The Problem of Beauty as a Prism of Good and its Pedagogical Implications

Sylwia Jaronowska

Abstract


Introduction: The research issues undertaken in this article concern beauty from perspective of the role in which it becomes a prism of good. The presented theoretical analyzes of the discussed concepts and phenomena reference was made to the need to use beauty as a prism of good in education and upbringing, indicating that the fulfillment of this need is an important reponse to contemporary educational challenges.

Research Aim: The aim of the undertaken analysis is to draw attention to the possibilities of using this aspect of the impact of beauty in education, wherein experiencing it becomes an experience sensitizing to good, triggering a longing for good and beauty, and inspiring to search for these values in one’s own life.

Evidence-based Facts: The presented analyses, based on references to source literature, refer to the ancient interpretation of beauty as a category with ethical, spiritual and aestetic dimensions. References were made to the views in which attention is paid to contemporary cultural tendencies that are an expression of references to beauty, references far from its understanding as a value combined with good. Reference was also made to the views of these representatives of pedagogical thought who attention to the neglect of the value of beauty in modern upbringing.

Summary: The presented analyzes are concluded with the conclusion that the educational dimensions of the impact of beauty as a prism of good should be associated with shaping sensitivity to beauty and awakening the need to implement this value in activities that are an expression of affirmation of the inseparable triad – truth, good and beauty.


Keywords


beauty, good, truth, upbringing, culture, transgression

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bołdyrew, A., Falkowska, J. (2022). Koncepcje wychowania estetycznego w Królestwie

Polskim w dobie przemian modernizacyjnych na przełomie XIX i XX wieku. Polska Myśl Pedagogiczna, 8, 33- 346.

Boruch, M. (2002). Wychowanie przez sztukę w ujęciu Ireny Wojnar. Człowiek w

Kulturze,14, 229- 237. Pobrane 27, Lutego, 2023 z: https://docplayer.pl/12200571-Wychowanie-przez-sztuke-w-ujeciu-ireny-wojnar.html.

Broszkiewicz, B., Jarek, J. (2001). Warsztaty edukacji teatralnej. Teatr dziecięcy. EUROPA

Wydawnictwo.

Emoto, M. (2004). Woda obraz energii życia: kryształy wody mówią nam, byśmy spojrzeli w

głąb siebie. tłum. J. Mendyk. Medium.

Florczykiewicz, J. (2016). Rola sztuk wizualnych w rozwoju osobowości. Edukacyjne

aspekty sztuki w świetle wybranych koncepcji z zakresu wychowania estetycznego. W J. Florczykiewicz, T. Nowak (Red.), Sztuki wizualne w edukacji. Cz. 1, Patrzę - widzę – wiem (s. 11-27). Pracownia Wydawnicza Wydziału Humanistycznego.

Gara, J. (2021). Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania

Pedagogicznego. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Głowacka-Sobiech, E. (2005). Wychowanie ku „najwyższym” wartościom w działalności i

programie „Eleusis” w okresie niewoli narodowej. Biuletyn Historii Wychowania, (21/22), 51-57.

https://doi.org/10.14746/bhw.2005.2006.21.22.4

Gołaszewska, M. (1989). Kultura estetyczna. WSiP.

Hunia, F. (2001). O epifaniach piękna i przejawach nieodpowiedzialności, czyli o liście

Papieża do artystów i o reformie edukacji. Sztuka i Filozofia, 20, 162-174.

Jaroszyński, P. (1994). Kalokagathia. Człowiek w kulturze, 2, 31- 42.

Kadykało, A. (2013). Poglądy Wasilija Suchomlińskiego na wychowanie. W A. Gofron, K.

Motyl (Red.), Podstawy Edukacji. Sfera wartości i zasad – konstruowanie podmiotu, t. 6 (s. 227-242). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kamionka, I. (2021). Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji

Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena. W M. Szajda, A. Pawłowska (Red.), Człowiek w przestrzeni sztuki. Tom II. Wokół Piękna (s. 7-14). Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie.

Kisiel, P. (2013). Kultura wobec współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych. W J.

Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (Red.), Kultura a rozwój (s. 289-305). Narodowe Centrum Kultury.

Kochanek, M. (2007). Olśnienie i odwaga. Piękno jako kategoria pedagogiczna. Uniwersytet

Warszawski. Wydział Pedagogiczny.

