Diagnostic competence of teachers in the context of psycho-pedagogical assistance at school

Lilianna Klimek

Abstract


Professionalism emphasizes the importance of specific and high competences. This approach also applies to modern teaching, as a professional teacher is primarily a competent one. The psycho-pedagogical literature names various competencies to be acquired and developed by teachers. The teacher’s diagnostic competence also can be frequently found in the classifications of teacher’s competences. In their daily didactic and pedagogic work, this competence enables teachers to timely notice any difficulties or talents children may show, as well as to identify their individual psycho-physical possibilities and recognize their education and development needs. The teacher’s diagnostic competence is necessary for optimal and efficient arranging of psycho-pedagogical assistance at school. An accurate diagnosis established by the child’s teachers allows them to determine more productive methods of work with the child, to help the child to reduce or eliminate his/her problems, as well as to increase his/her motivation to work. This article concerns the teacher’s diagnostic competence in the context of the psycho-pedagogical assistance students receive at school.


Keywords


teacher, diagnosis, psycho-pedagogical assistance, school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Czerepaniak-Walczak M. (1999). Kompetencja – słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji?. „Neodidagmata” 24, s. 53–66.

Dylak S. (1995). Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań.

Goźlińska E., Szlosek F. (1997). Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego. Radom.

Hajnicz W. (2010). Ocena i diagnoza w procesie edukacyjnym. W: A. Konieczna (red.). Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka. Warszawa, s. 9–53.

Jachimczak B. (2012). Przygotowanie nauczycieli wychowania przedszkolnego do realizacji wybranych zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. „Studia Edukacyjne” 21, s. 163–175.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa.

Jastrząb J. (2003). Diagnoza nauczycielska w edukacji wczesnoszkolnej, „Wychowanie na co Dzień” 9, s. 14–20.

Jastrząb J. (2012). Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. „Dysleksja”. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 1, s. 7–13.

Konieczna A., Konieczna I. (2010). Ocena i wyjaśnienie niepowodzeń edukacyjnych uczniów przez nauczycieli i rodziców. W: A. Konieczna (red.). Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka. Warszawa, s. 115–128.

Niemierko B. (1993). Diagnostyka dydaktyczno-wychowawcza. W: W. Pomykało (red.). Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa.

Niemierko B. (1997). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa.

Roszyńska E. (2010). Diagnoza jako podstawa wspierania dziecka w nabywaniu kompetencji związanych z czytaniem. W: A. Konieczna (red.). Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka. Warszawa, s. 129–152.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dziennik Ustaw z 2013 roku, poz. 532.

Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków.

Strykowski W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. „Neodidagmata” 27/28, s. 15–28.

Tersa K. (2014). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli. Oczekiwania i wyzwania. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej” 16, s. 90–105.

Zińczuk M. (2006). Profilaktyka, diagnoza, terapia – instrumentarium działalności pedagogicznej w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym. W: A. Balejko, M. Zińczuk (red.). Terapia pedagogiczna w teorii i praktyce. Białystok.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2016.35.1.167
Date of publication: 2017-02-21 11:17:38
Date of submission: 2016-07-14 22:55:18


Statistics


Total abstract view - 5830
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 3592

Indicators





Copyright (c) 2017 Lilianna Klimek

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.