Ponadczasowe ideee Marii Grzegorzewskiej we współczesnej polskiej pedagogice specjalnej

Malwina Maria Kocoń, Natalia Malik

Streszczenie w języku polskim


Wprowadzenie: Życie i wielopłaszczyznowa działalność Marii Grzegorzewskiej (1887–1967) są cennym źródłem historycznym. Jednak tym, co jest najbardziej nieocenione w twórczości prekursorki polskiej pedagogiki specjalnej, jest ponadczasowość jej idei.

Cel badań: W artykule podjęto próbę wskazania wpływu Marii Grzegorzewskiej na rozwój współczesnej nauki i praktyki pedagogicznej.

Stan wiedzy: Przybliżono nie tylko działalność naukową, organizacyjną i edukacyjną Marii Grzegorzewskiej, dotyczącą surdopedagogiki, oligofrenopedagogiki i pedeutologii, ale również jej poglądy.

Podsumowanie: Ukazano, że pomimo upływu czasu pedeutologiczne, deontologiczne i aksjologiczne koncepcje Marii Grzegorzewskiej nie straciły na aktualności, ponieważ są oparte na uniwersalnych wartościach, które stanowią fundament pracy nauczyciela-wychowawcy.


Słowa kluczowe


Maria Grzegorzewska, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, pedeutologia, metoda ośrodków pracy

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baraniewicz, D., Cierpiałowska, T. (2014). Model osobowości pedagoga specjalnego - wskazania Marii Grzegorzewskiej a perspektywa współczesnych studentek pedagogiki specjalnej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 88-99). Wyd. Naukowe UP.

Bartuś, E. (2014). Współczesny nauczyciel w świetle koncepcji Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 100-108). Wyd. Naukowe UP.

Doroszewska, J. (1989). Pedagogika Specjalna, t.1. Wyd. Ossolineum.

Dryżałowska, G. (2014). Koncepcja kształcenia nauczycieli - wychowawców szkolnictwa specjalnego. Trwałość i zmiana. Kwartalnik Pedagogiczny, 4(234), 97-106.

Dyduch, E., Strączek, B. (2014). Pedeutologiczne i deontologiczne idee Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 121-130). Wyd. Naukowe UP.

Grzegorzewska, M. (1996). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I-III. Wyd. APS.

Grzegorzewska, M. (2002). Listy do młodego nauczyciela. Cykl I-III. Wyd. APS.

Grzegorzewska, M. (1963). Kształcenie nauczycieli - wychowawców szkolnictwa specjalnego w Polsce (na tle całokształtu Prac Instytutu Pedagogiki Specjalnej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2 (1963), 7-15.

Grzegorzewska, M. (1989). Wybór pism. Wyd. WSPS.

Grzyb, B. (2014). W poszukiwaniu autorytetów… Maria Grzegorzewska. Kilka słów o zawodzie i osobowości nauczyciela. W E. Dyduch, A. Mikrut J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 131-139). Wyd. Naukowe UP.

Hryniewicka, A. (2014). Wkład Marii Grzegorzewskiej w rozwój pedagogiki specjalnej „O tym, na czym polega geniusz dobroci” Część I. Szkoła Specjalna 1/272, t. LXXV, 68-72.

Jackiewicz, B. (2010). Poglądy Marii Grzegorzewskiej na temat kształcenia dzieci z wadą słuchu. Szkoła Specjalna 5(256), t. LXXI, 325-333.

Kirejczyk, K. (1981). Upośledzenie umysłowe- pedagogika. Wyd. PWN.

Lipkowski, O. (1995). Znaczenie działalności Marii Grzegorzewskiej dla rozwoju pedagogiki specjalnej oraz oświaty i kultury w Polsce. W E. Żabczyńska (Red.), Maria Grzegorzewska-pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych (s. 185-191). Wyd. WSiP.

Majewicz, P. (2014). Osobowość pedagoga specjalnego jako główne źródło powodzenia w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym - współczesne implikacje koncepcji Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 140-147). Wyd. Naukowe UP.

Parys, K. (2014). Poglądy Marii Grzegorzewskiej podstawą refleksji na temat twórczości pedagogów specjalnych. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 148-161). Wyd. Naukowe UP.

Plutecka, K. (2017). Paradygmaty pedeutologiczne w świetle poglądów Marii Grzegorzewskiej. Przegląd historyczno-oświatowy, 1-2, 103-114.

Podgórska-Jachnik, D. (2013). Głusi. Emancypacje. Wyd. Naukowe WSP.

Sadowska, K. (2003). Podstawowe założenia i wartości metody ośrodków pracy w szkolnictwie specjalnym. Nauczyciel i Szkoła, 1-2/18-19, 180-196.

Sękowska, Z. (1985). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Wyd. WSPS.

Siadaczka, M. (2016). Maria Grzegorzewska (1888- 1967) – człowiek, pedagog, humanista. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 2, 74-79.

Siedlaczek, S. (1928). Józefa Joteyko. Dział Wydawnictw Naczelnictwa Związku Harc. Polskiego- skład główny: C. Komisja Dostaw Z. H. P.

Szczupał, B. (2014). Godność osoby z niepełnosprawnością w poglądach Marii Grzegorzewskiej oraz we współczesnej pedagogice specjalnej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 162-173). Wyd. Naukowe UP.

Szczupał, B. (2016). Maria Grzegorzewska o godności człowieka - w konfrontacji ze współczesnością. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, t. XXXV, z. 3, 9-18.

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2021 r.

Wyczesany, J. (2014). O Marii Grzegorzewskiej - refleksje i wspomnienia. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 79-87). Wyd. Naukowe UP.

Zamkowska, A. (2014). Pomoc osobom niepełnosprawnym w ideach Marii Grzegorzewskiej. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej, (s. 174-185). Wyd. Naukowe UP.

Zielińska, J. (2014). Maria Grzegorzewska i jej interdyscyplinarna wizja pedagogiki specjalnej a czasy współczesne. W E. Dyduch, A. Mikrut, J. Zielińska (Red.), Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej (s. 193- 201). Wyd. Naukowe UP.

Żabczyńska, E. (1985). Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych. Wyd. WSPS.

Netografia:

www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/maria-grzegorzewska-patronka-roku-2022/ dostęp 05.05.23 r.

Grzegorzewska Maria, Encyklopedia PWN: źródło wiarygodnej i rzetelnej wiedzy/ dostęp 07.05.23 r.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.89-101
Data publikacji: 2023-11-30 15:08:38
Data złożenia artykułu: 2023-06-07 09:27:43


Statystyki


Widoczność abstraktów - 683
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 475

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2023 Malwina Maria Kocoń, Natalia Malik

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.