Małopolska Chmura Edukacyjna: innowacyjne przedsięwzięcie edukacyjne dla pełnosprawnych i niepełnosprawnych użytkowników
Streszczenie w języku polskim
W artykule opisano założenia projektowe oraz praktyczną realizację przedsięwzięcia edukacyjnego o nazwie Małopolska Chmura Edukacyjna. Stanowi ono przykład innowacyjnego rozwiązania wykorzystującego nowoczesną technologię w obszarze edukacji.
Cel badań
Realizacja projektu wynikła z obserwacji niekorzystnych zjawisk występujących w obszarze edukacji na styku szkół ponadgimnazjalnych i wyższych, które znalazły potwierdzenie w opisanych w pracy badaniach. Kolejno omówiono zagadnienia obejmujące cele projektu, scharakteryzowano grupę docelową, czyli odbiorców oraz dokonano oceny innowacyjności projektu.
Stan wiedzy
Następnie przedstawiono zagadnienie dotyczące osoby niepełnosprawnej jako użytkownika Chmury Edukacyjnej. W dokonanej ocenie wskazano na fakt, iż realizacja projektu pozwala na większą aktywizację osób niepełnosprawnych dzięki stworzeniu możliwości uczestnictwa w wirtualnych zajęciach, wykładach i laboratoriach, a tym samym nauki zdalnej z wykorzystaniem stworzonej sieci, bez konieczności przemieszczania się. Wykazano, iż projekt realizuje zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnością, ma na nią pozytywny wpływ i jest wykonany zgodnie z zasadą uniwersalnego projektowania.
Podsumowanie
Opisane przedsięwzięcie polega na włączania technologii w usprawnianie przebiegu procesów poznawczych oraz wagi tych badań dla edukacji, w tym podnoszenia efektywności procesu uczenia się i nauczania poprzez wirtualizację edukacji. Wyprowadzone wnioski dotyczą najtrudniejszej edukacyjnie grupy: uczniów niepełnosprawnych jako użytkowników.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Application for funding under the Regional Operational Program of the Małopolskie Voivodeship for 2014 – 2020. (2015). Retrieved on from: http://www.rpo.malopolska.pl/download/program-regionalny/o-programie/zapoznaj-sie-z-prawem-i-dokumentami/regionalny-program-operacyjny-2014-2020/2015/03/RPO_WM_2014-2020.pdf, accessed on 21.01.2021.
Dejnak, A. (2012). Internet bez barier - accessibility oraz usability a potrzeby osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność-zagadnienia, problemy, rozwiązania, 3, 37-51.
Gregorczyk, G. (2014). Edukacja 2050 według konektywistów. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum, 1(32), 22-27.
Klimek, M. (2020). Internet in the life of a disabled person. Retrieved on from https://www.katolik.pl/internet-w-zyciu-osoby-niepelnosprawnej,1141,416,news.html. [accessed on 03.04.2020].
Shiroishi, Y., Uchiyama, K., Suzuki, N. (2019). Society 5.0: For Human Securityand Well-Being. June 2019 Computing, vol. 5 nr 6, 51-56. https://doi.org/10.1109/MC.2018.3011041
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie (2012). Strategic Program: Intellectual Capital and Labor Market 2013-2020. Retrieved on from: https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjolOLqqN_uAhVo-SoKHc4sClgQFjACegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fbip.malopolska.pl%2Fe%2Cpobierz%2Cget.html%3Fid%3D130854&usg=AOvVaw1HyP2Ea4VXH51RyeFZAdbA. [accessed on : 15.01.2021].
PricewaterhouseCoopers (2014). (Un) conscious career choices. Retrieved on from: https://www.pwc.pl/en/publikacje/assets/career-choices-2014-pwc-report.pdf.[accessed on: 12. 01. 2021].
Zielińska, J. (2016). Wybrane techniki obrazowania sygnałów w perspektywie pedagogiki specjalnej – przykłady zastosowania w praktyce diagnostyczno – terapeutycznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
Zieliński, K., Czekierda, L., Malawski, F., Stras, R., Zieliński, S., (2017). Recognizing value of educational collaboration between high schools and universities facilitated by modern ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 33(6), 633-648. https://doi.org/10.1111/jcal.12207
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.23-36
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:08
Data złożenia artykułu: 2021-02-10 14:59:25
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Jolanta Zielińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.