Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez uczniów szkoły podstawowej. Przemiany w rezultacie oddziaływań edukacyjnych

Dorota Chimicz

Streszczenie w języku polskim


Przygotowanie środowiska włączającego, tj. środowiska, które sprzyja rozwojowi osób z niepełnosprawnością, staje się ważnym wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Jednym z zadań zmierzających do urzeczywistniania tej idei jest przełamywanie stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnością i kształtowanie odpowiedniego wobec nich stosunku. Podjęte badania empiryczne miały na celu diagnozę postaw wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności prezentowanych przez uczniów ogólnodostępnej szkoły podstawowej, a także określenie ich zmian w kontekście oddziaływań edukacyjnych. Uzyskane wyniki pokazują, że odpowiednio zaplanowane i przeprowadzone oddziaływania edukacyjne przybliżające uczniom różnorodne aspekty funkcjonowania osób niepełnosprawnych przyczyniają się do
zmiany ich postaw.


Słowa kluczowe


postawy wobec osób z niepełnosprawnością, zmiany postaw, inkluzja społeczna, oddziaływania edukacyjne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czapiński J., 1978, Dyferencjał semantyczny. W: L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, t. 3: Metody badań psychologicznych. Warszawa, PWN,

–275.

Frączkiewicz-Wronka A., Zrałek M., Niepełnosprawni w środowisku zamieszkania – projektowanie działań włączających w gminie, 2015, „Studia Biura Analiz Sejmowych”, 2(42), 95–121.

Głodkowska J., 2009, W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej, „Meritum”, 2, 5–8.

Jakubowska U., 1993, Czynności badawcze w psychologii i pedagogice. Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP.

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169).

Pielecki A., 2013, Zmiany postaw młodzieży wobec osób niepełnosprawnych. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Pilch T., Bauman T., Radźko A., 1995, Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, Żak, 43–45.

Profesor Jo Jerg: inkluzja społeczna zaczyna się w naszych głowach, opublikowano: http://www.dw.com/pl/profesor-jo-jerg-inkluzja-spo%C5%82eczna-zaczynasi%C4%99-w-naszych-g%C5%82owach/a-17089914 [dostęp: 13.03.2015].

Soroka-Fedorczuk A., 2007, Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci. Kraków, Oficyna Wdawnicza Impuls.

Uchwała Nr 104 Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020 (Monitor Polski z 2013 r., Poz. 640).

Uchwała Nr 157 Rady Ministrów z dnia 25 września 2012 r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Kraju 2020 (Monitor Polski z 2012 r., Poz. 882).

Zaczyński W. P., 1967, Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce. Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.149
Data publikacji: 2018-04-09 14:33:16
Data złożenia artykułu: 2016-12-03 18:06:13


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1924
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 781

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Dorota Chimicz

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.