Szkoła w społeczeństwie wiedzy – perspektywa ontodydaktyczna

Anna Karpińska

Streszczenie w języku polskim


W artykule podjęto próbę nakreślenia wizji modelu procesu kształcenia zgodnego z wymaganiami społeczeństwa informacyjnego, ewoluującego w kierunku społeczeństwa wiedzy, a nawet mądrości. Narrację skoncentrowano wokół pytania fundamentalnego postawionego z perspektywy ontodydaktycznej: „Czego uczyć, jakimi treściami wypełniać programy nauczania?”. Podniesiono temat przykładowych ontodydaktycznych dylematów związanych z obserwowanym przeciążenia informacyjnym młodego pokolenia. Wskazano na rangę kompetencji informacyjnych w dobie przemian oraz określono szereg strategii psychodydaktycznych niezbędnych w kreowaniu tytułowej szkoły w społeczeństwie wiedzy. Ponadto przedstawiono wyimek z badań longitudinalnych dotyczących trudnych treści w procesie kształcenia.


Słowa kluczowe


wiedza; mądrość; treści kształcenia; przeciążenie informacyjne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bauman Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków, Wydawnictwo Literackie.

Borawska-Kalbarczyk K., 2014, Młodzież jako odbiorca i użytkownik informacji w perspektywie zmian w edukacji. W: A. Karpińska, M. Zińczuk (red.), Dydaktyczna refleksja o edukacyjnych priorytetach. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Borawska-Kalbarczyk K., 2014b, Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Carr N., 2013, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Gliwice, Wydawnictwo Onepress.

European Commission, 2006, Progress Towards the Lisbon Objectives in Education and Training. Report Based on Indicators and Benchmarks, SEC (2006) 639 [dostęp: 16.05.2016].

Goban-Klas T., Sienkiewicz P., 1999, Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków, Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji.

Gurnik G., 2006, Szkoła szans. Warszawa, IBE.

Jakubczyk J., 2004, Wymarzona strategia? „Forum Akademickie”, nr 11, 42–43.

Karpińska A., 2013, Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej. Białystok, Wydawnictwo Trans Humana.

Karpińska A., 2014, Obszary trudności w kształceniu gimnazjalnym – refleksja ontodydaktyczna. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. Kalisz–Konin, WPA – PWSZ.

Karpińska A., 2015a, Ontodydaktyczny wymiar trudności i niepowodzeń szkolnych z perspektywy społeczeństwa wiedzy i mądrości. W: J. Marszałek-Kawa (red.), Od pedagogiki do polityki. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Karpińska A., 2015b, Trudności i niepowodzenia szkolne z perspektywy społeczeństwa wiedzy i mądrości. W: M. Zymomrya (red.), Pracja – formuła uspichu. Drohobycz, oficyna Poswit.

Karpińska A., Skrzypniak R., 2014, Trójgłos w sprawie niepowodzeń edukacyjnych – niepowodzenia dydaktyczne. W: M. Zymomrya (red.), Żyttia zi słowom. Ternopil-Drohobycz, oficyna Poswit.

Klus-Stańska D., 2008, Dokąd zmierza polska szkoła? – Pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty. W: D. Klus-Stańska (red.), Dokąd zmierza polska szkoła? Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kocójowa M. (red.), 2003, Edukacja na odległość. Nowe technologie w informacji i bibliotekarstwie. Kraków Wydawnictwo UJ.

Ledzińska M., 2009, Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Papińska-Kacperek J. (red.), 2008, Społeczeństwo informacyjne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Majerska K., 2006, Wiedza w organizacjach. Prolegomena do zarządzania wiedzą. W: B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro, W. Daszewski (red.), Informacja w sieci. Problemy, metody, technologie. Warszawa, Wydawnictwo SBP.

Majewska-Opiełka I., 2013, Logodydaktyka. Gdańsk, GWP.

Maszczak T., 2002, Wyznaczniki edukacji w obliczu przemian społecznych. W: A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie. Białystok, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Morbitzer J., 2015, Nowa kultura uczenia się – ku lepszej edukacji w cyfrowym świecie. „Nowa Szkoła”, nr 2, 8–18.

Prensky M., 2001, Digital Natives, Digital Immigrants. „On The Horizont”, vol. 9, no. 5, 1–6 .

Raport z badań Biblioteki Narodowej, 2011, Warszawa.

Skipietrow N., 2015, Matematyka w szkole: nie jest dobrze, opublikowano: http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/3220-matematyka-w-szkole-nie-jest-dobrze [dostęp: 15.10.2015].

Small G., Vorgan G., 2011, iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań, Wydawnictwo Vesper.

Szulc B.M., 2015, Kształcenie. Nauka. Wartości. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Śliwerski B., 1998, Analfabetyzm u progu XXI wieku. „Rocznik Pedagogiczny”, nr 21, 63–77.

Tadeusiewicz R., 2010, Zagrożenia w cyberprzestrzeni. „Nauka”, nr 4, 31-42.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.41
Data publikacji: 2018-01-15 12:37:20
Data złożenia artykułu: 2016-12-16 20:59:11


Statystyki


Widoczność abstraktów - 832
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 488

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2018 Anna Karpińska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.