Postawy twórcze nauczycieli szkół ponadpodstawowych a ich kompetencje zawodowe dotyczące kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami i bez niepełnosprawności
Streszczenie w języku polskim
Cel badań: W prezentowanych badaniach porównano poziomy spostrzeganych kompetencji zawodowych w zakresie kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami i tych pełnosprawnych oraz oszacowano związek między postawami twórczymi a wskazanymi kompetencjami w grupie nauczycieli szkół ponadpodstawowych.
Metoda badań: Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz narzędzia badań: Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH Popka, Kwestionariusz Kompetencji Zawodowych Dla Nauczycieli Byry i Kazanowskiego, krótki kwestionariusz wywiadu adresowany do nauczycieli.
Wyniki: Badani nauczyciele przypisują większe znaczenie kompetencjom ewaluacyjnym i innowacyjnym w kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami. Natomiast, mając na uwadze pracę z uczniami bez niepełnosprawności nauczyciele wyżej oceniają kompetencje psychologiczne i komunikacyjne. Istnieje związek między postawami twórczymi nauczycieli a oceną ich własnych kompetencji zawodowych w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami i bez specjalnych potrzeb. Zależności te są wyraźniejsze w przypadku kształcenia uczniów pełnosprawnych. W świetle wyników badań własnych, hipoteza robocza została częściowo potwierdzona.
Wnioski: Otrzymane wyniki utwierdzają nas w przeświadczeniu, że rozwijanie postaw twórczych nauczycieli może sprzyjać podnoszeniu ich kompetencji zawodowych zarówno w kształceniu specjalnym, jak i ogólnodostępnym lub włączającym. Z pedagogicznego punktu widzenia, istotną kwestią jest nie tylko promowanie twórczości uczniów, ale również nauczycieli.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Andrew, M.D., Cobb, C.D., Giampietro, P.J. (2005). Verbal ability and teacher effectiveness. Journal of Teacher Education, 56(4), 343–354.
http://doi.org/10.1177/0022487105279928
Barnes, J. (2003). Teachers’ emotions, teachers’ creativity – a discussion paper. Improving Schools, 6(1), 39–43.
http://doi.org/10.1177/136548020300600107
Bernacka, R.E., Pufal-Struzik, I., Gierczyk, M. (2019). Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J, 32(4), 97–115.
http://doi.org/10.17951/j.2019.32.4.97-115
Brownell, M.T., Sindelar, P.T., Kiely, M.T., Danielson, L.C. (2010). Special education teacher quality and preparation: exposing foundations, constructing a new model. Exceptional Children, 76(3), 357–377.
http://doi.org/10.1177/001440291007600307
Byra, S., Kazanowski, Z. (2015). Postrzeganie kompetencji zawodowych nauczyciela w edukacji inkluzyjnej – próba pomiaru. In B. Szczupał, A. Giryński, G. Szumski (Eds.), W poszukiwaniu indywidualnych dróg wspierających wszechstronny rozwój osób z niepełnosprawnością (pp. 247–260). Wyd. APS.
Cochran-Smith, M., Dudley-Marling, C. (2012). Diversity in teacher education and special education: the issues that divide. Journal of Teacher Education, 63(4), 237– 244. http://doi.org/10.1177/022487112446512
Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity, Flow and the Psychology of Discovery and Invention. Harper.
Gardner, H. (1990). Art Education and Human Development. Getty.
Gimbert, B.G., Miller, D., Herman, E., Breedlove, M., Molina, C.E. (2023). Social emotional learning in schools: The importance of educator competence. Journal of Research on Leadership Education, 18(1), 3–39. http://doi.org/10.1177/1942775121014920
Goddard, R.D., Hoy, W.K., Hoy, A.W. (2004). Collective efficacy beliefs: theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational Researcher, 33(3), 3–13.
http://doi.org/10.3102/0013189X033003003
Jennings, P.A., Greenberg, M.T. (2009). The prosocial classroom: teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491–525.
http://doi.org/10.3102/0034654308325693
Kettler, T., Lamb, K.N., Willerson, A., Mullet, D.R. (2018). Teachers’ perceptions of creativity in the classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164–171. http://doi. org/10.1080/10400419.2018.1446503
Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., Baumert, J. (2013). Teachers’ content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education, 64(1), 90–106. http://doi.org/10.1177/0022487112460398
Kozuh, A. (2016). Kreatywność jako niezbędny element kompetencji nauczyciela w edukacji alternatywnej. Państwo i Społeczeństwo, 2, 39–54.
Lee, I.R., Kemple, K. (2014). Preservice teachers’ personality traits and engagement in creative activities as predictors of their support for children’s creativity. Creativity Research Journal, 26(1), 82–94.
http://doi.org/10.1080/10400419.2014.873668
Magda-Adamowicz, M. (2021). Kompetencje profesjonalne nauczyciela. Deskrypcje i interpretacje. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 38, 11–22. http://doi.org/10.25951/4662
McConnell, J.R., Bruster, B.G., Smith, V.B. (2019). Predicting teacher effectiveness based on various preservice factors: implications for higher education and the evaluation of teacher preparation. International Journal of Educational Reform, 28(1), 63–78. http://doi.org/10.1177/1056787918824204
Pennington, R.C., Walker, V.L., Tapp, M.C. (2021). Teacher preparation in communication instruction for students with extensive support needs. Teacher Education and Special Education, 44(3), 239–254. http://doi.org/10.1177/0888406420978606
Popek, S. (2010). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Wyd. UMCS.
Ruppar, A.L., Neeper, L.S., Dalsen, J. (2016). Special education teachers’ perceptions of preparedness to teach students with severe disabilities. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 41(4), 273–286. http://doi. org/10.1177/1540796916672843
Sachs, S.K. (2004). Evaluation of teacher attributes as predictors of success in urban schools. Journal of Teacher Education, 55(2), 177–187.
http://doi.org/10.1177/0022487103261569
Sass-Lehrer, M., Wolk, S. (1984). Underlying dimensions and correlates of the perceived importance of teacher competencies for special education. Teacher Education and Special Education, 7(4), 188–198.
http://doi.org/088840648400700402
Sternberg, R. (1999). Handbook of Creativity. Cambridge University Press.
Stronge, J.H., Ward, T.J., Grant, L.W. (2011). What makes good teachers good? A cross-case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62(4), 339–355. http://doi. org/10.1177/0022487111404241
Yu, S.Y. (2019). Head start teachers’ attitudes and perceived competence toward inclusion. Journal of Early Intervention, 41(1), 30–43.
http://doi.org/10.1177/1053815118801372
Zainuddin, M. (2023). The effect of teacher’s professional competence on teacher creativity in elementary school. Mimbar Sekolah Dasar, 10(1), 253–265. http://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v10i1.49178
Żyta, A., Kazanowski, Z. (2023). Students’ perception of teachers’ professional competence in working with pupils with intellectual disabilities. The New Educational Review, 7(1), 229–239.
http://doi.org/10.15804/tner.2023.71.1.18
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.4.7-20
Data publikacji: 2025-01-22 11:00:57
Data złożenia artykułu: 2024-07-08 13:21:37
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Alfred Gindrich
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.