Wychowawczo-opiekuńcza funkcja świetlicy szkolnej – wyzwania i zagrożenia

Katarzyna Wołk

Streszczenie w języku polskim


Artykuł ma na celu ukazanie wyzwań, jakie stoją przed organizacją pracy w świetlicy szkolnej, ale również przed wychowawcami. Nieuniknioną zmianą jest rozwój technologii oraz możliwości jej wykorzystywania w edukacji. Celem sondażu diagnostycznego było poznanie opinii na temat wizerunku nauczyciela-wychowawcy świetlicy szkolnej oraz sprawdzenie, jakie działania podejmują wychowawcy, aby pracować na ten wizerunek. Badaniem objęto 30 wychowawców świetlic szkolnych lubelskich szkół podstawowych. Wykazano, że nauczyciele pracujący w świetlicach szkolnych dzielą się na zaangażowanych w swoją pracę oraz realizujących minimum swoich obowiązków. Wychowawcy z pierwszej grupy poszukują nowych atrakcyjnych metod i narzędzi pracy oraz wskazują na wykorzystywanie w swojej pracy technologii informatycznych. Przed nauczycielami z drugiej grupy stoi wiele wyzwań, m.in. doskonalenie warsztatu swojej pracy i zmiana nastawienia do zajmowanego stanowiska.


Słowa kluczowe


świetlica szkolna, nauczyciel-wychowawca, technologie informatyczne

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Bereza A., Wilczewska A., 2015, Świetlica szkolna na miarę XXI w. „Rozprawy Społeczne”, nr 3(IX), 21–28.

Frączek Z., 2008, Świetlica szkolna jako placówka opiekuńczo-wychowawcza. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 8, 48–49.

Gajewska G., 2019, Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców. „Studia

z Teorii Wychowania”, nr 1(X), 103–125.

Grabowski H., 1992, Kalejdoskop pedeutologiczny. „Kultura Fizyczna”, nr 1–2, 12–15.

Krajewska B., 2011, Świetlica szkolna – ważne ogniwo w procesie wychowania opiekuńczego dziecka. „Forum Pedagogiczne”, nr 1, 169–183.

Odalska E., 2005, Świetlica w gimnazjum. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 4, 43–44.

Pery A., Kmita D., 2014, Świetlica – szkolną przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych poradnik dla gmin i dyrektorów szkół. Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Pietkiewicz M., 1988, Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. Warszawa, WSiP.

Raport NIK 2017: Informacja o wynikach kontroli Funkcjonowanie świetlic opublikowano: nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-funkcjonowaniu-swietlic-szkolnych.html [dostęp: 20.10.2019].

Raport o stanie świetlic szkolnych, 2015, Raport otwarcia: MegaMisja, opublikowano: https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/badania/ [dostęp: 20.10.2019].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2017 r. poz. 1646).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2017 r. poz. 59).

Terapeutyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, 2005, G. Gajewska, K. Bazydło Stodolna (red.). Zielona Góra, Gaja, 60–64.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.

Wołk K., 2018, Współpraca rodziców ze szkołą – zagrożenia i realia. „Problemy opiekuńczo-wychowawcze”, nr 8, 42–50.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.2.169-179
Data publikacji: 2020-06-03 13:24:51
Data złożenia artykułu: 2019-12-11 13:41:54


Statystyki


Widoczność abstraktów - 6393
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 1672

Wskaźniki





Prawa autorskie (c) 2020 Katarzyna Wołk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.