Building Mentalizing and Empathetic Relationships of Probation Officers with Supervised Persons. A Pilot Study
Abstract
Introduction: Both mentalization and empathy are forms of social cognition. They allow us to understand what is going on inside another person. Empathy is a kind of "gift" in natural resources, the "glue of humanity" that motivates us to fully respect the experiences and attitudes of other people. Empathic and mentalizing resources can be used in education, therapy, social care, and resocialization.
Research Aim: The aim of the article was to determine the level and characteristics of mentalization in a group of probation officers. Exploring this phenomenon is a "blank spot" in this professional group. The empathic orientation of probation officers performing probation measures was also assessed. The results of adult probation officers were compared with a group of social workers. It was examined how the ability and motivation to mentalize oneself and others were related to emotional-cognitive empathy.
Research Method: The article will describe the results obtained on the basis of the Mentalization Scale (MentS) by Dimitrijević et al. – in the Polish adaptation by Jańczak. The level of empathy in its global dimension and in the scope of its syndromes reflecting the complexity of the phenomenon were determined with the use of the Questionnaire of Empathic Understanding of Other People developed by Węgliński.
Results: No statistically significant correlation was found between the dimensions of mentalization and the features of emotional-cognitive empathy. A high level of mentalization and a low level of general and emotional empathy were noted in the probation officers studied.
Conclusion: Obtained results suggest the need of future exploration aimed at using them in the resocialization.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Allen, G.J., Fonagy, P., & Bateman, W.A. (2014). Mentalizowanie w praktyce klinicznej. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Andrews, D., Bonta, J., & Hoge, R. (1990). Classification for effective rehabilitation. Rediscovering psychology. Criminal Justice and Behavior, 17, 19–52.
Baron-Cohen, S. (2014). Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa. Smak Słowa.
Davis, M.H. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania. GWP.
Dimitrijević, A., Hanak, N., Altaras Dimitrijević, A., & Jolić Marjanović, Z. (2018). The Mentalization Scale (MentS): A self-report measure for the assessment of mentalizing capacity. Journal of Personality Assessment, 100(3), 268–280.
Fonagy, P., & Luyten, P. (2009). A developmental, mentalization-based approach to the understanding and treatment of borderline personality disorder. Development and Psychopathology, 21(4), 1355–1381.
Frankfort-Nachmias, Ch., & Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk.
Górska, D., & Marszał, M. (2014). Mentalizacja i teoria umysłu w organizacji osobowości borderline – różnice pomiędzy afektywnymi i poznawczymi aspektami poznania społecznego w patologii emocjonalnej. Psychiatria Polska, 48(3), 503–513.
Grudziewska, E. (2017). Empatia i wrażliwość sumienia w pracy kuratora sądowego. In I. Mudrecka (Ed.), Teoretyczne i metodyczne aspekty resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie (pp. 143–153). Pedagogium.
Janus-Dębska, A., & Gronkiewicz-Ostaszewska, M. (2016). Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego. Wyd. Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości.
Jańczak, M.O. (2021). Jak badać mentalizację? Podręczny przegląd narzędzi do pomiaru mentalizowania. Wyd. Nauk. UAM.
Kemshall, H. (2002). Effective practice in probation: An example of “advanced liberal” responsibilisation? Howard Journal of Criminal Justice, 41(1), 41–58.
Pilch, T., & Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Żak.
Raine, J. (2002). Biosocial studies of antisocial and violent behavior in children and adults: A review. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(4), 311–326.
Robinson, G. (2002). Exploring risk management in probation practice. Contemporary developments in England and Wales. Punishment and Society, 4(1), 5–25.
Rosenberg, M.B. (2016). Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Czarna Owca.
Rurka, A., Hardy, G., & Defays, Ch. (2013). Proszę, nie pomagaj mi! Pracownik socjalny w sytuacji paradoksu pomocy narzuconej. KAI. CRZL.
Stańdo-Kawecka, B. (2020). Wpływ menedżeryzmu na model pracy probacyjnej. Gdańskie Studia Prawnicze, 3, 58–79.
Szrejder, D. (2019). Intuicja, empatia, mentalizacja – niestandaryzowalne umiejętności pracownika socjalnego. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24(1), 41–50.
Taylor, Ch. (2022). Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie. GWP.
Utrat-Milecki, J. (2010). Etos pracy kuratora sądowego. In K. Stasiak (Ed.), 90 lat kurateli sądowej w Polsce. Historia – teraźniejszość – przyszłość (p. 168). Impuls.
Węgliński, A. (1983). Opracowanie Kwestionariusza Rozumienia Empatycznego innych ludzi (KRE). Zdrowie Psychiczne, 4(25), 13–21.
Węgliński, A. (2010). Wyodrębnienie syndromów zdolności empatycznych w Kwestionariuszu Rozumienia Empatycznego innych ludzi (KRE). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 29, 11–29.
Węgliński, A. (2011). Zrewidowana wersja kwestionariusza rozumienia empatycznego innych ludzi – KRE II. In A. Wojnarska (Ed.), Diagnostyka resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia (pp. 67–90). Wyd. UMCS.
Węgliński, A. (2021). Zapobieganie przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych. Wyd. UMCS.
Wójcik, D. (2010). Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki. Scholar.
Żytyńska-Chwast, E. (2017). Empatia kuratorów zawodowych jako bufor chroniący przed stresem i wypaleniem zawodowym. Centrum Wsparcia Frenezja.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.189-205
Date of publication: 2025-09-29 20:44:14
Date of submission: 2024-10-14 09:04:05
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Andrzej Węgliński

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.