Badanie jako akt twórczy – refleksje na marginesie raportu z ogólnopolskich badań kompetencji muzycznych absolwentów I etapu edukacyjnego
Streszczenie w języku polskim
Artykuł prezentuje refleksje badawcza w odniesieniu do rezultatów największego jak dotąd w Polsce, ostatnio zrealizowanego projektu, diagnozującego kompetencje muzyczne uczniów etapu wczesnoszkolnego. Autorka z pozycji kierownika naukowego projektu interpretuje
uzyskane wyniki w kontekście wieloletnich trendów, zaś samo badanie traktuje jako akt twórczy, którego początek stanowi pytanie, a koniec zrozumienie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Burowska Z., J. Kurcz J., Wilk A., 1997, Badania nad skutecznością metod wychowania muzycznego w szkolnictwie ogólnokształcącym. W: A. Białkowski (red.), Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Dyląg J., 1994, Kształcenie umiejętności dydaktycznych studentów do nauczania muzyki w klasach I-III. W: Z. Burowska, J. Kurcz (red.), Krakowska Koncepcja Wychowania Muzycznego. Kraków, Wydawnictwo AM.
Hoffman-Lipska E., Żychowska T., 1997, Próba diagnozy stanu powszechnego wychowania muzycznego w szkołach podstawowych. W: Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej. A. Białkowski (red.), Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Jaworska A., 1999, Osiągnięcia uczniów klas I-III w zakresie muzyki. W: M. Cackowska (red.) Skuteczność nauczania początkowego w Polsce 1976-1990. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Kamińska B., 2016, Kompetencje muzyczne -ich miejsce i znaczenie we wczesnej edukacji muzycznej. W: H. Tomasz-Plewa, I. Polak (red.), Wczesna edukacja muzyczna. Rozważania, propozycje, badania. Wrocław, Wydawnictwo AMKL.
Program nauczania początkowego, klasy I-III, 1983, Ministerstwo Oświaty i Wychowania, Instytut Programów Szkolnych. Warszawa,WSiP.
Przychodzińska M., 1989, Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa, WSiP
Rakowski A., 2010, Powszechna edukacja muzyczna – historia narodowego niepowodzenia. W: A. Białkowski, M. Grusiewicz, M. Michalak (red.), Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, debaty, aspiracje. Warszawa, Wydawnictwo Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, Dz.U. 2011 nr 179 poz. 1065.
Sacher W., 2004 (red.) Zdolności muzyczne dzieci w wieku 5-13 lat w opinii nauczycieli a wyniki badań testowych. Mysłowice, Wydawnictwo GWSP.
Suświłło M., 2001, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji, Olsztyn, Wydawnictwo UWM.
Weiner A, Waluga A., Migdał-Najman K., Ostafińska-Molik B., Delecka-Bury A., 2016, Kompetencje muzyczne absolwentów I etapu edukacyjnego podstawowych szkół ogólnokształcących i ich wybrane determinanty. Raport z badań. Warszawa, Wydawnictwo IMiT.
Weiner A., 2000, Aktywność muzyczna w zintegrowanym systemie kształcenia wczesnoszkolnego. W: V Przerembska (red.) Treści, formy i metody przedmiotu „Muzyka” w świetle reformy powszechnej edukacji. Łódź , Wydawnictwo UŁ.
Weiner A., 2004, Nie ta melodia. Edukacja wczesnoszkolna po I etapie reformy – edukacja muzyczna w kształceniu zintegrowanym. „Życie Szkoły” nr 10.
Weiner A., 2006, Wczesna edukacja muzyczna – obszar zaniedbany czy zaniechany? W: M. Suświłło (red.) Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole. Olsztyn, Wydawnictwo UWM.
Weiner A., 2008, „Muzyka” w zintegrowanych ofertach programowych – studium porównawcze. W: R. Gozdecka, M. Grusiewicz (red.) Współczesne oblicza edukacji muzycznej. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Weiner A., 2007, Test Muzycznych Umiejętności Percepcyjnych. Podręcznik. Lublin, Wydawnictwo UMSC.
Weiner A., 2010, Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym – determinanty, zależności, perspektywy rozwoju. Lublin, Wydawnictwo UMCS..
Wojnar I, 2000, Samowychowanie – humanistycznym wyborem człowieka. W: I. Wojnar Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zwolińska E., 1997 (red.) Sposoby kierowania rozwojem muzycznym dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Bydgoszcz, Wydawnictwo AB.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.23-40
Data publikacji: 2019-11-22 14:14:19
Data złożenia artykułu: 2018-09-14 17:17:36
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2019 agnieszka - weiner
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.