seria SWSPiZ: Studia i mono-grafie” 2009, nr 22.

Encyklopedia socjologii, t. I, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.

Fras J., Komunikacja polityczna. Wybrane zagadnienia gatunków i języka wypowiedzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996.

Hall E. T., Bezgłośny język, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.

Hall E. T., Poza kulturą, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.

Hampden-Turner Ch., Trompenaars F., Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, tłum. B. Nawrót, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.

Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, tłum. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.

Jaruga-Nowacka I., Polityka wielokulturowości, [w:] Materiały z konferencji: Wielokulturowość i migracje, red. M. Kozień , PROXENIA, Warszawa 2005.

Kluckhohn C., Badanie kultury, tłum. brak danych, [w:] Elementy teorii socjologicznych, red. J. Szacki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.

Mazurkiewicz P., Europeizacja Europy, Wydawnictwo: Studium Generale Europa, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2001.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody świata porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003.

Muller A., Globalizacja – mit czy rzeczywistość?, [w:] Globalizacja od A do Z, red. E. Czarny, NBP, Warszawa 2004.

Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – Kultura – Osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wydawnictwo Atla 2, Wrocław 2001.

Piskozub A., Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000.

Resteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, tłum. H. Malarecka-Simbierowicz H., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Rutkowska A., Ekonomia społeczna w dobie globalizacji, [w:] Otoczenie współczesnych przedsiębiorstw – specyfika i zmiany, red. Zielińska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2012, s. 257–275.

Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Sokolewicz Z., Wprowadzenie do etnologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.

Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, WSiP, Warszawa 2005.

Tkocz S., Gość w dom, „Gość Niedzielny” 2002, nr 28.

Wawak T., Zmieniające się przedsiębiorstwa w zmieniającej politycznie Europie, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000.

Zaporowski A., Czy komunikacja międzykulturowa jest możliwa? Strategia kulturoznawcza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2006.

Zuber M., Komunikowanie międzykulturowe, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.

http://fabryka-jezyka.bn.org.pl/?p=600 [dostęp: 23.01.2018].

http://www.laboratoriumkultury.us.edu.pl/?p=31532 [dostęp: 23.01.2018].

http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,129155,15967884,Wschod_kontra_Zachod.html [dostęp: 23.01.2018].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2018.25.173
Date of publication: 2018-07-31 21:30:06
Date of submission: 2018-02-03 18:00:29


Statistics


Total abstract view - 2389
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Anna Rutkowska

License URL: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl