Diagnoza mężczyzn odbywających karę pozbawienia wolności w zakresie poziomu kompetencji mediacyjnych
Streszczenie w języku polskim
Kompetencje mediacyjne są dyspozycją jednostki pozwalającą jej na konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Warunkują także sprawne psychospołeczne jej funkcjonowanie. Głównym celem badań własnych było ustalenie, które z kompetencji mediacyjnych stanowią dla osób pozbawionych wolności zasoby umożliwiające im znalezienie rozwiązania konfliktu satysfakcjonującego obie strony tej niekorzystnej interakcji społecznej. Grupę badanych osób utworzyło 95 mężczyzn osadzonych w zakładach karnych. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Kompetencji Mediacyjnych autorstwa A. Lewickiej-Zelent. Uzyskane wyniki badań własnych świadczą o tym, że badane osoby cechują się niskim poziomem kompetencji mediacyjnych. Jednakże najwyższe wyniki uzyskały w zakresie kompetencji udzielania pomocy oraz kompetencji pragmatycznych, co należy wykorzystać w aranżowanych oddziaływaniach resocjalizacyjnych, w których jednocześnie będą minimalizowane posiadane przez nie deficyty w tym zakresie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bobrowicz M., 2008, Mediacja. Jestem za. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.
Czerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji. „Neodidagmata”, nr 24, 53–66.
Goleman D., 1999, Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina.
Hamer H., 2005, Psychologia społeczna. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Folberg J., Taylor A., 1984, Mediation. A Comprehensive Guide to Resolving Conflicts Without Litigation. San Francisco, Jossey-Bass Publishers.
Kanios A., 2008, Społeczne kompetencje studentów do pracy w wolontariacie. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Krakowiak P., Deka R., 2017, Wolontariat hospicyjny więźniów jako przykład dobrych praktyk realizowanych przez Służbę Więzienną w Polsce. W: I. Mudrecka (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna – problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji. Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, 253-261.
Kressel K., 2005, Mediacje. W: M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków, Wydawnictwo UJ, 519-543.
Lewicka-Zelent A., 2017, Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Lewicka-Zelent A., 2014, Analiza zasobów osobistych uczestników szkolnego warsztatu mediacyjnego. Opole, Wydawnictwo Naukowe Scriptorium.
Lewicka A., Lisiecka M., 2010, Poziom empatii osób odbywających karę pozbawienia wolności. W: Z. Jasiński, D. Widelak (red.), W poszukiwaniu optymalnego modelu więzienia resocjalizującego. Opole, Wydawnictwo UO, 67-77.
Machel H., 2003, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk, Wydawnictwo Arche.
Marczak M., 2013, Oddziaływania redukujące deficyty wychowawcze. W: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków, Wydawnictwo Impuls, 35-106.
Moore Ch. W., 2009, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów. Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Olejnik L., 2013, „Bona”. W: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków, Wydawnictwo Impuls, 65-68.
Rozwadowska-Suruło M., Szarek T., 2013, „Duet”. W: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków, Wydawnictwo Impuls, 58-60.
Sandy S. V., Boardman S. K, Deutsch M., 2005, Osobowość a konflikt. W: M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków, Wydawnictwo UJ, 286-311.
Sandy S. V., Cochran K. M., 2005, Rozwój umiejętności rozwiązywania konfliktów u dzieci: w okresie od wieku przedszkolnego po dorastanie. W: M. Deutsch, P.T. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków, Wydawnictwo UJ, 312-338.
Wilmot W.W., Hocker J.L., 2011, Konflikty miedzy ludźmi. Warszawa, Wydawnictwo PWN.
Wójcik M., Meler S., 2013, „Cztery Pory Roku”. W: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce. Kraków, Wydawnictwo Impuls, 61-64.
http://www.sw.gov.pl/aktualnosc/Program-Przyjaciel-pies-w-Zakladzie-Karnym-w-Plocku, [dostęp: 07.08.2018].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.147-168
Data publikacji: 2019-12-27 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-11-26 10:19:25
Statystyki
Wskaźniki
Prawa autorskie (c) 2020 Agnieszka Ewa Lewicka-Zelent, Ewa Trojanowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.