Education in natural science and technology classes

Wojciech Błażejewski

Abstract


The aspect of nature has always been present in the general education canon. It has served as a tool for describing the Universe as well as the role and place of man – to satisfy the natural curiosity. Nowadays, natural and technical science are not only designed for giving pupils basic knowledge but also for educational purposes – developing certain attitude, internalizing values, interests, responsibility, and character traits. Only the selection of teaching methods, which enable pupils to actively engage in solving essential problems, undertake individual initiatives and studies, learn the value of work, and appreciate scientific achievements, can make their educational values fully revealed, understood and utilized. Getting to know the history of natural science and technology, and scientists’ and inventors’ biographies should cause deeper reflection on one’s role in multiplying and improving historical achievements of culture and civilization, and the importance of devotion, passion and persistence in achieving one’s purpose.

Keywords


teaching biology and technology; project method; values; education

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Błasiak W., Godlewska M., Turkiewicz D. (1999). Zainteresowanie uczniów fizyką – wyniki badań porównawczych. „Problemy Studiów Nauczycielskich” 20.

Błażejewski W. (2011). Skuteczność strukturalnego kształcenia przyrodniczo-technicznego. Wydawnictwo PWSTE w Jarosławiu, Jarosław.

Błażejewski W. (2013). Kanon, skuteczność i efektywność kształcenia ogólnego w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Frumanek W. (red.) (2008). Wartości w pedagogice. Czas jako wartość we współczesnej pedagogice. Wydawnictwo FOSZE, Rzeszów.

Furmanek W. (red.) (1995). Modelowanie treści kształcenia ogólnotechnicznego dla potrzeb nowego systemu oświaty. Wydawnictwo WSP, Rzeszów.

Heller M. (1998). Czy fizyka jest nauką humanistyczną? Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS, Tarnów.

Herbst M., Herczyński J., Levitas A. (2009). Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości. Warszawa.

Krogulecka K. (tłum.) (1994). Europejski Program Badań Zanieczyszczeń Powietrza (Air Pollution Project Europe), Wydane przez Norweskie Towarzystwo Ochrony Przyrody.

Łysiak W. (2000). Stulecie kłamców. Wydawnictwo Andrzej Frukacz, Ex Libris – Galeria Polskiej Książki, Chicago-Warszawa.

Nowacki T. W. (1999). O metodzie projektów. Z. 47. Wydawnictwo CODN Pracownia Edukacji Zawodowej, Warszawa.

Suchodolski B. (1990). Wychowanie mimo wszystko. Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Wciórka B. (oprac.) (2009). Aspiracje i motywacje edukacyjne Polaków w latach 1993–2009. CBOS, Komunikat z badań BS/70/2009, Warszawa.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2015.34.2.151
Date of publication: 2015-09-25 09:11:55
Date of submission: 2015-09-03 10:34:22


Statistics


Total abstract view - 823
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 419

Indicators





Copyright (c) 2015 Wojciech Błażejewski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.