Kształtowanie aspiracji edukacyjnych i życiowych nieletnich skierowanych do schroniska
Streszczenie w języku polskim
i życiowych młodzieży skierowanej do schroniska dla nieletnich. Badaniami objęto 30
wychowanków przebywających w Schronisku dla Nieletnich w Dominowie. W celach diagnostycznych zastosowano specjalnie skonstruowany kwestionariusz ankiety składający się z wystandaryzowanych pytań, pogrupowanych w trzy bloki tematyczne. Pierwszy dotyczył oceny jakości życia osobistego badanych nieletnich, drugi oceny rodzajów i zakresów aspiracyjnych badanych nieletnich. Trzeci poświęcony był ocenie zmian w aspiracjach edukacyjnych i życiowych nieletnich ich samooceny przed umieszczeniem w schronisku i po orzeczeniu środka zapobiegawczego.
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Czerwińska-Jasiewicz M. (2010). Cele i plany życiowe młodzieży w kontekście rozwoju
orientacji przyszłościowej. W: B. Dymara (red.). Dziecko w świecie marzeń.
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Ekiel J., Jaroszyński J., Ostaszewska J. (1995). Mały słownik psychologiczny.
Janowski A. (1977). Aspiracje młodzieży szkół średnich. PWN, Warszawa.
Kozielecki J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. PWN, Warszawa.
Kupczyk J. (1978). Uwarunkowania aspiracji życiowych młodzieży w starszym wieku szkolnym. Wyd. Nauk. UA M, Poznań.
Lalak D., Pilch T. (1989). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalizacyjnej. Wyd. „Żak”, Warszawa.
Maslow A. (1986). W stronę psychologii istnienia. „Rebis”, Warszawa.
Miller W. R . (2009). Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji. Zalecenia do Optymalizacji Terapii. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wyd. Parpamedia, Warszawa.
Nowak D. (2001). Młodzież w świetle wyboru drogi życiowej. „Wychowanie na co dzień”, nr 3.
Ostrowska K. (2005). Młodzież o preferowanych wartościach i normach moralnych,. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3.
Pawłowska, R. Jundziłł E. (2001). Aspiracje życiowe współczesnej młodzieży licealnej w aspekcie przemian ustrojowych i środowiska rodzinnego. W: T. Sołtysiak, M. Karwatowska (red.). Polska młodzież – zagrożenia, zaburzenia w aktualnej rzeczywistości społecznej. Bydgoszcz.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. „Żak”, Warszawa.
Praisse P. (1960). Podręcznik do ćwiczeń z psychologii eksperymentalnej. PWN, Warszawa.
Rejkowski J. (1997). Z zagadnień psychologii motywacji. PWE, Warszawa.
Reykowski J. (1975). Teoria motywacji a zarządzanie. PWE, Warszawa.
Skorny Z. (1980). Aspiracje młodzieży oraz kierujące nimi prawidłowości. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław
Skorny Z. (1970). Poziom aspiracji i jego determinanty. „Przegląd Psychologiczny”, nr 20.
Syrek E. (1986). Aspiracje młodzieży niedostosowanej społecznie. Wyd. UŚ , Katowice.
Szewczuk W. (red.) (1985). Słownik Psychologiczny. „Wiedza Powszechna”, Warszawa.
Tyszkowa M. (1972). Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży. „Nasza Księgarnia”, Warszawa.
Wawrzak-Gazda A. (2012). Aspiracje młodzieży deklarującej przynależność do subkultur młodzieżowych. Wyd. A. Marszałek, Toruń.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2014.33.0.185
Data publikacji: 2015-05-19 11:24:07
Data złożenia artykułu: 2015-04-20 10:45:54
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2015 Lubelski Rocznik Pedagogiczny
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.