Diagnoza sytuacji problemowej podczas grupowej terapii osób niedostosowanych społecznie
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest zapoznanie czytelnika ze znaczeniem i sposobem przeprowadzania diagnozy w grupie terapeutycznej . Przedstawiona diagnoza sytuacji problemowej bazuje na założeniach koncepcji poznawczo – behawioralnej. W podejściu poznawczo – behawioralnym problemy osobiste są diagnozowane w kontekście specyficznych sytuacji, które sprawiają problem osobie lub jej otoczeniu. Funkcją diagnozy jest określanie zarówno ograniczeń podopiecznego jak i jego zasobów. W tekście wskazane zostaną elementy składające się na pełen opis sytuacji problemowej. Precyzyjne opisanie sytuacji problemowej pozwala na poznanie sposobu spostrzegania problemowego zachowania przez niego i osoby z jego otoczenia oraz sprawia, że jest on możliwy do zmiany podczas terapii.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
• Beck A. T., Emery G. 1985, Anxiety disorders and phobias. New York: Basic Books.
• Beck J. S. 2005, Terapia poznawcza. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
• Cormier W. H., Cormier L. S. 1991, Interviewing strategies for helpers: Fundamental skills and cognitive behavioral interventions ( 3 rd ed.) Monterey, CA: Brooks/Cole.
• Ellis A. 1998, Terapia krótkoterminowa. Lepiej, głębiej, trwalej, Gdańsk, GWP.
• Goldstein A. P., Glick B., Gibbs J. C. 2004, Program Zastępowania Agresji, Warszawa, Instytut „Amity”.
• Kołakowski A. 2013, Zaburzenia zachowania u dzieci. (red.) Artur Kołakowski. GWP. Gdańsk.
• Mischel W. 1973, Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80, 252 – 283.
• Opora R. 2010, Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków.
• Popiel A., Pragłowska E. 2008, Psychoterapia poznawczo – behawioralna: teoria i praktyka. Wydawnictwo Paradygmat. Warszawa.
• Siemionow J. 2016, Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego. Difin. Warszawa.
• Stallard P. 2006, Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań, Zysk i S-ka.
• Sutton C. 2004, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk, GWP.
• Tomkiewicz – Bętkowska A., Czubak J. 2011, Zgrana klasa Ja Ty My. Impuls. Kraków.
• Urban B. 2000, Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
• Urban B. 2012, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. PWN. Warszawa.
• Wilkes T. C. R., Belsher G., Rush A. J., Frank E. 1994 Cognitive therapy for the present adolescents. New York: Guilford.
• Wolańczyk T. 2002, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci i młodzieży szkolnej w Polsce, Warszawa, Akademia Medyczna.
• Yalom I., Leszcz M. 2006, Terapia grupowa. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.13-26
Data publikacji: 2019-12-27 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-11-21 09:22:24
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Robert Opora
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.