Art Education in Kindergarten as Perceived by Future Teachers

Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa

Abstract


Summary:

Introduction: The article focuses on issues related to the (broadly defined) preschool art education. The authors present the results of pilot studies on the level of knowledge of students of preschool and early school education about teaching of art (including knowledge of art techniques which can be used when teaching preschool children) and their perception of what is the essence of such education.

Research Aim:

The aim of this research was to gather the opinions of future preschool education teachers on the essence of, and need to implement art education in kindergarten and their knowledge of art techniques that can be used in working with children.

Method:

The research utilised the method of a diagnostic survey, specifically a questionnaire. 60 full-time and part-time students in their second year of supplementary master's degree in pre-school and early school pedagogy completed the questionnaire. These were pilot studies, constituting the basis for further research, currently conducted by the authors. The research was carried out in February 2020.

Results:

The collected questionnaires point to a low level of art education awareness among both students and teachers, and illustrates minimal utilisation and marginalisation of this area in practice.

Conclusions:

On the basis of the conducted pilot research, the following questions arise: What is the cause of low awareness among students and teachers about the broadly understood art education and the possibility of its implementation in preschool? What can be done to improve this situation? Is it possible in the Polish education system?


Keywords


Preschool education; art education; education through art; creativity; art techniques

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Chęcińska, U. (2018). Dziecko i sztuka we wczesnej edukacji. W U. Chęcińska (Red.), Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji (s. 5–19). Wyd. Naukowe US.

Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Wyd. Naukowe UAM.

Lewicka, J. (1973). 100 technik plastycznych. Nasza Księgarnia.

Łapot-Dzierwa, K. (2010). Terapeutyczna funkcja edukacji plastycznej: techniki plastyczne wspierające rozwój manualny. Print Group Daniel Krzanowski.

Łapot-Dzierwa, K. (2011). Jaka plastyka we wczesnej edukacji. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, 64, 77–84.

Łapot-Dzierwa, K. (2018). Techniki plastyczne do pracy z dziećmi. Wyd. CEBP.

Marcinkowska, K., Michejda-Kowalska, K. (1993). Wydzieranki, wycinanki. WSiP.

Nęcka, E. (2012). Psychologia twórczości. GWP.

Popek, S. (1988). Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. WSiP.

Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. GWP.

Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka: psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Książnica „Atlas” Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych.

Szuścik, U. (2006). Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka. Wyd. UŚ.

Śliwerski, B. (2012). Edukacja. W T. Pilch (Red.), Encyklopedia pedagogiki XXI wieku, T. 1. (s. 12–14). Żak.

Uszyńsk-Jarmoc, J. (2011). Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane. W K. Krasoń (Red.), Twórczość, Ekspresja – Aktywność artystyczna w rozwoju dzieci i młodzieży. Chowanna, 1(36), 13–24.

Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki. PWN.

Zwolińska, K., Malicki, Z. (1999). Słownik terminów plastycznych (wydanie V). Wiedza Powszechna.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.189-205
Date of publication: 2022-04-19 10:31:49
Date of submission: 2021-08-09 13:41:56


Statistics


Total abstract view - 1371
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 2000

Indicators





Copyright (c) 2022 Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dziera

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.