Percepcja wzrokowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Percepcja wzrokowa jest istotną zdolnością poznawczą, która wpływa na inne umiejętności, w tym opanowanie technik szkolnych przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Ważnym celem we wspomaganiu uczniów w edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie percepcji wzrokowej we wszystkich jej aspektach. Rozwijanie takich aspektów jak koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzeganie figury i tła, stałości spostrzegania, położenia w przestrzeni oraz spostrzeganie relacji przestrzennych wpływa korzystnie na umiejętności matematyczne oraz pisanie i czytanie uczniów w wieku wczesnoszkolnym.
Cel badań: Celem badań było poznanie funkcjonowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie 5 aspektów percepcji wzrokowej: koordynacji wzrokowo ruchowej, postrzegania figury i tła, spostrzegania stałości kształtu, położenia figury oraz stosunków przestrzennych oraz opracowanie implikacji praktycznych dotyczących rozwijania tej funkcji.
Metoda badań: W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Do zebrania danych wykorzystano technikę obserwacji i narzędzie Frostig i Horne’a Test Percepcji Wzrokowej.
Wyniki: Poziom funkcjonowania badanych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie percepcji wzrokowej jest poniżej normy. U wszystkich badanych stwierdza się obniżenie poziomu percepcji wzrokowej w 3 z badanych obszarów; spostrzegania figury i tła, kształtu oraz położenia figury. W zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej i spostrzegania stosunków przestrzennych dominują uczniowie, u których badana cecha jest poniżej ich normy wiekowej.
Wnioski: Na podstawie uzyskanych wyników sformułowano wskazówki do pracy z uczniami w celu usprawnienia ich funkcjonowania w zakresie percepcji wzrokowej we wszystkich badanych aspektach.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aki, E., Atasavun, S. (2008). The visual perception of children with multiple handicaps. European Journal of Paediatric Neurology, 12, 59–60.
Hołubowicz, A. (2019). Specyfika funkcji wzrokowych u dzieci z problemami neurorozwojowymi oraz u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Niepełnosprawność-Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36, 159–175.
Horne, D., Frostig, M. (1987). Wzory i Obrazki. Program Rozwijający Percepcję Wzrokową. Poziom średni. Wyd. PTP.
Kostrzewski, J. (1976). Z zagadnień psychologii dziecka upośledzonego umysłowo. Wyd. WSPS.
Kulesza, E.M. (2004). Rozwój poznawczy dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem upośledzenia umysłowego-diagnoza i wspomaganie. Wyd. APS.
Malinowska, M. (2011). Rozwój percepcji wzrokowej i aktywności plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Nauczyciel i Szkoła, 2(50), 145–156.
Skibska, J. (2012). Poznawanie świata przez dziecko z opóźnionymi i zaburzonymi funkcjami podstawowymi w młodszym wieku szkolnym. Libron.
Szczepkowska, E. (2017). Zaburzenia percepcji wzrokowej. Życie Szkoły, 24.
Teleb, A., Mohamed, W., Elbert, T. (2016). Does Enhancing Visual Perception in Mild Intellectually Disabled Children transfer to other skills? The European Proceeding of Social & Behaviour Sciences, 391–402. http://doi.org/10.15405/EPSBS.2016.11.41
Warchał, M. (2011). Znaczenie rozwoju percepcji wzrokowej w uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 64, 71–76.
Wikłacz, J. (2000). Wpływ zaburzeń percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej nauczenie się matematyki. Nauczyciel i Szkoła, 1(8), 72–82.
Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.85-93
Data publikacji: 2022-04-19 10:31:38
Data złożenia artykułu: 2021-08-24 11:10:10
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2022 Monika Karolina Węglarz-Masłowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.