Korczak, J. (2018). Sam na sam z Bogiem. Modlitwy tych, którzy się nie modlą. Rzecznik

Praw Dziecka.

Krasnodębski, M. (2012). Współczesne inspiracje klasyczną paideią. Próba sformułowania

realistycznej filozofii wychowania. W S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek (Red.), Pedagogika filozoficzna, tom IV. Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku po współczesność (s. 35-52). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Krawczyk, Z. (2017). Rabindranath Tagore – poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i w

Szkole Poety. Kwartalnik Pedagogiczny 4(246), 95- 110.

https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.8409

Lisiecka, A. (2021). O pedagogicznym znaczeniu piękna w świetle biografii Williama

Morrisa (1834-1896). Biografistyka Pedagogiczna, 6(1), 35- 49.

https://doi.org/10.36578/BP.2021.06.06

Skutnik, J. (2004). Wychowanie w sztuce jako koncepcja edukacji kulturalnej dziecka. W K.

Olbrycht (Red.), Edukacja kulturalna: wybrane obszary (s. 78 – 106). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Smółka, L. (2017). Piękno jako wartość w przestrzeni pedagogicznej. Pedagogika

Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2/1 (10/1), 37-44.

Sprutta, J. (2007). Idea kalokagatii w starogreckim wychowaniu. Nauczyciel i Szkoła, 3-4

(36-37), 13- 20.

Suchodolski, B. (1947). Uspołecznienie kultury. Trzaska, Evert i Michalski.

Szajda, M. (2021). Piękno jako przedsionek transcendencji. Rozważania w perspektywie

twórczości Albrechta Dürera. W: M. Szajda i A. Pawłowska (Red.), Człowiek w przestrzeni sztuki. Tom II. Wokół piękna (s. 15 – 39). Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie.

Szajda, M. (2012). Sztuka mądrości. Starożytność. Wydawnictwo Akademii Sztuki w

Szczecinie.

Śliwerski, B. (2019). Filozofia kordialna ukraińskiej pedagogiki serca Wasyla

Suchomlińskiego. Znanija Ukrainy.

Śliwerski, B. (2011). Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki.

Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Śnieżyński, M. (2013). Piękno-zagubiona (utracona) perła polskiej edukacji. W I. Adamek, Z. Szarota, E. Żmijewska (Red.), Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej (s. 130-139). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej.

Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym. WSiP.

Tomkiewicz, A., Smolińska, J. (1996). Rola sztuki w wychowaniu człowieka w poglądach Stefana Szumana. Roczniki Nauk Społecznych. Tom XXIV, zeszyt 2, 69- 89.

Torowska, J. (1997). Oddziaływania wychowawcze rodziny w zabytkowym parku. W J. Samek (Red.), Sztuka i pedagogika: materiały sesji naukowych w latach 1994-1995, tom 1, (s. 129-133). Staraniem Zakładu Wychowania przez Sztukę Instytutu Pedagogiki UJ. Pobrane 8, kwietnia, 2023 z: Oddziaływania wychowawcze rodziny w zabytkowym parku (uj.edu.pl).

Torowska, J. (1996). Zabytkowy park jako środowisko wychowawcze. W. T. Aleksander (Red.), Wybrane problemy edukacji i wychowania dorosłych w okresie przekształceń ustrojowych (s. 109-124). Impuls.

Tytko, M.M. (2015). Elementy teorii człowieka w koncepcji wychowawczej ks. Franciszka Karola Blachnickiego. Część 2. Kultura i Wychowanie, 9(1), 8-30.

Wasyłyk, E. (2021). Piękno artystyczne jako logiczna funkcja umysłu afirmującego. W M. Szajda, A. Pawłowska (Red.), Człowiek w przestrzeni sztuki. Tom II. Wokół Piękna (s. 57-68). Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie.

Wojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji. Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wojtyła, W. (2016). Wychowywać do piękna. Zeszyty Formacji Katechetów. Integralne wychowanie w katechezie szkolnej w kontekście Roku Miłosierdzia, 64(4), 5-11.

Wołoszyn, S. (Red.). (1998). Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. Tom III, Księga pierwsza. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Zając, W. (2008). Piękno jako wartość: konteksty pedagogiczne. Chowanna, 1, 57-70.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.151-166
Date of publication: 2023-11-30 15:08:38
Date of submission: 2023-05-12 01:39:06


Statistics


Total abstract view - 434
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 209

Indicators





Copyright (c) 2023 Sylwia Jaronowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.