Odrzucenie klamstwa warunkiem dialogu pedagogicznego
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Kłamstwo jest stałym zagrożeniem każdej relacji wychowawczej, której istotą jest dialog pedagogiczny. Bez odrzucenia kłamstwa nie można mówić o prawdziwej relacji uczeń – nauczyciel.
Cel badań: Artykuł ma na celu obronić tezę o konieczności odrzucenia kłamstwa w dialogu pedagogicznym. Celem jest również przybliżenie pojęć osoby ludzkiej, dialogu pedagogicznego i kłamstwa w ujęciu Wojciecha Chudego, twórcy personalizmu etyczno-chrześcijańskiego.
Stan wiedzy: Tematykę dialogu pedagogicznego podejmowali m.in. Jerzy Zieliński, Edward Torończak, Jarosław Gara, Andrzej Bronk, Marian Śnieżyński, Janusz Tarnowski, Anna Szudra-Barszcz, Wojciech Chudy. Całościowe spojrzenie na filozofię kłamstwa opracował Wojciech Chudy. Twórcą koncepcji osoby ludzkiej w analizowanym tu personalizmie etyczno-chrześcijańskim jest Wojciech Chudy.
Podsumowanie: Warunkiem zaistnienia i prowadzenia każdego dialogu pedagogicznego jest odrzucenie kłamstwa. Nawet najmniejsza próba okłamania sprzyja tendencji oddalania się od prawdziwości relacji międzyludzkiej i wychowawczej. Warunkiem prowadzenia dialogu pedagogicznego jest afirmacja prawdy.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Chudy, W. (2007). Esej o społeczeństwie i kłamstwie, t. 1, Społeczeństwo zakłamane. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Chudy, W. (2003.1). Filozofia kłamstwa. Kłamstwo jako fenomen zła w świecie osób i społeczeństw. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Chudy, W. (1992). Kłamstwo jako korupcja antropologiczna. Ethos, 1, 88-96.
Chudy, W. (2003.2). Kłamstwo społeczne i jego skutki. W: A. Maryniarczyk, K. Stępień (red.). Błąd antropologiczny, seria: Zadania Współczesnej Metafizyki (s. 201-221). Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Chudy, W. (1996.1). O osobie, która jest dzieckiem. Ethos, 33-34, 216-224.
Chudy, W. (2009). Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej.
Lublin: Wyd. KUL.
Chudy, W. (2005). Personalistyczne określenie wychowania. W: P. Jaroszyński et. al. (red.). Filozofia i edukacja (s. 87-95).
Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”.
Chudy, W. (1996.2). Prawda człowieka i prawda o człowieku. W: K. Popielski (red.). Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencjalnej (Logoteoria i nooteoria. Logoterapia i nooterapia) (s. 129-148). Lublin: Wyd. KUL.
Leszczyński, S. (2021). Pedagogiczne aspekty personalizmu Wojciecha Chudego. Łódź: WN Towarzystw Pedagogiki Filozoficznej „Chowanna”.
Remarque, E.M. (2004). Na Zachodzie bez zmian. Kraków: REBIS.
Szudra, A. (2009). Suplement. Dialogiczna etyka wychowawcza. W: W. Chudy. Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej (s. 213-225). Lublin: Wyd. KUL.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.193-204
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:29
Data złożenia artykułu: 2020-12-08 09:24:24
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Seweryn Łukasz Leszczyński
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.