Typology of Early Childhood Education Teachers – Research Report

Ewa Magdalena Sosnowska-Bielicz

Abstract


Introduction: The characteristics of the profession of an early childhood education teacher available in the literature indicate its peculiarity and certain differences from teachers of higher stages of education. The role of teachers, especially of small children, is special and today its uniqueness, rank and importance are beyond any doubt. In scientific studies we find characteristics and typologies of teachers, but there are few descriptions of teachers at this stage of education.

Research Aim: The aim of the research was to construct a typology of early childhood education teacher(s).

Method: The research used qualitative strategies, an informal interview with elements of narrative. Results: The analyzes conducted allowed us to distinguish the following types of early childhood education teachers: an enthusiast, a teacher with passion, a guardian, an authority and a strongwoman.

Conclusions: The proposed typology of early childhood education teacher(s) presented in the article allows for comparison with those recognized and functioning in the literature on the subject. It is an impulse for further discussions on the specificity of this profession, at the same time revealing previously undescribed types, i.e. a teacher with passion and, from the author’s point of view, representing the postulates of contemporary pedagogy.


Keywords


early school education, teacher, typology of early school education teacher

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Babbie, E. (2004). Badania społeczne praktyce. PWN

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2000). Metody badań jakościowych. Tom 1. PWN

Evert G. (1993). Habermas i edukacja. W Z. Kwieciński (Red.), Nieobecne dyskursy, cz. III. Wyd. PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Wyd. PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Wyd. PWN.

Leppert R. (1998). Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego). W W. Prokopiuk (Red.). Rozwój nauczyciela w okresie transformacji. Wyd. Trans Hum

Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (Red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problem, rozwiązania (s. 158–184).Wyd. Akademickie I Profesjonalne

Jakubowicz-Bryx, A., Kwiecińska, M. (2022). Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Perspektywa mistrzostwa. Wyd. UKW.

Klus-Stańska D. (2009) Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (Red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 25–75).Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda empiryczna. W D. Urbaniak-Zając. E. Kos (Red.). Badania jakościowe w pedagogice (s. 91–116). PWN.

Kostera, M. (2003). Antropologia organizacji. PWN.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Wyd. PWN.

Milerski, B., Śliwerski, B. (2000). Leksykon Pedagogika. PWN

Melosik Z. Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Oficyna wyd. Impuls.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Żak.

Silverman D. (2018). Prowadzenie badań jakościowych. Wyd. PWN.

Sosnowska-Bielicz E. (2020). Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej. Forum Pedagogiczne, 10/1. s.141-153 https://doi.org/10.21697/fp.2020.1.11

Sosnowska-Bielicz, E. (2020). „Marzyłam, aby zostać nauczycielką”. O motywach wyboru zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej- doniesienia z badań. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(4), 75–88. http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2020.39.4.75-88.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Wyd. UŁ.

Urbaniak-Zając, D. (2016). W poszukiwaniu teorii działania profesjonalnego pedagogów. Impuls.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.2.57-73
Date of publication: 2024-09-05 10:36:35
Date of submission: 2023-09-18 15:37:57


Statistics


Total abstract view - 241
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 112

Indicators





Copyright (c) 2024 Ewa Magdalena Sosnowska-Bielicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.