Emotional conditioning of the consumer behavior

Izabella Maria Łukasik, Anna Witek

Abstract


One of the reasons, why emotions occupy an important place in our life is their relationship with the cognition and behavior. Feeling gone through affects the perception and expectations leading to reaction appropriate in a given situation. It has been checked to what extend the willingness of the purchasing, making use of services correcting the beauty or participating in cultural events can be the result of surviving positive or negative emotions. Material and the method: Three groups of pedagogy students (fifteen students in each group) were implemented into the experimental situation. Tests GSES and CECS were made before the experiment. The subject of the research was consumer behaviour as included in the specially designed questionnaire form. The results do not clearly indicate that hedonic shopping can be the means to improve or maintain the mood. It has been found in the group of the tested students that experiencing negative emotions tends to looking for a safe place such as home or darkened cinema hall. This type of place helps to take the mind off the problem and concentrate on film plot or music.

Keywords


consumer regulation of emotions; sense of self‑ efficiency; control of emotions; hedonic shopping

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Kemp E., Kopp S. W. (2011). Emotion regulation consumption: When feeling better is the aim. “Journal of Consumer Behaviour”, No 10, 1–7. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com) DOI: 10.1002/cb.341.

Bargh J. A. (1999). Automatyzmy dnia powszedniego. „Czasopismo Psychologiczne”, nr 5. 209–256.

Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media i Rodzina, Poznań.

Grandley A. A. (2000). Emotion regulation in the workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor. “Journal of Occupational Health Psychology”, vol. 5, no 1, pp. 95–110.

DOI: 10.1037/1076–8998. S. 1.95.

Gross J. J. (2002). Emotion regulation: affective, cognitive i social consequences. “Psychology”, 39, pp.281–291, DOI:10.1017.50048577201393198.

Hochschild A. R. (2009). Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2001, s. 55–58,

–98.

Kłos J., Gromadecka‑Sutkiewicz M. (2011). Styl życia młodzieży w ujęciu strukturalnym, „Problemy Higieniczno‑Epidemiologiczne”,

nr 1, s. 120–126.

Lindstrom M. (2009). Zakupologia. Prawda i kłamstwo o tym, dlaczego kupujemy. Wyd. Znak, Kraków.

Łuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają?, GWP, Gdańsk.

Makarewicz M., Piechota M., Story W., Wadowska W. (2012). Płeć a zakupoholizm. „Innowacje Psychologiczne”, t. 1, nr 1, s. 29–46.

Ogińska-Bulik N. (2010). Uzależnienie od czynności. Mit czy rzeczywistość. Wyd. Delfin, Warszawa.

Radoszewska J. (2011). Ucieleśnienie. Psychiczne uwarunkowania otyłości u dzieci i osób w wieku dorastania. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

Wieczorkowska‑Wierzbińska G. (2011). Psychologiczne ograniczenia. Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

http://zds.kprm.gov.pl/sites/default/files/mlodzi_2011_07.pdf, s. 223–251, (dostęp 10.09.2012).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2013.32.0.295
Date of publication: 2015-07-09 01:50:25
Date of submission: 2015-07-09 00:35:46


Statistics


Total abstract view - 847
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 1929

Indicators





Copyright (c) 2015 Izabella Maria Łukasik, Anna Witek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.