Ogólna teoria wartości w filozofii Marii Gołaszewskiej
Streszczenie w języku polskim
Głównym celem artykułu jest prezentacja i interpretacja ogólnej teorii wartości na podstawie estetycznych pism Marii Gołaszewskiej, która – przyjmując za punkt wyjścia swoich poszukiwań aksjologicznych niektóre poglądy Romana Ingardena – uzyskała rezultaty stanowiące znaczny wkład w polską myśl aksjologiczną drugiej połowy XX wieku. W pierwszej części artykułu pokazuję metodologiczne podstawy aksjologii M. Gołaszewskiej. W drugiej części analizuję zastosowanie Ingardenowskiej koncepcji „systemów względnie izolowanych” do rozważań nad systemowym ujęciem uniwersum aksjologicznego. Część trzecia dotyczy koncepcji „sytuacji aksjologicznej” oraz zawiera analizę podstawowych aspektów wartości: struktury przedmiotowo-podmiotowej, wartości jako możliwości tkwiącej w bycie oraz wartości jako stosunku znaczeń.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Gołaszewska M., Człowiek w zwierciadle sztuki. Studium z pogranicza estetyki i antropologii filozoficznej, PWN, Warszawa 1977.
Gołaszewska M., Estetyka i antyestetyka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1984.
Gołaszewska M., Estetyka możliwości. Eseje filozoficzne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005.
Gołaszewska M., Estetyka pięciu zmysłów, PWN, Warszawa – Kraków 1997.
Gołaszewska M., Estetyka rzeczywistości, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1986.
Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Wydawnictwo UJ, Kraków 2001.
Gołaszewska M., Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości, PWN, Kraków-Warszawa 1994.
Gołaszewska M., Ingardenowski świat wartości, [w:] Fenomenologia Romana Ingardena, „Studia Filozoficzne” 1972, wydanie specjalne.
Gołaszewska M., Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, PWN, Warszawa 1990.
Gołaszewska M., Ingardenowska koncepcja wartości estetycznej w świetle teorii systemów względnie izolowanych, „Studia Estetyczne” 1985, nr 22, s. 89–108.
Gołaszewska M., Odbiorca sztuki jako krytyk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1967.
Gołaszewska M., Piękno i jego funkcje, [w:] Nauka o pięknie, red. M. Gołaszewska, Wydawnictwo UMCS, Kraków – Lublin 1990.
Gołaszewska M., Świadomość piękna. Problematyka genezy, funkcji, struktury i wartości w estetyce, PWN, Warszawa 1970.
Gołaszewska M., Twórczość a osobowość twórcy. Analiza procesu twórczego, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1958.
Gołaszewska M., W poszukiwaniu porządku świata, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987.
Gołaszewska M., Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, PWN, Kraków 1973.
Ingarden R., Czego nie wiemy o wartościach, [w:] R. Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, PWN, Warszawa 1970.
Ingarden R., O motywach, które doprowadziły Husserla do transcendentalnego idealizmu, [w:] R. Ingarden, Z badań nad filozofią współczesną, PWN, Warszawa 1963.
Ingarden R., O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, [w:] tenże, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Ingarden R., Spór o istnienie świata, t. 3, PWN, Warszawa 1981.
Ingarden R., Wstęp do fenomenologii Husserla, tłum. A. Półtawski, PWN, Warszawa 1974.
Serafin K., Aksjologiczny wymiar tożsamości podmiotu osobowego w ujęciu Marii Gołaszewskiej, „Świdnickie Studia Teologiczne” 2013, nr 10.
Stępień A. B., Uwagi o Ingardenowskiej koncepcji ontologii, „Roczniki Filozoficzne” 1972, z. 1.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2013.8.75
Data publikacji: 2015-07-07 04:48:52
Data złożenia artykułu: 2015-07-07 03:39:00
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2015 Krzysztof Serafin
##submission.licenseURL##: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl