Rodzice w szkole – demaskowanie mitów
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest próba zdemaskowania fikcji i uwydatnienie wybranych działań pozornych w obszarze współpracy domu i szkoły. Na podstawie wyników analizy dokumentów oświatowych tworzących urzędowy dyskurs pedagogiczny i analizy dokumentów (statutów, regulaminów) losowo wytypowanych szkół podstawowych i ponadpodstawowych podaję przykłady siedmiu mitów funkcjonujących we współczesnym systemie oświaty, podtrzymujących fałszywe mniemanie, jakoby możliwa była w aktualnych ramach prawnych rzeczywista współpraca szkoły i domu. Artykuł ma się przyczynić do podjęcia refleksji nad głębszymi mechanizmami utrzymującymi te swoistą „władzę fikcji” we współczesnym systemie oświatowym.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bilewicz-Kuźnia B., 2013, Historyczny i współczesny obraz edukacji przedszkolnej według koncepcji Friericha Wilhelma Froebla. W: B. Bilewicz-Kuźnia, T. Parczewska (red.), Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie. Wybrane zagadnienia. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Ciechanowski J., Chmielewska B., Czyż E., Kołodziej Z. (oprac.), 2010, Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z monitoringu. Warszawa, Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
Czerwiński F., 1952, O współpracy domu ze szkołą. Warszawa, Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Epstein J.L., 1995, School/Family/Community Partnerships. Caring for the Children We Share. “Phi Delta Kappan”, 76, 701–712.
Epstein J.L., Sanders M.G., Simon B.S., Salinas K.C., Janson N.R., Van Voorhis F.L., 2002, School, Family and Community Partnerships: Your Handbook for Action. Waszyngton, D.C., Office of Educational Research and Improvement.
Gaweł-Luty E., 1992, Optymalizacja współdziałania nauczyciela klas początkowych z rodzicami uczniów. Słupsk, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Giroux H.A., 2010, Reprodukacja. Opór i akomodacja. Podsumowanie przeglądu i krytyki teorii reprodukcji społecznej. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 111–137.
Grzegorzewska M., 1989, Wybór pism. Warszawa, Wydawnictwo IWZZ.
Jakubiak K., 1997, Współdziałanie rodziny i szkoły w pedagogice II Rzeczypospolitej. Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP.
Jemielniak D. (red.), 2012, Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kamiński A., 1978, Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kasztura K., Łęczyński J., 1999, Abecadło postępowania korekcyjnego. Warszawa, Wydawnictwo Sport i Zdrowie.
Komeński J.A., 1956, Wielka dydaktyka. Tłum. K. Remerowa. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Konarzewski K., 1994, Wyniki ankiety. W: G. Staniszewska (red.), Rząd i samorząd terytorialny wobec oświaty. Ogólnopolska konferencja środowisk oświatowych i samorządowych. Publikacja wydana na podstawie nieautoryzowanego stenogramu przez Sekretariat Klubu Parlamentarnego Unii Wolności, 61–62.
Łobocki M., 1985, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Martin-Jones M., de Mejia M., Hornberger N. (red.), 2008, Discourse and Education. W: Encyclopedia of Language and Education 3, 107–119.
Marynowicz-Hetka E., 1989, Nauczyciele i rodzice w organizacji procesu wychowania. „Studia Pedagogiczne” LIV, 23–46.
Mendel M., 2004a, Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszanie znaczeń. W: A.W. Janke (red.), Pedagogika na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń, Wydawnictwo Akapit, 297–310.
Mendel M. (red.), 2004b, Animacja współpracy środowiskowej. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mendel M., 2009, Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 185–223.
Nordahl T., 2006, Skolelederen 01, Oslo, Gyldendal Akademisk.
Pestalozzi J.H., 1801, Jak Gertruda uczy swoje dzieci. Próba podania matkom wskazówek w formie listów, jak mają uczyć swoje dzieci.
Petrycy Sebastian z Pilzna, 1606, Polityki Arystotelesowej, to jest rządu Rzeczypospolitej, z dokładem ksiąg ośmioro. Kraków, Drukarnia S. Kempini.
Piramowicz G., 1787, Powinności nauczyciela mianowicie zaś w szkołach parafialnych i sposoby ich dopełnienia. Warszawa, nakładem Księgarni Ludwika Fiszera.
Polak K., 2013, Integracja rodziców i nauczycieli jako przykład edukacyjnej iluzji. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska, Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Radlińska H., 1961, Pisma pedagogiczne, t. 1–3. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Radziewicz J., 1983, Działalność wychowawcza szkoły. Wstęp do badań systemowych. Warszawa, WSiP.
Radziwiłł A., 1975, O współdziałaniu między szkołą a domem. Warszawa, WSiP.
Rogala S., 1989, Partnerstwo rodziców i nauczycieli. Warszawa–Wrocław, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rosnowska A., 1975, Współpraca wychowawcza szkoły z rodzicami. Warszawa, WSiP.
Rozporzadzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. RP z dnia 18 czerwca 2015 r., poz. 843.
Salinas K.C., Epstein J.L., Sanders M.G., Davis D., Douglas I., 1999, Measure of School, Family, and Community Partnerships, opublikowano: http://www.state.nj.us/education/title1/tech/module4/measurepartner.pdf [dostęp: 16.01.2016].
Salzmann C.G., Wollstonecraft M., 1792, Elements of Morality, for the Use of Children: With an Introductory Address to Parents. Londyn, J. Crowder.
Siles C., 2003, La coloboraciòn de los padres con la escuela. „Padres y Maestros”, nr 279, 10–14.
Smak-Wójcicka M. (oprac.), 2009, Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczym. Warszawa, CBOS.
Smarzyński H., 1987, Szkoła jako środowisko wychowawcze. Warszawa–Kraków, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Śliwerski B., 1996, Klinika szkolnej demokracji. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B., 2014, Obywatel pisze do MEN i otrzymuje odpowiedź!, opublikowano: http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014/02/obywatel-pisze-do-men-i-otrzymuje.html [dostęp: 08.02.2014].
Ślusarczyk M., 2010, Spory o edukację wczoraj i dziś. Społeczny, polityczny i kulturowy kontekst reform oświatowych – porównanie Polski i Niemiec. Kraków, Krakowska Wydawnictwo KA.
Szczepański J., 1978, Partnerstwo nauczyciela i ucznia. Kielce, Wydawnictwo CDN.
Szmyd J., 2011, Odczytywanie współczesności. Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna. Kraków, Oficyna Wydawnicza AFM.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, 1991. Dz. U. nr 95, poz. 425.
Witkowski L., 2010, Wokół teorii i praktyki rytuałów szkolnych. Studium recenzyjne. W: H.A. Giroux, L. Witkowski, Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls, 385–401.
Wołczyk J., Winiarski M. (red.), 1976, Szkoła otwarta – rzeczywistość i perspektywy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Woynarowska B., 2006, Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży. „Medycyna Sportowa”, nr 14, 23–24.
Woynarowska B, Oblacińska A., 2014, Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce. „INFOS. Biuro Analiz Sejmowych. Zagadnienia Społeczno-gospodarcze”, nr 10 (170), 1–4.
Wroczyński R., 1985, Pedagogika społeczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zalewska E., 2009, Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa, WAiP, 505–529.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2017.36.1.171
Data publikacji: 2018-01-15 12:37:28
Data złożenia artykułu: 2016-12-17 20:12:29
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2018 Agnieszka Olechowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.