Zasoby studentów w kontekście wyzwań współczesnego rynku pracy
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie
We współczesnym świecie praca zawodowa studentów uznawana jest za normę. Niesie ona ze sobą różne konsekwencje. Ogłoszona pandemia COVID-19, przyczyniła się do zmiany sytuacji studentów na rynku pracy. Zdalny system kształcenia utrudnił rozwijanie kompetencji wymaganych na rynku pracy.
Cel badań
Celem badań była diagnoza wybranych zasobów studentów w kontekście potrzeb rynku pracy. Zasoby poddane analizie to: samoocena studentów i ich doświadczenia związane z pracą zawodową oraz postawy wobec pracy.
Metoda badań
W badaniach zastosowano sondaż diagnostyczny. Wykorzystane narzędzia to Skala Samooceny SES M. Rosenberga w polskiej adaptacji I. Dzwonkowskiej, K. Lachowicz-Tabaczek i M. Łaguny oraz kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji. Badania przeprowadzono z użyciem ankiety online za pomocą platformy internetowej. Dobór osób badanych odbył się za pomocą metody kuli śnieżnej.
Wyniki
Badani to 151 studentów studiów stacjonarnych z obszaru nauk społecznych. Posiadają oni zróżnicowane zasoby w zakresie przygotowania do podjęcia pracy. Wśród badanych dominują osoby o przeciętnej i wysokiej samoocenie. Większość studentów posiada doświadczenia zawodowe. Obecnie nieco ponad połowa posiada pracę. Studenci w większości pozytywnie oceniają warunki pracy. Główne motywy podjęcia pracy to względy finansowe oraz chęć zdobycia doświadczenia zawodowego. Zdaniem badanych okres pandemii ograniczył ich szanse na rynku pracy. Badani postrzegają pracę jako wartość. Można ich nazwać ostrożnymi optymistami w podejściu do swojej przyszłości zawodowej.
Wnioski
Praca zarobkowa studentów stwarza okazję do nabywania umiejętności oczekiwanych przez pracodawców. Należy jednak pamiętać, że ma być ona formą wspierającą rozwój, a nie konkurującą ze studiami. Korzystna jest sytuacja, kiedy praca studentów, choć w pewnym stopniu, jest zgodna ze studiowanym kierunkiem.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bącik, M., Gawarkiewicz, P., Siewicz, K. (2010). Aktywność zawodowa studentów jako przykład pozaakademickiej działalności młodych ludzi. Przegląd Pedagogiczny, 1, 82–92.
Bonnard, C. (2020). What employability for higher education students? Journal of Education and Work, 33(5–6), 425–445. https://doi.org/10.1080/13639080.2020.1842866
Bright, J. E. H., Pryor, R. G. L., Wilkenfeld, S., Earl, J. (2005). The role of social context and serendipitous events in career decision making. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5(1), 19–36. https://doi.org/10.1007/s10775-005-2123-6
Broadbridge, A., Swanson, V. (2006). Managing two roles: A theoretical study of students’ employment whilst at university. Community, Work & Family, 9(2), 159–179. https://doi.org/10.1080/13668800600586878
Carson, K. D., Bedeian, A. G. (1994). Career commitment: Construction of a measure and examination of its psychometric properties. Journal of Vocational Behavior, 44(3), 237–262. https://doi.org/10.1006/jvbe.1994.1017
Chu, M. L., Creed, P. A., Conlon, E. G. (2019). Development and initial validation of a Work-Study Congruence Scale for university students. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(2), 257–274. https://doi.org/10.1007/s10775-018-9379-0
Chu, M. L., Creed, P. A., Conlon, E. G. (2021). Recovery resources mediate between work-study boundary congruence and wellbeing and engagement in tertiary students. Journal of Education and Work, 34(2), 232–246. https://doi.org/10.1080/13639080.2021.1887828
Coates, H. (2015). Working on a dream: Educational returns from off-campus paid work. Journal of Education and Work, 28(1), 66–82. https://doi.org/10.1080/13639080.2013.802835
Creed, P. A., French, J., Hood, M. (2015). Working while studying at university: The relationship between work benefits and demands and engagement and well-being. Journal of Vocational Behavior, 86, 48–57. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.11.002
