Importance of Competence of Social Work Special Educator

Mariola Wolan-Nowakowska

Abstract


Developing interpersonal skill by taking part in various social skills trainings is the crucial factor in preparing for following a special educator’s profession. The aim of the working paper is to indicate key importance of social skills in job performed by the social educator.

Keywords


competences, social competences, special educator, social skills training

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Argyle M., 2002, Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Filipowicz G., 2015, Zarządzanie kompetencjami. Perspektywa firmowa i osobista.

Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Gilbert P., Allan S. , 1994, Assertiveness, submissive behavior and social comparison. “British Journal of Clinical Psychology”, t. 33, 295–306.

Grzegorzewska M., 1996, Listy do młodego nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo WSPS.

Grzesiuk L., 1987, Spotkania, które leczą. Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Gruza M., Hordyjewicz T., 2014, Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Tworzenie i stosowanie. Warszawa, MPiPS.

Holland J. L., 1997, Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Odessa (Floryda), PAR Inc.

Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, 2014, Warszawa, MPiPS.

Martowska K., 2012, Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa, Wydawnictwo LiberiLibri.

Matczak, A.,2007, Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak A., Martowska K.,2009, Instrumental and motivational determinants of social competencies. W: A. Matczak (red.), Determinants of social and emotional competencies.. Warszawa, Wydawnictwo UKSW, 13–35.

Nowacki T., 2004, Leksykon pedagogiki pracy. Radom, Instytut Technologii Eksploatacji.

Pilecka W, Pilecki J., 1990, Model kompetencji społecznych w ujęciu S. Greenspana. „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” (1), 58–79.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. z 2014 roku, poz. 1145).

Jakubowska U., 1996, Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komu¬nikacyjne.

„Przegląd Psychologiczny”, t. 39, z. 3/4, 29–40.

Plewicka Z., 1982, Zdolności psychospołeczne oraz funkcjonowanie jedno¬stki w grupie. Materiały do nauczania psychologii społecznej. Lublin, Wydawnictwo UMCS.

Praszkier R, Różycki A., 1983, Bliskie spotkania – rzecz o treningu grupowym. Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Smółka P., 2008, Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków, Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Sawicka K., 1993, Rozwój autokontroli emocjonalnej. Program socjoterapii dzieci agresywnych. Warszawa, IPSiR UW.

Spencer L., Spencer C., 1993, Competence at Work. Models for Superior Performance. Nowy Jork, Wydawnictwo John Wiley & Son.

Wojtasik B., 2011, Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa, KOWEZiU.

Zaorska M., 2012, Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika”, t. XXVIII (405), 13–23.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.3.153
Date of publication: 2017-06-07 13:31:17
Date of submission: 2016-05-17 21:10:50


Statistics


Total abstract view - 3347
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 8997

Indicators





Copyright (c) 2017 Mariola Wolan - Nowakowska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.