Subjective education and creativity in grades I–III

Marzenna Magda-Adamowicz

Abstract


Subjective education and the work of teachers and pupils grow from the opposition against the behaviorist concept and draws inspiration from the assumptions of humanistic pedagogy. In the course of the pedagogical artistic work the teacher discovers him/herself and others, and his/her and their possibilities. S/he actually tries to find a way of making contact with him/herself and others and with finding him/her and others. The work of the creative teacher is reflective; it takes place in full consciousness for their achievement of the goals. Results of the work of the creative teacher are new, previously not perceived as essential, different from the ones which were planned. These features of the artistic work are characteristic of guidelines of the subjective education.

Keywords


student; subjective education; creativity

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wydawnictwo WSP TWP, Warszawa.

Kofta M. (1989). Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Kozielecki J. (1970). Rozwiązywanie problemów. PZWS, Warszawa.

Kozielecki J. (2001). Psychotransgresjonizm: nowy kierunek psychologii. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.

Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty: szkice o ideach i praktykach edukacyjnych. Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.

Łobocki M. (2004). Altruizm a wychowanie. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Magda-Adamowicz M. (2009). Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I–III w zakresie twórczości pedagogicznej. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Magda-Adamowicz M., Paszenda I. (2010). Treningi twórczości a umiejętności zawodowe. Wydawnictwo A. Marszałek, Toruń.

Nęcka E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Popek S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Popławska A. (2010). Podmiotowość ucznia – dekalog uwarunkowań. W: A. Karpińska (red.). Dialog o edukacji wobec zmian w globalizującym się świecie. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.

Schulz R. (1994). Twórczość pedagogiczna. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Sztompka P. (1988). Socjologiczna teoria podmiotowości. W: P. Buczkowski, R. Cichocki (red.). Podmiotowość: możliwości – rzeczywistość – konieczność. Wydawnictw Ośrodka Analiz Społecznych ZMW, Poznań.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.28
Date of publication: 2015-09-25 09:11:50
Date of submission: 2015-09-02 12:56:56


Statistics


Total abstract view - 1027
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 565

Indicators





Copyright (c) 2015 Marzenna Magda-Adamowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.