Utilizing an Interactive Floor to Stimulate Communication and Peer Learning in Preschool Children
Abstract
Introduction: The functioning of children within a peer environment constitutes a pivotal aspect of the social learning space fostered by preschool educators. In planning and developing this space, educators make critical decisions regarding pedagogical methods, learning tasks, types of play, and activity formats.
Research Aim: This article aims to analyze the nature of the objectives and activities for preschool children, as well as their learning and communication strategies. The research employed educational activities involving four-person groups using an interactive floor.
Research Method: The research was qualitative. Observations focused on forms of tutoring, peer learning, communication among preschoolers, and the emotions accompanying task completion within the research context. Following the activities, individual and focus group interviews were conducted, during which children were invited to self-evaluate their experiences.
Results: This article describes the terminological findings derived from the conducted research. Three categories of peer learning were observed in groups of children utilizing an interactive floor: joint task accomplishment, cooperative learning, and peer tutoring. The article also presents a broad spectrum of communication forms among children and their emotions during educational situations.
Conclusion: The presented results may inspire further research into preschool children’s communication and cooperation. These findings also offer practical value for preschool teachers in fostering a peer learning environment supported by modern technology (e.g. interactive floors), designing developmental tasks within a learning community, and establishing contexts conducive to the development of children’s linguistic and communication skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andrzejewska, J. (Ed.). (2009). Wspieranie rozwoju kompetencji komunikacyjnych dzieci. Wyd. UMCS.
Andrzejewska, J. (2019). Sytuacje edukacyjne w szkole zogniskowane na uczeniu się wychowanków. Roczniki Pedagogiczne, 11(47/2), 81–91.
Andrzejewska, J. (2020). Edukacja outdoorowa szansą na budowanie relacji rówieśniczych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(2), 151–167.
Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. In J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, & A. Witkowska-Tomaszewska (Eds.), Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (pp. 11–91). Wyd. APS.
Bielecka-Pikul, M. (2012). Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Wyd. UJ.
Bokus, B. (1984). Nawiązywanie interakcji społecznych przez małe dziecko. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Boniecka, B. (2010). Dziecięce wyobrażenie świata. Wyd. UMCS
Boud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (Eds.). (2013). Peer Learning in Higher Education. Routledge.
Bruner, J. (2006). Kultura edukacji. Universitas.
Ciemcioch, K. (2015). Learning Apps w szkole. Kreatywne wykorzystanie aplikacji w chmurze początkiem nowego stylu nauczania i uczenia się. In J. Skibska, & J. Wojciechowska (Eds.), Nauczyciel i uczeń w przestrzeni kreatywnych działań (pp. 239–250). Żak.
Corsaro, W.A. (2005). The Sociology of Childhood. Sage Publications.
Filipiak, E. (2018). Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. Problemy Wczesnej Edukacji, 42(3), 60–71.
Guz, S., & Andrzejewska, J. (2020). The teacher – originator of student activity during play and developmental tasks. Konteksty Pedagogiczne, 2(15), 97–122.
Kara, N., Aydin, C.C., & Cagiltay, K. (2013). Investigating the activities of children toward a smart storytelling toy. Educational Technology & Society, 16(1), 21–43.
Klichowski, M., Pyżalski, J. Kuszak, K., & Klichowska, A. (2017) Jak technologie informacyjno-komunikacyjne mogą wspierać rozwój dziecka w wieku przedszkolnym? studium teoretyczne. In J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 115–157). Eter.
Krauze-Sikorska, H., & Kuszak, K. (Eds.). (2010). Aktywne edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka. Wyd. WSPiA.
Krogh, P. (2004). “Help me pull that cursor”. A collaborative floor enhancing community interaction. Australasian Journal of Information Systems, 11(2). https://doi.org/10.3127/ajis.v11i2.126
Kuszak, K. (2017). Charakterystyka rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat. In J. Pyżalski (Ed.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (pp. 11–60). Eter.
Kuszak, K. (2018). Dziecko w przestrzeniach języka. In K. Kuszak (Ed.), Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne – wybrane perspektywy praktyczne (pp. 95–121). Wyd. UAM.
Lubowiecka, J. (2011). Kompetencje społeczne dzieci w sytuacjach edukacyjnych w przedszkolu. In H. Sowińska (Ed.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (pp. 367–393). Wyd. UAM.
Moriya, K., Takaya, I., Yukiya, S., Tomoharu, M., Fusako, K, Shigenori, I., & Hiroshi, M. (2022). Playing with invisible animals. An interactive system floor – projected footprints to encourage children’s imagination. International Journal of Child–Computer Interaction, 32. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100407
Musati, T. (1995a). Zdolności do komunikacji i reprezentacji we wczesnej zabawie społecznej. In A. Brzezińska, T. Czuba, G. Lutomski, & B. Smykowski (Eds.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.
Musati, T. (1995b). Wczesne relacje rówieśnicze według Piageta i Wygotskiego. In A. Brzezińska, T. Czuba, G. Lutomski, & B. Smykowski (Eds.), Dziecko w zabawie i świecie języka. Zysk i S-ka.
Nelson, K. (2007). Young Minds in Social Worlds: Experience, Meaning and Memory. Harvard University Press.
Nosorowska-Mohyluk, A. (2001). Współpraca i wzajemna pomoc w kontaktach dzieci pięcioletnich. In S. Guz (Ed.), Edukacja przedszkolna na przełomie tysiącleci. Wybrane zagadnienia (pp. 173–184). Wyd. WSZPTWP.
Nowicka, M., & Dziekońska, E. (2018a). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1: Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0.Wyd. Adam Marszałek.
Nowicka, M., & Dziekońska, E. (2018b). Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 2: Nauczyciel a nowe technologie. Wyd. Adam Marszałek.
Rybińska, A., & Kuszak, K. (2021). Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym. Zmieniające się konteksty i perspektywy. Wyd. UMA.
Shugar, G.W. (1983). Dyskurs małego dziecka w interakcjach różniących się typem partnera. Studia Psychologiczne, 21, 1–2.
Shugar, G.W. (1995). Dyskurs dziecięcy. Energea.
Sowińska, H. (Ed.). (2011). Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UMA.
Takahashi, I., Oki, M., Bourreau, B., Kitahara, I., & Suzuki, K. (2018). FUTUREGYM: A gymnasium with interactive floor projection for children with special needs. International Journal of Child–Computer Interaction, 15, 37–47. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.12.002
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2025.44.3.105-122
Date of publication: 2025-09-29 20:44:02
Date of submission: 2024-10-13 18:28:48
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2025 Kinga Kuszak, Jolanta Andrzejewska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.