Motives for Choosing a Profession and Teachers’ Job Satisfaction

Katarzyna Nowosad

Abstract


Introduction: Job satisfaction is a function of meeting the employee’s needs and depends on his individual professional expectations and motives for choosing a profession and the extent to which they have been fulfilled in a specific work situation. Thus, individual needs motivating the choice of the teaching profession are an important factor determining the extent to which the current work is beneficial for them. Thus, it is a typical psychological reaction to a professional situation, expressed through affective reactions and cognitive assessments. Job satisfaction plays an important role in the professional development of teachers, their effective performance and gives them a sense of quality of life.

Research Aim: The aim of the research was to determine the relationship between the motives for choosing a profession and teachers’ job satisfaction.

Method: The study used the method of diagnostic survey, survey technique and questionnaire. Elements of descriptive and correlation statistics (rho-Spearman linear correlation coefficient) were used for the analysis of the research material.

Results: The issue of the dependence of job satisfaction on the motives for choosing a profession is the subject of these empirical analyses. The obtained research results confirm the fully adopted assumption of a significant relationship between these variables.

Conclusions: When choosing the profession of a teacher, people are guided mainly by internal motivation, i.e. personal interests, willingness to work with children and youth, a specific pedagogical vocation. For a significant number of teachers, an important motive is also the teacher’s convenient working time and job security guaranteed by law. The structure of internal motives shaped in this way fundamentally determines teachers’ satisfaction with their profession.


Keywords


teacher, job satisfaction, motives for choosing a profession

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bańka, A. (2000). Psychologia organizacji. W J. Strelau (Red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 321–351). T. 3. GWP.

Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. PRINT-B.

Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Wyd. UMCS.

Cudak, H. (1998). Czynniki motywujące wybór zawodu nauczyciela. W T. Wróblewska (Red.), Adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie. Wyd. MWSHP.

Dróżka, W. (1997). Młode pokolenie nauczycieli: studium autobiografii młodych nauczycieli lat dziewięćdziesiątych. WSP.

Dróżka, W.M. (2017). Współzależność jako kategoria funkcjonowania zawodowego nauczyciela (wprowadzenie do dyskusji). W J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła, K. Białożyt (Red.), Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość – zmiana – konteksty (s. 13–28). Scriptum.

Gladding, S. (1994). Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Elipsa.

Gliszczyńska, X. (1981). Psychologiczny model efektywności pracy. PWN.

Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne: odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Wyd. UWM.

Gurycka, A. (1989). Podmiotowość – postulat dla wychowania. W E. Kubiak-Szymborska (Red.), Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością. Wers.

Holland, J.L. (1996). Exploring Careers with a Typology. What We Have Learned and Some New Directions. American Psychologist, 51, 397–406.

Jakimiuk, B. (2018). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję z pracy nauczyciela. Ruch Pedagogiczny, 2, 73–79.

Jezior, J. (2005). Wartość pracy. Studium socjologiczne na podstawie badań w regionie środkowo-wschodniej Polski. Wyd. UMCS.

Jezior, J., Rostowski, T. (2009). Psychologiczne uwarunkowania zadowolenia z pracy i życia osób aktywnych zawodowo. W H. Gajdamowicz (Red.), Nauczyciel wobec szans i zagrożeń edukacyjnych XXI wieku (s. 12–34). T. 1. Impuls.

Kosiba, G., Madejski, E., Jaworski, J. (2014). Motywy wyboru zawodu a pełnienie roli nauczyciela. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3), 75–87.

Krawczyk, R. (2017). Młodzi emigranci Polscy pracujący w Wielkiej Brytanii. Adaptacja zawodowa a poczucie szczęścia. Difin.

Kwiatkowska-Kowal, B. (1995). Zadania zawodowe nauczycieli i ich wartościowanie. W G. Koć-Seniuch (Red.), Nauczyciele i uczniowie w sytuacjach szkolnych (s. 17–33), Trans Humana.

Madalińska-Michalak, J. (2016), Pasja w pracy nauczycieli osiągających sukcesy zawodowe a potrzeba rozwijania ich kompetencji emocjonalnych. Rozprawy. Studia z teorii wychowania, T. VII, 4(17), 13–35.

Marciszewski, E. (1983). Zarys socjologii pracy. WSP.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Leksykon Pedagogika. PWN.

Nalaskowski, A. (1995). Szanse szkoły z wyboru. Adam Marszałek.

Polak, K. (1997). Nauczyciel, twórczość, promocja. Wybrane uwarunkowania modernizacji oświaty. Wyd. UJ.

Reykowski, J. (1973). Zadowolenie i niezadowolenie a wyniki pracy. W A. Sarapata (Red.), Problematyka i metody badań nad zadowoleniem z pracy. Materiały z konferencji z 24–26 III 1972 (s. 21–42). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Roe, A. (1956). The Psychology of Occupations. Wiley.

Sosnowska-Bielicz, E. (2021). „Marzyłam, aby zostać nauczycielką”. O motywach wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej- doniesienia z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 75–88.

Suchodolski, B. (Red.). (1980). Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli. PWN.

Super, D. (1972). Psychologia zainteresowań. PWN.

Sztumski, J. (1998). Nauczyciel – zawód czy powołanie? W T. Wróblewska (Red.), Adaptacja młodego nauczyciela w zawodzie (s. 32–50). Wyd. MWSHP.

Taraszkiewicz, T. (1998). Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Wierzejska, J. (2014). Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy. Wyd. UMCS.

Wiłkomirska, A. (1999). Postawy nauczycieli wobec swojego zawodu. W E. Putkiewicz, K.E. Siellawa-Kolbowska, A. Wiłkomirska, M. Zahorska (Red.), Nauczyciele wobec reform i edukacji (s. 44–62). Żak.

Wiłkomirska, A. (2002). Zawodowe i społeczno-polityczne orientacje nauczycieli. Żak.

Zalewska, A. (2003). Dwa światy. Emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywności. SWPS Academica.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.2.153-167
Date of publication: 2023-08-28 15:04:51
Date of submission: 2022-10-15 15:53:45


Statistics


Total abstract view - 755
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 629

Indicators





Copyright (c) 2023 Katarzyna Nowosad

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.