Wartości muzyki współczesnej w kontekście treści szkolnej edukacji
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Tekst dotyczy muzyki tworzonej współcześnie, jej wartości i obecności w szkole ogólnokształcącej. Cel badań: Celem jego jest wykazanie, iż wiele zjawisk współczesnej kultury muzycznej, nawet piosenki powszechnie zaliczane do popkultury posiadają pewne wartości artystyczne i jako takie powinny znaleźć miejsce w programach szkolnych. Stan wiedzy: Obecna praktyka szkolnej edukacji muzycznej opiera się na opracowanej w latach 70. XX wieku polskiej koncepcji wychowania muzycznego. Jedną dla niej z alternatyw promowaną przez niektóre środowiska, jest tak zwana edukacja popkulturowa. Jej zwolennicy działania edukacyjne opierają na społecznych wymiarach sztuki, pozostawiając na marginesie swoich zainteresowań wartości artystyczne. Podsumowanie: W tekście, krytycznie odnosząc się do bieżących rozwiązań, jak i pewnych założeń edukacji popkulturowej proponowane są inne rozwiązania. Ich naczelną dewizą jest konieczność oparcia edukacji − która powinna być praktykowaniem muzyki a nie nauką o muzyce − na współczesnych dziełach o niezaprzeczalnych wartościowych artystycznych. Poszukując takich dzieł autor bazuje na własnej klasyfikacji, w której podstawowymi kategoriami są „subtelności”, „niepowtarzalność, wyjątkowość” oraz „intencja twórcy”.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Czapińska, K. (2015). Muzyka popularna w edukacji szkolnej. Wychowanie Muzyczne, 4 (296), s. 19–22.
Flis, M., Klimczyk, W. (2017). Brzmienia kultury: wyobraźnia muzyczna w naukach o kulturze. Kultura Współczesna, 3, s. 130−143. https://doi.org/10.26112/kw.2017.96.13
Frith, S. (2011). Sceniczne rytuały: o wartości muzyki popularnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gadamer, H. G. (1993). Aktualność piękna: sztuka jako gra, symbol i święto. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Gracyk, T. (2007). Listening to Popular Music: Or, How I Learned to Stop Worrying and Love Led Zeppelin. Michigan: University of Michigan Press.
Ingarden, R. (1973). Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości. Kraków: PWM.
Jakubowski, W. (2020). Muzyka popularna jako obszar edukacji kulturalnej, czyli kilka pytań możliwe strategie w edukacji popkulturowej. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu. (s. 235−255). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.
Kenar, S. (2008). Rock progresywny i jego specyfika. Wychowanie Muzyczne w Szkole, 1 (258), s. 45–61.
Kirmuć, M. (2000). Narodziny gwiazdy – Queen: schody do nieba. Tylko Rock, 12 (112), s. 28−31.
Lutosławski, W. (1999). Postscriptum. Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.
Michalak, M. (2011). Muzyka rockowa w świadomości i edukacji młodzieży gimnazjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Piotrowski, G. (2003). Zrozumieć krzyk: w stronę muzykologii rocka. W: W. J. Burszta. M. Rychlewski (red.). Między duszą a ciałem: a po co nam rock (s. 39−64). Warszawa: Twój Styl.
Ross, A. (2011). Reszta jest hałasem: słuchając dwudziestego wieku. Warszawa: PIW.
Siwak, W. (1993). Estetyka rocka. Warszawa: Semper.
Smoleńska-Zielińska, B. (2020). Muzyka „rzecz wielce złożona” – w codzienności i edukacji. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu (s. 217−233). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.
Smoleńska-Zielińska, B. (1991). Przeżycie estetyczne muzyki. Warszawa: WSiP.
Willis, P., (2005). Wyobraźnia etnograficzna. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Żywiołek, A. (2020). „Children of the Revolution” – od Wagnera do Hendrixa (i nie tylko). „(Pop)kultura ucha” i „technologia ducha” wobec rewolucji estetycznych XIX i XX wieku. W: A. Białkowski. W. J. Burszta (red.). Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu (s. 15−30). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.167-179
Data publikacji: 2021-07-08 10:34:26
Data złożenia artykułu: 2021-04-11 19:58:32
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Mirosław Grusiewicz
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.