Local Culture Animation as an Institutional Initiative
Abstract
The article addresses the issue of transformations in contemporary culture, which deviates from traditional values. globalism and domination of popular culture have consequences in preferences and behavior of residents of local communities. negative aspects of individualism in culture can be balanced by the activities of cultural institutions in the nearest place of residence. The text shows cultural and animation activities in social perception in a small urban-rural commune. it is noteworthy that residents’ social capital is animated and formed by local institutions in cultural and educational work.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Cichocki R., 2003, Podmiotowość w społeczeństwie. Poznań, Wydawnictwo UAM.
Czerepaniak-Walczak M., 1999, Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna i edukacyjna. W: E. Kubiak-Szymborska (red.), Podmiotowość w wychowaniu. Między ideą a realnością, Bydgoszcz, Wydawnictwo Wers.
Dahrendorf D., 1991, Rozważania nad rewolucją w Europie. Warszawa, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA.
Darowski SJ R., 2007, Filozoficzna refleksja nad człowiekiem i kulturą. W: A. Waśko (red.), Poza utopią i nihilizmem. Człowiek jako podmiot kultury, seria „Humanitas. Studia kulturoznawcze”. Kraków, Wydawnictwo WAM.
Dyczewski L., 1993, Kultura polska w procesie przemian. Lublin, Wydawnictwo TN KUL.
Ingarden R., 1987, Książeczka o człowieku. Kraków, Wydawnictwo Literackie.
Jedlewska B., 1999, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Jędrzejko M., 2010, Nowe przestrzenie i typy zaburzeń oraz patologii wśród nieletnich – interpretacja socjopedagogiczna. W: M. Piorunek (red.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Poznań, Wydawnictwo UAM.
Kawula S., 2005, Pedagogika społeczna w koncepcji społeczeństwa ryzyka i społeczeństwa zdolnego do rozwoju. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2005, nr 5.
Kawula S., 2008, Zjawisko marginalizacji i wykluczenia społecznego młodzieży i wykluczenia społecznego we współczesnej Polsce – w drodze ku normalizacji. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Przeciwdziałanie wykluczeniu młodzieży. Warszawa, Wydawnictwo Sowa.
Kłoskowska A., 1991, Kultura. W: A. Kłoskowska (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kojder A., (red.) (2007), Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne. Kraków, Wydawnictwo WAM.
Kopczyńska M., 1993, Animacja społeczno-kulturalna. Warszawa, Wydawnictwo CAK.
Korniłowicz K., 1930, Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej. W: K. Korniłowicz (red.), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje. Warszawa, Wydawnictwo Federacji Oświatowej Organizacyj Społecznych.
Niżnik J., 1983, Społeczne przesłanki projektowania działalności kulturalnej. Warszawa, Wydawnictwo COMUK.
Nycz E. (red.), 2006, Problemy mieszkańców. Dylematy władzy. W poszukiwaniu lokalnego partnerstwa. Opole, Wydawnictwo Instytut Śląski Sp. z o.o.
Nycz E., Nowacka L., Wiendlocha M., 2014, Doskonalenie pracy instytucji kultury w Euroregionie Silesia. Racibórz, Wydawnictwo Instytut Śląski Sp. z o.o.
Nycz E., 2013, Animacja społeczno-kulturalna – między ideą a trudem codziennej realizacji. W: K. Nowak-Wolna, E. Nycz (red.), Kultura, Animacja, Zmiana społeczna. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Radziewicz-Winnicki A., 2007, Modernizacja środowisk lokalnych w świetle zmiany społecznej. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ratzinger J., 2005, Europa Benedykta w kryzysie kultur. Częstochowa, Wydawnictwo WAM.
Rubacha K., 2003, Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa, PWN.
Rychard A., 1995, Ludzie i instytucje. Kto tworzy nowy ład? W: A. Sułek, J. Styk, I. Machaj (red.), Ludzie i instytucje. Stawanie się nowego ładu społecznego, t. 1. Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Skrzypczak B., 2006, Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty dla praktyki edukacyjnej. W: W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa. Wydawnictwo Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.
Sosnowski A., 2016, Wyznaczniki przemian życia społecznego. Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP.
Szczepański M.S., 1992, Pokusy nowoczesności. Polskie dylematy rozwojowe. Katowice, Wydawnictwo AMP.
Szczepański M.S., 2001, Glokalny Śląsk. W: E. Nycz, J. Kosowska-Rataj (red.), Dziedzictwo kulturowe pogranicza i samorządność w przemianach lokalnych Śląska Opolskiego. Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Sztompka P., 1989, Socjologiczna teoria podmiotowości. W: P. Buczkowski, R. Cichocki (red.), Podmiotowość. Możliwość. Rzeczywistość. Konieczność. Poznań, Redakcja Wydawnictw Ośrodka Analiz Społecznych ZMW.
http://dokis.info [dostęp: 25.05.2018].
http://dokis.info/wp-content/uploads/2017/06/Dobrodzie%C5%84-2017-tabele-wynikowe-z-bada%C5%84-edward-nycz-1.pdf [dostęp: 15.01.2018].
http://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/dom-kultury/o-projekcie [dostęp: 20.09.2017].
http://www.polskawliczbach.pl/gmina_Dobrodzien#dane-demograficzne#ixzz4hvjtfDfD [dostęp: 08.06.2017].
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2019.38.1.9-22
Date of publication: 2019-11-22 14:14:17
Date of submission: 2018-07-17 12:25:24
Statistics
Indicators
Copyright (c) 2019 Edward Janusz Nycz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.