Motywacja osiągnięć licealistów w kontekście końca pandemii COVID-19 - przeciwstawienie przeszłości i teraźniejszości
Streszczenie w języku polskim
Cel badań: Celem podjętych badań jest poznanie zmian zachodzących w okresie pandemii COVID-19 w zakresie motywacji osiągnięć w grupie licealistów.
Metoda badań: Badania mają charakter ilościowy. W celu udzielenia odpowiedzi na sformułowane pytania badawcze posłużono się wystandaryzowanym Inwentarzem Motywacji Osiągnięć autorstwa H. Schulera, G.C. Thomtona, A. Frintrupa i M. Prochaski w wersji polskiej. Obszarem jego zastosowania są badania nad osobowością i motywacją, w nawiązujące do problemów motywacyjnych.
Wyniki: Pandemia miała istotne znaczenie w zmianie poziomu motywacji osiągnięć młodych ludzi w wyniku edukacji zdalnej, ograniczenia kontaktów bezpośrednich i zaprzestania lub ograniczenia pewnych aktywności. Badania wykazały, że okres pandemii i związana z nią deprywacja miała znaczenie dla niektórych aspektów motywacji osiągnięć.
Wnioski: Osoby, u których zaobserwowano wzrost poziomu motywacji pod koniec pandemii cechowały się wyższym poziomem motywacji osiągnięć przed pandemią w porównaniu z osobami, które uzyskały niższy poziom motywacji osiągnięć pod koniec pandemii.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Cassidy, T., Lynn, R. (1989). A multifactorial approach to achievement motivation: The development of a comprehensive measure. Journal of Occupational and Applied Psychology, 12, 301-311.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.
Heckhausen, H. (1963). Hoffnung und Furcht in der Leistungsmotivation. Meisenheim am Glan: Anton Hain.
Kleinbeck, U. (1991). Die Wirkung von Zielsetzungen auf die Leistung. W H. Schuler (Ed.). Beurteilung und ForderungberuflicherLeistung (215-238). Gottingen: Hogrefe.
Klinkosz, W., Sękowski, A., Schulera, H., Prochaski, M. (2006). Polska wersja „Inwentarza Motywacji Osiągnięć-Leistungsmotivationsinventar (LMI). Czasopismo Psychologiczne, 12, 253-264.
Locke, E.A., Latham, G.P. (1984). Goal setting in personnel management. Englewood Cliffs, NJ: Prentice–Hall, Inc.
Łukaszewski, W. (1999). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W J. Strelau (Red.). Psychologia Podręcznik Akademicki Tom 2. Sopot: GWP.
McClelland, D.C. (1979). Power: the inner experience. New York: Halstead.
McClelland, D.C. (1995). Human motivation. Glenview, IL: Scott Foresman.
McClelland, D.C., Atkinson, J.W., Clark, R.A., Lowell, E.L. (1953). The achievement motive. New York: Appleton–Century–Crofts.
Nieckarz, Z. (2011). Psychologia motywacji w organizacji. Warszawa: Delfin.
Rheinberg, F. (1988). Motivationstraining und Motivierung. W D. R. Rost (Red.), Handworterbuch Pedagogishe Psychologie (357-360). Weinheim: Psychologie Verlags Union.
Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies of intern ofreinforcements. Psychological Monograph, 80, 1-28.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.7-29
Data publikacji: 2024-09-05 10:36:28
Data złożenia artykułu: 2024-01-18 14:45:00
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2024 Robert Opora, Katarzyna Nawrocka
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.