Education trough art in the context of art education of a child at a younger school age
Abstract
The aim of the article is to indicate the essence and possibilities of educating through art children in grades 1-3 of primary school during visual art classes. In the study, the need to raise the level of competences of early childhood education teachers in terms of creating conditions for children to learn about and experience art directly has been emphasized. Aim of the research: The aim of the article is to show the educational values of art realized in the course of children's art education in grades 1-3 of primary school. State of knowledge: Raising a sensitivity to beauty and developing the ability to express and reproduce art using various methods and techniques was established as a pedagogical task of a teacher in the scope of visual arts education. The encounter with art is the basis of the process of discovering its values. Conclusion: The text emphasizes that raising a child through art is connected not only with the need to constantly expand knowledge in this area, but above all to motivate children's artistic creativity.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Adamek, I. (2014). Nauczyciel wobec dynamiki zmieniającego się świata. W: J. Kuźma, J. Pułka (red.). Ku dobrej szkole skoncentrowanej na uczniach, tom I (s. 179– 194). Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.
Dachowska, M. (1997). Plastyka w edukacji dzieci i młodzieży – spostrzeżenia, refleksje, uwagi, propozycje. W: M. Dachowska (red.). Inspiracje plastyczne w programie edukacji dzieci i młodzieży (s. 39). Białystok: Zespół Placówek Doskonalenia Nauczycieli.
Dymara, B. (2010). O człowieku trójskrzydłym. W: B. Dymara (red.). Dziecko w świecie sztuki (s. 15-35). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mazepa-Domagała, B. (2013). Kompetencje artystyczno-wartościujące nauczycieli wczesnej edukacji w kontekście edukacji kulturalnej i procesu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym. Chowanna, 2, 93-105.
Mazepa-Domagała, B. (2003). Przygotowanie do odbioru sztuki dzieci w młodszym wieku szkolnym - próba określenia kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy. W: M. Knapik (red.). Dziecko i sztuka. Recepcja — wsparcie — terapia (s. 11-17). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Nowak, Z. (2017). Bariera oczywistości w edukacji artystycznej dzieci. W: E. Kochanowska, Majzner R., E. Zawada (red.). Edukacyjne konteksty doświadczania świata sztuki (s. 155-165). Kraków: Studio MOT.
Popiołek, I. (2014). Wychowanie estetyczne i wychowanie przez sztukę. W: K. Zabawa (red.). Z historii, teorii i praktyki edukacji artystycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (s. 7-16). Kraków: Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAP.
Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Poz. 356 http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pf dostęp: 5.01.2021.
Skutnik, J. (2004). Wychowanie w sztuce jako koncepcja edukacji kulturalnej dziecka. W: K. Olbrycht (red.). Edukacja kulturalna: wybrane obszary (s. 78-106). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sieńczewska, M., Sobierańska, D., Radwańska, M. (2015). Edukacja artystyczna w edukacji najmłodszych uczniów szkoły podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo ORE.
Szuman, S. (1990). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Śliwerski, B. (2012). Edukacja. W: Encyklopedia pedagogiki XXI wieku (s. 1214), t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Urban-Kojs, E. (2010). W stronę osobowości twórczej. W: B. Dymara (red.). Dziecko w świecie sztuki (s. 101-115). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wagner-Tomaszewska, T. (2019). Kompensacyjne wychowanie kulturalne jako nowa tendencja w procesie akulturacji wychowanków placówki opiekuńczo-wychowawczej. W: L. Kataryńczuk-Mania, G. Mania (red.). Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury (s. 307-340). Kraków: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.
Wojnar, I. (2007). O edukacji estetycznej – głos pedagoga humanisty. W: K. Wilkoszewska (red.). Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Kraków: Universitas. Wojnar, I. (1998). Sztuka i wychowanie. W: W. Szewczyk (red.). Encyklopedia psychologii (s. 7-23) Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Innowacja.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2021.40.2.155-166
Date of publication: 2021-07-08 10:34:24
Date of submission: 2021-02-11 14:50:06
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2021 Ernest Zawada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.