Words Forming Children’s Image of Contemporary World: a Case Study of Research Using Stefan Baley’s Alphabet Method
Abstract
Introduction: The article presents a linguistic image of the modern world based on a study on children performed using Stefan Baley’s method. The article follows up with a discussion of the theses of the author’s own research. The article presents selected research results.
Research Aim: The research aims to understand better children’s and youth’s experiences using the abecadło method and to compare results with those published in 1947 by Stefan Baley’s research team.
Method: The research was proceeded by the abecadło method suggested by Stefan Baley and used by his research team in 1945 and 1947.
Results: The presented results respond to three elements: words-associations most commonly recalled by children (taking differences between younger and older groups into consideration); words-associations reflecting ongoing social-cultural changes (taking differences between younger and older groups into consideration); words considered as universal and independent from the political, cultural, social and economic context and separated from the age of researched groups.
Conclusion: The research show that present-day children’s experiences can be grouped and presented as four types of associations: 1) the first one is created by mass media and modern technology; 2) the second one is created by geographic names and connected with nature ones: animals, plants etc.; 3) the third one is created by words related to human and animal proper nouns; 4) the fourth one is created by universal words.
Keywords: linguistic image of the world, research on linguistic image of the world changes in linguistic image of the world, research using Stefan Baley’s alphabet method.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Baley S. i wsp. (1947). Wpływ wojny na psychikę młodzieży i dorosłych w Polsce, Psychologia Wychowawcza, t. XII, 4, 6-10.
Baley, S. (1948). Psychiczne wpływy drugiej wojny światowej. Psychologia Wychowawcza, 1/2, 12-21.
Borowiec, H. (2014). Dziecięce rozumienie świata (studium lingwistyczne). Wyd. UMCS.
Bartmiński, J. (2012). Językowe podstawy obrazu świata. Wyd. UMCS.
Długosz-Kurczabowa, K. (2008). PWN.
Drabik, L., Kubiak-Sokół, A., Sobol, E., Wiśniakowska, L. (2011). Słownik Języka Polskiego PWN. PWN.
Kopaliński, W. (2007). Przygody słów i przysłów. Leksykon. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kopaliński, W. (2007). Słownik symboli. Oficyna Wydawnicza Rytm.
Kwieciński, Z. (2022). Ślady psychiczne wojny w badaniach Ludwika Bandury. Studio Kropka.
Kuszak, K. (2018). Dziecko w przestrzeniach języka. W K. Kuszak K. (Red.), Dziecko w przestrzeniach języka. Wybrane konteksty teoretyczne- wybrane perspektywy praktyczne (95-121). Wyd. UAM.
Kuszak, K. (2021). Interpretacja pojęcia wojny według uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W E. Kochanowska (Red.), (Z)rozumieć świat dziecka. Od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia (s. 131-143). Impuls,
Kuszak, K.(2022). Uchwycić zmianę w językowym obrazie świata. Poszukiwania inspirowane badaniami Stefana Baleya. W M. Buk-Cegiełka (Red.), Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej (s. 65-76). Polihymnia.
Radomska-Strzemecka, H. (1958). Wpływ wojny na stosunek młodzieży do rodziny. Przegląd Socjologiczny Rodziny, 12, 164-189.
Saint-Exupery, A. (2002). Ziemia planeta ludzi. Siedmioróg.
Tokarski, R. (2014). Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Wyd. UMCS.
Wiśniewska-Kin, M. (2007). Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć, - rozumienie pojęć przez dzieci. Impuls.
Zaremba, M. (2008). Trauma wielkiej wojny Psychospołeczne konsekwencje drugiej wojny światowej. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3-42. http://doi.org/10.35757/KiS.2008.52.2.1.
Zgółkowa, H. (2016). Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010-2015. Wyd.UAM.
Żuk, G. (2010). Językowy obraz świata w polskiej lingwistyce przełomu wieków W M. Karwatowska, A. Siwiec (Red.), Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku (s. 239-257). Best Print.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.1.65-77
Date of publication: 2023-04-28 18:21:09
Date of submission: 2022-12-29 19:20:10
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2023 Kinga Kuszak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.