The security society as consequences of life in liquid times
Abstract
The article discusses the issue of attitudes and behaviors of the 21st-century man in the perspective of the threats of the modern world, resulting from the conditions of the “network society”. The importance of security, as the main human need, in the context of socio-political changes at the turn of the 20th and 21st centuries and rapidly developing information technologies, constitutes a pretext to formulate the thesis about the emergence of a specifically shaped security society. This paper is an attempt to understand the attitudes and behaviors of modern man, with particular emphasis on the conditions related to the changing social reality.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
B. Balcerowicz., 2009, Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego, AON,Warszawa
Bauman Z., 2007, Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Wydawnictwo SIC!, Warszawa.
Bauman Z., 2000, Ponowoczesność jako źródło cierpień. Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Cialdini R., 2011, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Dziadzia B., 2007, Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Freud Z., 1998, Kultura jako źródło cierpień. KR. Warszawa
Goliszyńska-Pieszyńska M., 2009, Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne. Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Hobbes T., 1954, Lewiatan czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego. PWN, Warszawa.
Horney K., 1993, Neurotyczna osobowość naszych czasów, PWN, Warszawa.
Huntington S., 2008, Zderzenie cywilizacji. Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Maslow A., 2006, Motywacja i osobowość. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Merton R.,2011,Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa
Miller A., 2008, Dobro i zło z perspektywy psychologii społecznej. Wydawnictwo WAM, Kraków.
Pospiszyl I., 2008, Patologie społeczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Radwan E., 2000, Problemy filozofii pedagogiki bezpieczeństwa. W: Bezpieczeństwo personalne i strukturalne wobec wyzwań współczesnego świata. AON, Warszawa.
Siemieniecki B., 2010, Pedagogika medialna – następca edukacji medialnej. W: Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, M. Sokołowski (red.). Wydawnictwo Comandor, Warszawa.
Sosnowski T., 2010, Kompetencje medialne dotyczące korzystania z telefonu komórkowego nowym wyzwaniem edukacji medialnej. W: Edukacja medialna. Nadzieje i rozczarowania, M. Sokołowski (red.). Wydawnictwo Comandor, Warszawa.
Suchodolski B., 1985, Kim jest człowiek. Wiedza Powszechna, Warszawa.
Wolanin J., 2009, Bezpieczeństwo i ryzyko a polityka. W: Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, S. Sulowski, M. Brzeziński (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Zięba R., 1997, Kategoria bezpieczeństwa w nauce o stosunkach międzynarodowych. W: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe u schyłku XX wieku, D.B. Bobrow, E. Haliżak, R. Zięba (red.). Instytut Stosunków Międzynarodowych UW, Warszawa.
Żuraw H., 2001, Medialność człowieka. Medialność kultury. W: Wyzwania pedagogiki medialnej – nowe perspektywy XXI w, M. Sokołowski (red.). Wydawnictwo Kastalia, Olsztyn.
„Świat Wiedzy” 5/2011.
http://portalwiedzy.onet.pl/69310,,,,kultura,haslo.html 2014
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2018.37.3.123-137
Date of publication: 2019-04-19 10:35:44
Date of submission: 2017-07-30 20:37:01
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Marek Jerzy Cendrowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.