Curtis, S., Shani, N. (2002). The effect of taking paid employment during term-time on students’ academic studies. Journal of Further and Higher Education, 26(2), 129–138. https://doi.org/10.1080/03098770220129406
Devlin, M., James, R., Grigg, G. (2008). Studying and working: A national study of student finances and student engagement. Tertiary Education and Management, 14(2), 111–122. https://doi.org/10.1080/13583880802053044
Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2008). Samoocena i jej pomiar. Polska adaptacja skali SES M. Rosenberga. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Finch, D. J., Hamilton, L. K., Baldwin, R., Zehner, M. (2013). An exploratory study of factors affecting undergraduate employability. Education + Training, 55(7), 681–704. https://doi.org/10.1108/ET-07-2012-0077
Gbadamosi, G., Evans, C., Jones, K., Hickman, M., Rudley, H. (2019). The perceived value of work placements and part-time work and its diminution with time. Journal of Education and Work, 32(2), 196–214. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1616282
Giddens, A. (2012). Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gribbons, W. D., Lohnes, P. R. (1982). Careers in theory and experience: A twenty-year longitudinal study. Albany, NY: State University of New York Press.
Hakim, C. (1998). Working students: Students in full-time education with full-time and part-time jobs. W: C. Hakim, Social change and innovation in the labour market, Evidence from the Census SARs on occupational segregation and labour mobility, part-time work and students jobs, homework and self-employment (s. 145–177). Oxford: Oxford University Press.
Hall, R. (2010). The work–study relationship: Experiences of full–time university students undertaking part–time employment. Journal of Education and Work, 23(5), 439–449. https://doi.org/10.1080/13639080.2010.515969
Jackson, D. (2017). Developing pre-professional identity in undergraduates through work-integrated learning. Higher Education, 74(5), 833–853. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0080-2
Lenart, J. (2014). Student i praca. Historia i współczesność. Przegląd Pedagogiczny, 2, 117–129.
Łaguna, M., Lachowicz-Tabaczek, K., Dzwonkowska, I. (2007). Skala Samooceny SES Morrisa Rosenberga – Polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2, 164–176.
Pater, R. (2019). Zapotrzebowanie na umiejętności na rynku pracy i w przestrzeni życia społecznego w Polsce. Edukacja, 2(149), 85–100. https://doi.org/10.24131/3724.190208
Sarnowska, J., Głowacja, L., Kalinowska, A., Sobaś-Mikołajczyk, P., Wiśniewska, D., Grabowska, I., Jastrzębowska, A. (2016). Łączenie edukacji z pracą jako wyznacznik współczesnego pokolenia młodych dorosłych w potransformacyjnej Polsce? Seria Prac Dyskusyjnych o Młodych. Uniwersytet SWPS. Młodzi w Centrum Lab, 1, 1–48.
Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. W: S. D. Brown R. W. Lent (red.), Career development and counseling: Putting theory and research to work (s. 42–70). New York, NY: John Wiley & Sons.
Shin, J. Y. (2019). “Will I find a job when I graduate?”: Employment anxiety, self-compassion, and life satisfaction among South Korean college students. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19(2), 239–256. https://doi.org/10.1007/s10775-018-9378-1
Tam Oi I. B., i Morrison, K. (2005). Undergraduate students in part‐time employment in China. Educational Studies, 31(2), 169–180. https://doi.org/10.1080/03055690500095555
Tischner, J. (2005). Idąc przez puste błonia (W. Bonowicz, wybór i oprac.). Kraków: Znak.
Wosik-Kawala, D., i Sarzyńska-Mazurek, E. (2017). Wartość pracy w percepcji młodzieży stojącej u progu kariery zawodowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.3.251-267
Data publikacji: 2021-11-23 10:35:55
Data złożenia artykułu: 2021-06-14 21:11:02
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2021 Ewa Sarzyńska-Mazurek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.