Zarządzanie lękiem w czasie pandemii COVID-19: wpływ aktywności fizycznej w dzieciństwie

Manuela Valentini, Gloria Giardina

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie:W niniejszej pracy, poprzez skrupulatny przegląd literatury, podjęto próbę refleksji nad pozytywną korelacją pomiędzy aktywnością fizyczną a pierwszymi objawami lęku w dzieciństwie oraz nad jej wpływem na dobrostan psychiczny, szczególnie dzieci i młodzieży.
Cel badań:artykuł uwzględnia pogłębione badania bibliograficzne obejmujące artykuły z lat 2016–2021.
Stan wiedzy:artykuły, za pomocą których chcemy wykazać pozytywną korelację między lękiem, depresją i aktywnością fizyczną oraz jej znaczenie zwłaszcza podczas pandemii, która spowodowała znaczny spadek poziomu wysiłku fizycznego, znacząco zwiększając u młodych ludzi ryzyko wystąpienia zaburzeń typu lękowego i dystresu psychicznego .
Podsumowanie:należy zapobiegać i walczyć prostymi, ale niezbędnymi rozwiązaniami motorycznymi dla tej grupy docelowej.

Słowa kluczowe


aktywność fizyczna, lęk, wiek rozwojowy, dzieci, ćwiczenia, pandemia

Pełny tekst:

PDF (English)

Bibliografia


Ammar, A., Brach, M., Trabelsi, K., Chtourou, H., Boukhris, O., Masmoudi, L., Bouaziz, B., Bentlage, E., How, D., Ahmed, M., Müller, P., Müller, N., Aloui, A., Hammouda, O., Paineiras-Domingos, L. L., Braakman-Jansen. A., Wrede, C., Bastoni. S., Soares Pernambuco. S., Mataruna, L., Taheri, M., Irandoust, K., Khacharem, A., Bragazzi, N.L., Chamari, K., Glenn, J. M., Bott, N.T., Gargouri, F., Chaari, L., Batatia, H., Mohamed Ali G., Abdelkarim, O., Jarraya, M., El Abed, K., Souissi, N., Van Gemert-Pijnen, L., Riemann, B.L., Riemann, L., Moalla, W., Gómez-Raja, J., Epstein, M., Sanderman. R., Schulz, S. W., Jerg, A., Al-Horani, R., Mansi, T., Jmail, M., Barbosa, F., Ferreira-Santos, F., Šimuniˇc, B., Pišot, R., Gaggioli, A., Bailey, S. J., Steinacker, J. M., Driss, T., Hoekelmann A. (2020). Effects of COVID-19 Home Confinement on Eating Behaviour and Physical Activity. Results of the ECLB-COVID19 International Online Survey. Nutrients; 12, (1583), 2-13. http://doi.org/10.3390/nu12061583.

Andermo, S., Hallgren, M., Nguyen, T. T. D, Jonsson, S., Petersen, S., Friberg, M., Romqvist, A., Stubbs, B., Schäfer, L. (2020). Elinder School-related physical activity interventions and mental health among children: a systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 6, (25), 2-27. https://doi.org/10.1186/s40798-020-00254-x.

Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: a review of benefits and outcomes. J Sch Health.,76, (8), 397–401. DOI: 10.1111/j.1746-1561.2006. 00132.x.

Best, J. R. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Dev Rev., 30 (4), 331–551. http://doi.org/10.1016/j.dr.2010.08.001.

Cuijpers, P., van Straten, A., Warmerdam, L. (2007). Behavioral activation treatments of depression: a meta-analysis. Clin Psychol Rev. 27, (3), 318–326. http://doi.org/10.1016/j.cpr.2006.11.001.

Dos Santos Cardoso de Sá, C., Pombo, A., Luzc, C., Rodriguesd, L.P., Cordovil, R. (2020). COVID-19 Social isolation in Brazil: effects o the physical activity routine of families with children.

Distanciamento social COVID-19 no Brasil: efeitos sobre a rotina de atividade física de famílias com crianças, Rev Paul Pediatr; 39, 1-8. http://doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2020159.

Dunton, G.F., Do, B., Wang, S.D. (2020). Early effects of the COVID-19 pandemic on physical activity and sedentary behavior in children living in the U.S. Children. BMC Public Health 20, (1351), 2-13. http://doi.org/10.1186/s12889-020-09429-3.

