Diagnoza funkcjonalna w resocjalizacji

Andrzej Chudnicki

Streszczenie w języku polskim


Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na konieczność opracowania zestawów podstawowych ICF dla niedostosowania społecznego oraz dla zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Wraz z reformą systemu oświaty wprowadzone zostały zmiany w dotychczasowym podejściu do specjalnych potrzeb edukacyjnych, jak również sposobu ich rozpoznawania. Nowe rozwiązania oparte zostały o model biopsychospołeczny, który zakłada uwzględnienie w diagnozie kontekstu funkcjonowania dziecka w środowisku nauczania i wychowania. W nowym podejściu diagnostycznym ocena funkcjonowania dziecka ma się odbywać w oparciu o kategorie zawarte w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) oraz Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersji dla dzieci i młodzieży (ICF-CY). Wymusza to wdrożenie nowych rozwiązań również w zakresie diagnozy niedostosowania społecznego i zagrożenia niedostosowaniem społecznym.


Słowa kluczowe


Niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, diagnoza funkcjonalna, resocjalizacja

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Andrews, D. A., Bonta, J. 2010. The psychology of criminal conduct (5th ed.). Newark, NJ: LexisNexis/Matthew Bender.

Bogdanowicz M. 1995. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. “Psychologia Wychowawcza”, nr3, 1995 s.216 - 223.

Byra S., Boczkowska M., Duda M, 2016. Współczesne konteksty znaczeniowe terminu „niepełnosprawność" - implikacje Międzynarodowej Klasyfikacji funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), „Człowiek- Niepełnosprawność - Społeczeństwo", nr 4, s. 15-32

Domaradzki J. 2013. O definicjach zdrowia i choroby Folia Medica Lodziensia, 2013, 40/1:5-29

Jurek P., Pawlicka P. 2015. Kwestionariusz diagnozy funkcjonalnej. Podręcznik. Gdańsk

Reforma edukacji a uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/reforma-edukacji-a-uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi.html, dostęp 24.08.2018.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1643)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych Dz.U. 2017 poz. 1743)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2008 nr 173 poz. 1072)

Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach(Dz.U. 2015 poz. 1872)

Stańdo-Kawecka B. 2007. Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności. Warszawa 2007.

Stemplewska-Żakowicz, K. 2011. Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.

Światowa Organizacja Zdrowia, 2009. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), Warszawa, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, 2009

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 1994. Deklaracja oraz wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. Salamanca: UNESCO.

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich. „Dziennik Ustaw” 1982 nr 35 poz. 228.

WHO. (1995). Constitution of the world health organization.

Włodarczyk-Madejska J.2016 Stosowanie środka wychowawczego w postaci umieszczenia w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz środka poprawczego przez sądy rodzinne i nieletnich w świetle danych statystycznych i badań aktowych Instytut Wymiar Sprawiedliwości Warszawa, pobrano 22.07.2018 z https://www.iws.org.pl/pliki/files/W%C5%82odarczyk-Madejska%20J_Stosowanie%20%C5%9Brodka%20wychowawczego.pdf

World Health Organization. 2013. Europejski Raport Zdrowia. "Droga do osiągnięcia dobrostanu. Streszczenie.". Kopenhaga: World Health Organization Regional Office for Europe.

World Health Organization. Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice (Summary Report). Geneva: World Health Organization; 2004. Pobrano z: http://www.who.int/mental_health/evidence/en/promoting_mhh.pdf

World Health Organization.2001. International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Geneva: World Health Organization.

Wysocka, E. (2015). Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice, Wydawnictwo UŚ.

Zaremba L., „Specjalne potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży, Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania”, ORE, Warszawa 2014 https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.2.55-65
Data publikacji: 2019-12-27 00:00:00
Data złożenia artykułu: 2018-12-12 23:36:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 2190
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1222

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Andrzej Chudnicki

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.