W poszukiwaniu umiejętności pokonywania przeszkód życiowych u osób realizujących zadania ponadosobiste
Streszczenie w języku polskim
Wprowadzenie: Człowiek w swoim życiu jest skazany na różne ograniczenia czy też przeszkody. Od tego, jak poradzi on sobie z tymi problemami, może zależeć jego dalsze życie – może zniszczyć lub też optymalizować swoją egzystencję.
Cel badań: Celem badań było poznanie źródeł odporności na przeszkody w biografiach tych osób realizujących zadania ponadosobiste, które potrafiły pokonać przeszkody życiowe.
Metoda badań: Zastosowano podejście paradygmatu jakościowego. Dane zostały pozyskane z pogłębionego wywiadu narracyjnego, dzięki temu można było zrozumieć elementy rzeczywistości badanych osób związane z odpornością na przeszkody.
Wyniki: Przeprowadzone badania pokazują, że źródłami odporności na przeszkody u badanych osób okazały się takie czynniki, jak m.in. resilience, optymizm, samodzielność i przedsiębiorczość.
Wnioski: Posiadanie umiejętności związanych z takimi czynnikami, jak m.in. resilience, optymizm, samodzielność czy przedsiębiorczość, może ułatwić pokonywanie przeszkód, umożliwić realizację celów, wzmacniając przy tym samoocenę i poczucie własnej wartości. Może powodować, że niemożliwe staje się możliwe.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bańka, A. (2007). Poradnictwo zawodowe w kształtowaniu przedsiębiorczości, kapitału oraz kariery. W A. Biela (Red.), Nauka pracy, doradztwo zawodowe (s. 52–64). Kancelaria Senatu.
Boczkowska, M. (2022). Resilience a strategie radzenia sobie ze stresem u nauczycieli szkół podstawowych. Studia z Teorii Wychowania, XIII(4 (41)), 173–191.
Borowska, T. (2003). Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. IBE.
Borucka, A., Ostaszewski, K. (2012). Czynniki i procesy resilience wśród dzieci krzywdzonych. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 11(3), 7–26.
Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Zysk i S-ka.
Creswell, J. W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Domurat, A. (2006). O motywacji przedsiębiorczości i jej percepcji wśród przedsiębiorców. W E. Aranowska, M. Goszczyńska (Red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności (s. 133–155). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Frankl, V. E. (1984). Homo patiens. Instytut Wydawniczy PAX.
Garmezy, N. (1985). Stress-Resistant Children: The Search for Protective Factors. In J. Stevenson (Ed.), Recent Research in Developmental Psychopatology (s. 213–234). Pergamon.
Gibbs, G. (2022). Analizowanie danych jakościowych. PWN.
Januszewska, E. (2000). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Badania młodzieży w okresie adolescencji. W D. Kornas-Biela (Red.), Rodzina źródło życia i szkoła miłości (s. 313–344). Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Junik, W. (2011). Zjawisko rezyliencji – wybrane problemy metodologiczne. W W. Junik (Red.), Resilience. Teoria – badania – praktyka (s. 47–66). Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.
Konaszewski, K. (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Impuls.
Kozielecki, J. (1975). Psychologiczna teoria decyzji. PWN.
Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. PWN.
Łaguna, M., Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). Kwestionariusz Nadziei na Sukces KNS. Podręcznik. Pracownia Testów PTP.
Łobocki, M. (2010). Teoria wychowania w zarysie. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łukaszewski, W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Książka i Wiedza.
Miles, M., Huberman, A. M. (2000). Analiza danych jakościowych. Trans Humana.
Miller, D. (1983). The Correlates of Entrepreneurship in Three Types of Firms. Management Science, 29(7), 770–791.
Mudrecka, I. (2013). Wykorzystanie koncepcji „resilience” w profilaktyce niedostosowania społecznego i resocjalizacji. Resocjalizacja Polska (5), 49–61.
Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Pilecka, W. (2009). Odporność psychiczna jako wyznacznik zdrowia. W H. Wrona-Polańska, J. Mastalski (Red.), Promocja zdrowia (s. 109–122). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Remiszewska, Z. (2022). Gotowość młodzieży akademickiej do podejmowania zadań ponadosobistych. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Rutter, M. (1987). Psychosocial Resilience and Protective Mechanisms. American Journal Orthopsychiatry, 57(3), 316–331.
Seligman, M. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Media Rodzina.
Stach, R. (2006). Optymizm. Badania nad optymizmem jako mechanizmem adaptacyjnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Świrko-Pilipczuk, J. (2011). Samodzielność w filozoficznych poglądach i koncepcjach człowieka – implikacje. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Świrko-Pilipczuk, J. (2016). Samodzielność w świetle koncepcji osobowości autorskiej – perspektywa edukacyjna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(76), 57–73.
Tracy, B. (2012). Maksimum osiągnięć. Praktyczna wiedza o mechanizmach osiągania sukcesów. Muza SA.
Urban, B. (2015). Agresja młodzieży i odrzucenia rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Werner, E. E. (1994). Overcoming the Odds. Developmental and Behavioral Pediatrics, 15(2), 131–136.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.4.7-20
Data publikacji: 2024-02-14 11:56:21
Data złożenia artykułu: 2023-06-21 20:27:58
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2024 Zofia Remiszewska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.