Ekkekakis, P., Parfitt, G., Petruzzello, S.J. (2011). The Pleasure and displeasure people feel when they exercise at different intensities: decennial update and progress towards a tripartite rationale for exercise intensity prescription. Sports Med, 41, 641–71. http://doi.org/10.2165/11590680-000000000-00000.

Istat (2018). La salute mentale nelle varie fasi della vita. Anno 2015-217. Statistiche report, 1-20. Retrieved on from: https://www.istat.it/it/archivio/219807.

Judd, L.L., Akiskal, H.S., Paulus, M.P. (1997). The role and clinical significance of subsyndromal depressive symptoms (SSD) in unipolar major depressive disorder. J Affect Disord, 45, (1-2), 5-17; discussion 17-8. http://doi.org/10.1016/s0165-0327(97)00055-4.

Korczak D. J., Madigan, S., Colasanto, M. (2017). Children’s Physical Activity and Depression: A Meta-analysis, Pedistrics, 139, (4), 2-12. http://doi.org/10.1542/peds.2016-2266.

Lubans. D., Richards J., Hillman, C., Faulkner, G., Beauchamp, M., Nilsson, M., Kelly, P., Smith, J., Raine, L., Biddle, S. (2016). Physical Activity for Cognitive and Mental Health in Youth. A Systematic Review of Mechanisms. Pediatrics, 138, (3), http://doi.org/2-13. 10.1542/peds.2016-1642.

Marcolongo, F., Mariani, A.M. (2018). The Relationship between Physical Activity and self’s vision: the importance of self-esteem. Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 2, (2), 60-69. https://doi.org/10.32043/gsd.v0i2.74.

Moore, S.A., Faulkner, G., Rhodes, R.E., Brussoni, M., Chulak-Bozzer, T., Ferguson, L.J., Mitra, R., O’Reilly, N., Spence, J.C., Vanderloo, L.M., Tremblay, M.S. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17, (85), 1-11. http://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8.

Pascoe, M., Bailey, A. P., Craike, M. (2020). Physical activity and exercise in youth mental health promotion: a scoping review. BMJ Open Sp Ex Med. 6, 1-11. http://doi.org/10.1136/bmjsem-2019-000677.

Patterson, R., McNamara, E., Tainio, M., de Sá, T.H., Smith, A.D., Sharp, S.J., Edwards, P., Woodcock, J., Brage, S., Wijndaele, K. (2018). Sedentary behaviour and risk of all-cause, cardiovascular and cancer mortality, and incident type 2 diabetes: A systematic review and dose response meta-analysis. Eur. J. Epidemiol., 33, 811–829. http://doi.org/10.1007/s10654-018-0380-1.

Philippot A., Meerschaut A., Danneaux L., Smal G., Bleyenheuft Y., De Volder A. G. (2019) Impact of Physical Exercise on Symptoms of Depression and Anxiety in Pre-adolescents: A Pilot Randomized Trial. Front Psychol; 10, (1820), 1-11. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01820.

Saulle, R., Minozzi, S., Amato, L., Davoli, M. (2021). Impatto del distanziamento sociale per covid-19 sulla salute fisica dei giovani: una revisione sistematica della letteratura. Prog Med, 112, (5), 347-359.

Scully, D., Kremer, J., Meade, M.M., Graham, R., Dudgeon, K. (1998). Physical exercise and psychological well-being: a critical review. British Journal of Sports Medicine, 32, 111–120. http://doi.org/10.1136/bjsm.32.2.111.

Wunsch, K.; Nigg, C., Niessner, C., Schmidt, S.C.E., Oriwol, D., Hanssen-Doose, A., Burchartz, A., Eichsteller, A., Kolb, S., Worth, A., Woll, A. (2021). The Impact of COVID-19 on the Interrelation of Physical Activity, Screen Time and Health-Related Quality of Life in Children and Adolescents in Germany, Results of the Motorik-Modul Study. Children, 8, (98), 2-14. http://doi.org/10.3390/children8020098.

Zahal, T., Steinsbekk, S., Wichstrom, L. (2017). Physical Activity, Sedentary Behavior and Symptoms of major Depression, Middle Children. Pediatric, 139, (2), 1-9. http://doi.org/10.1542/peds.2016-1711.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.4.43-61
Data publikacji: 2021-12-31 11:12:49
Data złożenia artykułu: 2021-08-27 19:06:22


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1229
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (English) - 495

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2021 Manuela Valentini, Gloria Giardina

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.